Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 653 ggr
[MargaretaA]
0

Vilken sort?

Numera är det nästan rutin att få veta vilket kön det väntade barnet har innan det föds.

När jag var i barnalstringsåren så var det inte självklart och jag fick vackert vänta till den "stora dagen" kom när barnet föddes får att få veta vilket kön det var.

Hur ser ni på det?

Är det okej att tjuvkika i förväg eller ska man vänta tills ungen kommer?

[peter54]
0

Jag tycker att det är trevligast att få en överraskning och ville inte veta i förväg. Min fru tyckte likadant.

Numera när det blir så tråkiga konsekvenser i världen av könskontroll av foster, så tycker jag att det borde tas bort helt och hållet, eller åtminstone att man tog bort möjligheten att abbortera pga kön.

Cristine
0

Tycker också det ska tas bort.

Jag har alltid velat ha överraskning.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[LucyInTheSky]
0

Jag skulle inte vilja veta.. Det får bli en överaskning när h*n väl kommer =)

[aammE]
0

Tycker det verkar fånigt att man vill ta bort det för att "Jag vill ha en överraskning och då ska alla vilja ha det minsann!!!".

Tycker att det är upp till var och en och bestämma om man vill veta eller inte. Personligen skulle jag inte vilja veta, men bara för det tycker jag inte att möjligheten inte ska finnas för andra.

Maria
0

Det är väl alltid trevligt med överaskningarGlad

Fast jag visste att det var en pojke när vår son föddes. Hade de sagt något annat så hade jag nog inte trott demFlört

/Maria

[peter54]
0

#4 Du lyfter det till en mycket allvarligare nivå genom att lägga till "minsann". Jag tror inte att någon menar att alla måste tycka så, det menade i alla fall inte jag.

Maria
0

Jag vet inte hur det går till. Om man ser det vid vanlig standardundersökning? I så fall så är väl valet fritt även om jag inte skulle välja att veta det.

Belastar det däremot sjukvården genom extraundersökningar så tycker jag att det är en annan sak.

/Maria

penke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jisses
..kan inte ..folk adoptera utflyttmingsklara tonåringar
 med betyg o frisyr efter krav o önskemål.. ?

i vissa länder har ju barnets kön stor betydelse för föräldrarnas framtida försörjning,(annorlunda pensions-system)

i sverige verkar det mest vara en ..stress ?
 de hinner ju att måla barnkammaren rosa eller blå,tidsnog osv. ..

penke

[MargaretaA]
0

man kan se det med 100% säkerhet genom fostervattensprov - vilket inte är standard för alla. Sedan kan man också med lite tur se med hjälp av ultraljud som alla erbjudes. Men det är inte lika säkert…

Maria
0

#7 OK tack.Glad

Fast då tycker inte jag att det är självklart att belasta vården med en undersökning enbart för att få veta kön.

/Maria

aggeelin
0

Vill inte veta. Jag tror att det är tänkt så "av naturen" att inte veta. Jag älskar mina pojkar men båda graviditeterna har jag önskat en flicka. Om jag redan tidigt vetat att det skulle bli en pojke hade min väntan inte varit lika angenäm och spännande. När så pojken var född - efter att ha kämpat - var könet oväsentligt bara han var min och var ok.

När mitt andra barnbarn föddes visst jag om att det skulle bli en flicka och vad hon skulle heta. För mig var det som om hon redan var född, fanns inget att vänta på liksom..

Och så, vad jag förstått så görs för många aborter pga kön vilket påverkar så de landstingen kommer inte att tala om vilket kön det blir - det talar för att att inte veta könet innan förlossningen

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
0

Nu har jag inga barn,. Men tror att jag hade varit väldigt nyfiken på veta. För min del så är båda könen mycket välkomna. Jag hade inte valt kön utan ett barn. Sen får de bli vad det bli. Men nyfiken hade jag varit.

aggeelin
0

#12 jo jag var också mycket nyfiken, men i den nyfikenheten ingick också LÄNGTAN, längtan efter en flicka - varför kan jag inte riktigt svara på nu - men läntan fanns hela tiden och känslan av att det kunde vara en flicka

[peter54]
0

Nyfiken måste man ju få vara, men jag tycker också att det hör till. Barnet är efterlängtat och älskat från dagen graviditeten bekräftas och när man väl har dem, oavsett kön, är det alltid precis de barn man önskat sig.

Den kan man förstås fantisera hit och dit under vägen innan barnet föds och "önska" det ena eller det andra. En del säger att vi hade tur som fick en av var. Jag gillar inte att man säger så, för det hade inte spelat någon som helst roll för oss, men nu är det en pojke och en flicka och då är det just de barn vi vill ha.

Anders 50
0

Enligt vad jag hört så är det lätt att konstatera vid ultraljudsundersökning efter viss tid, och sådana undersökningar görs väl ofta?

Och vill man veta könet så är det väl ok så länge det är tillåtet att få reda på det.

För egen del så vet jag ej, inte aktuellt!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

ultraljudsundersökningar görs alltid numera. Men det primära syftet med dessa är inte att få veta det väntade barnets kön. Den vetskapen är mera en "sidoeffekt".

[peter54]
0

Bilderna från ultraljudet är ofta mycket otydliga och "detaljer" som könsorgan kan man ofta tolka hur som helst.

På de bilder från ultraljud vi har på våra två barn ser man absolut inte med säkerhet vilket kön det är på någon av dem och vi var helt ovetande om vad det skulle bli. Vi hade till och med några namn, både flick- och pojknamn klara innan var och en kom.

Dessutom, om personalen vid ultraljudsundersökningen vet att man inte vill veta könet så tar de inte bilden så att man kan avgöra och vice versa.

Anders 50
0

Jag refererar bara till två syskonbarn som nyss fått barn, och en bekant som är gravid, och de fick besked att vid ca 20 veckan (om jag minns rätt) så syntes det säkert, tidigare också om barnet låg rätt med benen.

Vi pratade om detta för ett tag sedan och ingen av dem ville veta vilket kön barnet hade.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

AnnL
0

Jag skulle inte själv velat veta vad det blev för kön på mina barn. Tycker det är en fin överaskning. Men för dom som vill veta så är det deras val. Var och en gör som dom känner. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

JereMina
0

Jag skulle inte ha velat veta det, jag visste att det skulle bli pojkar båda gångerna (känsla) Och som Humlan skrev så kanske det är fel att belasta vården med en sådan sak ObestämdFlört Men de som inte kan vänta och tycker det är kul bör väl få veta det då, när nu vården tillhandahåller det Glad

chik
0

Håller med Penke……

mina tankar i detta med en graviditet. Att det kan bli Så mycket av så lite i början-Otroligt…

O man skall inte veta ALLT utan vissa saker får man vara tacksam över..

Tycker att om man nu blir med barn så får man ta det som det är.När den lille kommer ut. så får man veta…Hur svårt är det….

Det är ju det som är grejen o vara lite gravid-Vad kan det vara för kön??????

Lena.P är jag i verkliga livet.

WinterPrince
0

#17 Dom ultraljudsbilder jag har sett av vänner och min bror är inte otydliga alls faktiskt. Vet att dom var det förr, men tekniken har väl utveclats.

Brors unge låg dock så han dolde sitt kön på bilden. Dom ville heller inte veta…

Jag vill nog inte heller veta, däremot skulle jag nog vilja veta om den hade ev sjukdomar. En lärare till mig fick en dotter med ett allvarligt kromosomfel, inget som syntes på ul, men har förstått att man kan ta något prov…

[peter54]
0

#22 Ja bilderna har nog förbättrats avsevärt sedan vi fick våra senaste för 10 år sen. Återstår att be om bilder där det inte syns vilket kön barnet har om man inte vill veta.

Glad

Maria
0

Om man nu får jämföra…Tyst

När vi hämtade vår ena katt så visste jag bara att det var en hane men jag hade alldeles glömt att fråga vilken färg eller om han var lång eller korthårig.

Det var riktigt spännande att se…

/Maria

Fridaaaa
0

Den dagen jag skaffar barn tänker jag inte veta könet innan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

Det hör ju liksom till hela alltihopa..att inte veta!  Tycker jag..Obestämd

aggeelin
0

#26 jovisst, där tror jag inte att det finns vinster med att veta, annars finns mycket vi har att vinna med den utveckling som finns