Nyfiken
Vi kommer från hela Sverige från norr till söder så det är många Dialekter samlade här.
Nu syns inte det i skrift så man blir nyfiken på hur var och en pratar.
Jag har talat med några på telefon och det är kul för en som är så nyfiken som jag!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Visst är de spännane när man pratar med någon härifrån,
Japp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bara man förstår vad folk säger..ibland gör man inte ens det! 
Jag är nog en riktig 08, men jag säger inte "rev" och räv och jag säger inte "eta" och äta. Det är en myt att stockholmare pratar så, möjligen såna som kommer från söders höjder (eken), men inte andra stockholmare.
Istället är det Uppsalabor som säger rev och eta istället för räv och äta. 
Vet inte riktigt vad jag pratar. Borde prata listerländska men pratar något mellanting mellan listerländska och Blekländska;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dialekter är roliga och Dalarna bjuder ju på mycket skoj i sina uttal om man översätter :
Är det = änthä
Hoppa = huppa
Ska = skä
Ska vi = skänt ve
Andra sidan = Ar sia
Titta = koxa
Himla mysigt med olika uttal och Älvdalskan den kan jag då varken prata eller förstå 
Jag är skåning 
Zabelle
Jag är en riktig Göteborgare men inte på det sättet som göteborgska låter på TV när någon ska "härma" då blir dialekten oftast tillspetsad och "grov" men så är det väl alltid när någon ska härma…
/Maria
#11 Något fel med sidan :/ Kan inte lyssna på någon dialekt. (testat på 2 datorer nu)
Jag talar en blandning mellan Norrländska och Sörmländska (ja det går).
Det var kul att höra Cristines dialekt på telefon. hon har en blandning mellan Norrländska och Spanska 

En östgöte här 
De flesta har har väl sett "Familjen Stork från Mjölby" i Lasse Åbergs film.
*Fniss* ÄR DET SANT?
Jag bor i Närke men kan inte prata närkingska, inte på riktigt. MIn mamma kommer från Rättvik och jag har varit mycket hos mormor och hört dialekten från det att jag var liten. Min mamma pratade i vardagslag något som kan likans vid rikssvenska. När hon var liten fick de inte prata dialekt i skolan, då blev de straffade. De fick lära sig att prata så alla skulle kunna förstå dem. När hon pratade med sina systrar och min mormor i telefon pratade hon dialekt.
Jag kan förstå och prata lite rättviksdialekt.
Min pappa pratade troligen närkinska men inte med specifika ord, så det fick jag inte med mig hemifrån.
Jag har varit mycket hos, och ofta träffat min moster och mina kusiner som är från Lesjöfors i Värmland. Jag kan om jag så vill prata värlmländska. När jag pratar i telefon med moster eller kusin så pratar jag värmländska 
Troligen har jag berörts mer av min mammas och mosterns dialekt mer än av det som fanns runt om mig där jag växt upp. Om någon frågar mig vilket landskap som finns i mitt hjärta så är det dalarna!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
ja det är det. Jag vet inte om alla hör det, men jag har bra "språköra" 
Jag är ölänning! Inte fint nånstans! Hörs väl inte sådär tydligt, men pratar betydligt grövre när jag är hemmavid.
Typiska öländska uttryck är t ex Bakanför (istället för bakom), Framom (framför), Förby (när andra säger förbi) säger vi förbi så är det någon som är lite bakom flötet. Glo här! har blivit lite slogan i en lokal reklamfilm.
"Potatera borta i hörva ä stora som pumpera" - Potatisen borta i kurvan är stora som pumpor
Sen när en ölänning löser korsord. Ledtråd: Husdjur, två bokstäver.
- Det kan int va koa å det kan int va soa, de måst va e ap.
Sen är det förstås Rudeboy Stig och Badboy Rune från Nile City.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#12 Väljer du en ort…där klicka på t.ex äldre kvinna…sen på valfri högtalare?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#18 samma historia drog min mosters man om värlmlänningen som löser korsord; … … int ä dä koa, int ä dä soa, de måtte fäll va e ap´ - hmmm liknar de dialekterna varandra och hur har historien blvit så lika??
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag gjorde lumpen på avlidna F12 i Kalmar, så jag vet vad Ölänningar innebär!
#21 Kalmariterna låter så lagom roliga dom med…
Mvh Emelie & Jack
Hmm måste vara jobbigt med korsorden hih hiii hiii!
#22 Jodå…
#19 Japp men det fungerar inte, antingen står det bara och maler eller så kommer det upp "sidan kan inte visas"
Nu fungerade det!
Kan säga att det stämde inte när kvinnorna pratade där jag kom ifrån :/
Karlarna stämmde det, speciellt den äldre men inte kvinnorna, kan inte vara infödda dem hade spelat in där (blekinge/hällevik)
Går man efter länken i #11 så pratar jag en blandning av alla tre Dialekter som dom tar upp i västerbotten, det beror lite på vem jag pratar med hur grov dialekt jag får. Är dock uppväxt i Umeå och pratar därför umemål, vilket inte är allt för olikt rikssvenska (man uttalar hela orden och har ganska få dialektala ord). Umgås jag däremot mycket med någon som har en annan dialekt så tar jag snabbt efter. Har fortfarande problem att bli av med det typiskt göteborgska "men-e" trots att det är snart 2 år sedan jag var tillsammans med en göteborgare och jag kan inte heller säga Gränna på norrländska tack vare en tjej på ett sommarjobb som var därifrån :P
Värst av allt är dalmål som jag tar efter direkt och sen sitter det kvar i flera veckor, dalmål blandat med norrländska är inte den finaste dialekten..
Men jag älskar Dialekter, norrländska och (viss) skånska är mina favoriter.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Det är roligt det där att man tar efter Dialekter. Min syster har flyttat till Jönköping och har lagt sig till med "la" i tid och otid. och en del andra dialektala ord som "balta".
Mvh Emelie & Jack
Jag talar rejält dalmål. Har blivit värre sen jag flyttade utomlands och bara har mig själv att prata svenska med 
Svårt att beskriva Dialekter, man måste liksom höra dem.
Jag är uppväxt på landet västra sidan av Vättern, men morsan kommer från Överkalix. Aldrig att jag hört henne snacka riktigt Överkalixmål dock, men visst hör folk att hon kommer från norrland (även om jag själv aldrig tänkt på det).
Pappa var västgöte och när han till exempel snackade gamla minnen med sina syskon så blev det faktiskt riktigt svårt att hänga med. Minns när jag var liten och min jämnåriga kusin från norrbotten hälsade på, han kunde inte förstå vad våran granne sa… vilket jag tyckte var jättekonstigt.
Själv vet jag inte vad jag snackar, men inte så "bonnigt" västgötskt i alla fall 
I och för sig kan folk ha svårt att höra vad jag säger ibland, men det beror nog snarare på talfel (svårt med R).
Jo just, jag kan störa maken bland annat med att jag säger i morses (isf i morse), åkt m. kort vokal och såld m. lång vokal. Fast det har nog inte med dialekt att göra.
Åh, jag gillar västgötska!
Mvh Emelie & Jack
En ölänning till här. Men vet inte om det hörs på mig. Brukar få frågan vart jag kommer ifrån även från öbor själva.. Så jag vet inte så noga. Uppväxt på ön är jag i allafall.
Men bakanför och förby säger ja med ;)