Guldtips
Om man har smycken liggandes som man inte använder så kan det vara bra att sälja nu. Guldet står högt. (idag 218 kr per g)
Jag samlade ihop en del gamla berlocker, armband och örhängen. Hade dryga 90 gram. Det såg verkligen inte mycket ut (rymdes i min handflata) men jag fick 20.000 kronor
Bara ett tips.
/Maria
Wow så mycket,, Får kanske kolla i lådorna se vad man har, Tack för tipset humlan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så bra, Humlan! Kanske man har några tusenlappar om man kollar efter ordentligt! 
Jag blev ganska chockad för jag tyckte inte det var så mycket.
/Maria
Guldpriset måste ha rakat i höjden!! När mina föräldrar dog sålde vi en gammal, ganska tjock guldring - vi fick mellan 600 - 800 kronor
och det är ca 4 år sen.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Synd att jag inte har nå't Guld att komma med… (Går det lika bra med kattguld?)
Grattis Bumble, toppen att du fick ordentlig Valuta för ditt Guld!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Men många gulduppköpare betalar skamligt lite för guldet trots att det står högt i världsmarknadspris. Man ska vara försiktig så att man inte blir blåst.
Kolla guldhalten, väg guldet och räkna ut hur mycket rent guld det blir om man räknar bort innehållet av legeringsmetall och kolla sen mot guldpriset på marknaden vad det är värt.
#6 Det kände som dessa var väldigt seriösa. Kollade varje litet smycke. Två mindre ringar hade jag i 14 karat, resten var 18 karat. Jag kollade dagspriset också och butiken låg bra till. De smycken som inte hade stämpel testades med någon slags syra.
De hade en sådan där "sluss" in och när jag var där kom en kille och "lassade upp" guld på hela disken kändes det som. Det mesta han hade var i 22 karat.
Min lilla hög såg försvinnande liten ut
Tyvärr blev jag klar före honom så jag har ingen aning om vad hans guld var värt.
/Maria
#7 Oj, 22 karat. vad var det för guldsaker som hade den halten? Rent guld (24 karat) är ju så mjukt att man inte kan använda det praktiskt och det är därför man legerar det med koppar (oftast).
Guldsmycken som säljs på basarer i medelhavsländerna har ofta bara 10 karat, vilket egentligen innebär att det är nickel- eller kopparsmycken med guldlegering.
En hel del guld i Arabländer har faktiskt guldhalten 22 karat. Håller med om att det är märkligt då det är ganska mjukt.
Min svägerska hade smycken i 22 karat inhandlade i Oman.
Jag vet inte om det har med att göra att man "äger" mycket guld i dessa länder. Man har nästan guld som valuta. Nästan alla mer välbeställda har ett bankfack med guld. De säljer, köper nytt osv.
/Maria
Grattis Humla.Det kan jag kalla vinst…
Inget guld i detta hus..
Lena.P är jag i verkliga livet.