Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 343 ggr
[peter54]
0

Apropå språkbruk …

Efter quiz-tråden om språkbruk kom jag att tänka på en företeelse som jag kan få spader på emellanåt - slarvet med uttrycket "dubbla".

Igår morse stod det på förstasidan av Upsala Nya Tidning följande rubrik:

Pris på tomt i Alunda sexdubblat på ett år".

Hur mycket i pengar är det? Jo tidningen skriver att tomtpriset ökat från 400 000 till 2,5 miljoner. Det är sexfaldigat och inte sexdubblat.

Räknar man 400 000 dubbelt så får man 800 000. Om man gör räkningen på det simpla viset blir en dubblering sex gånger 800 000 faktiskt 4,8 miljoner.

Räknar man att man dubblerar 400 000 i rak följd blir det;

dubbel 400 kkr = 800 kkr

dubbel 800 kkr = 1,6 miljoner

dubbel 1,6 miljoner = 3,2 miljoner

dubbel 3,2 miljoner = 6,4 miljoner

dubbel 6,4 miljoner = 12,8 miljoner

dubbel 12,8 miljoner = 25,6 miljoner

En sexdubbling av det aktuella tomtpriset är alltså inte 2,5 miljoner, utan istället 25,6 miljoner.

Jag avskyr när inte ens media kan använda uttrycket "flerfaldigt" istället för att missbruka ordet "dubbelt"

Cristine
0

Ja det är ju missvisande, de slarvar mycket i tidningarna..nu kan inte jag komma på något så här på raken men visst hajar man till många gånger och min Svenska efter alla år utomlands är väl inte den bästa!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

Peter o ni andra. Kan förstå er som tänker ord o språk.-Har en bekant som inte kan läsa ett Sms utan att kommentera vad som har varit fel. Det är inget fel..Tycker jag..Jag har lärt mig mycket av henne.

Fas i det stora hela så bryr jag mig inte om det. O jag ser inte felen heller…Men det beror på att jag är väldigt dålig på Ord o Prickar o allt som hör till språket..

Lite från mig..

Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller med dej, Peter!  Obestämd

aggeelin
0

Jo, det finns mycket som är konstigt som jag reagerar för men som antagligen har blivit vedertaget för att det används så mycket. Det är väl så språket  utvecklas. Men i det fall du nämner Peter kan det inte vara utveckling utan bara okunskap.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Medias rubriksättning är spännande numera. Nya ord hela tidenSkrattande

/Maria