Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 842 ggr
Cristine
0

Äpplen

Har en bekant som har många olika sorters äppelträd,jag minns när hon frågade första gången om jag ville ha äpplen och vilka sorter.Jag blev ställd för jag vet inget om äpplen. Hon sade att en sort var för att äta en annan för att göra äppelkaka och andra till mos osv.. Hade jag aldrig tänkt på!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på "Äppleutställning" i Botaniska trädgården 2008.

Här kommer en bild. Det är bara en bråkdel av sorter med på bilden. Hela väggarna var fulla med bänkar där olika äpplesorter låg.

Jag visste inte heller att det fanns så många sorter.Förvånad

/Maria

Cristine
0

Vilken härlig bild Humlan, det är vackra frukter.

Maria
0

Jag vet bara skillnad mellan röda och gröna äpplenSkrattandeTystSkäms

/Maria

chik
0

Har inte jag heller tänkt på.Men nu när jag läser så, vist så bör det ju vara…

fast jag tycker om Gold…….

Sen de röda äpplena som växer i hästhagen..Fas det tycker Älgarna med…

Köpte Granatäpple…Tvi vale vad dom var äckliga…Men nyttiga""

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
0

Finns många olika sorters äpplen cristin,,

Här är lite från wikipedia

Äpple för olika ändamål [redigera]

Man kan äta äpplen råa eller i sallad eller tillagade, till exempel i paj eller kaka eller som must eller cider, där det är en råvara.[11]

Ett matäpple, eller köksäpple, är ett äpple som inte i första hand äts färskt, utan används till pajer, puddingar, med mera. Matäpplen har ofta kraftigare smak än andra äpplen. Bramley, Wellington och Belle de Boskoop är välkända matäpplesorter. Äpple avsedda att göra stekta äpplen av skall tåla värme utan att kollapsa.

Ett ätäpple är ett äpple som är avsett att ätas färskt, utan tillagning. Äldre beteckningar för dessa äpplen är bordsäpple eller dessertäpple.[12]

Ett cideräpple har ofta hög sockerhalt och hög tanninhalt. I Sverige förekommer knappast någon ciderproduktion. Cideräpple innehåller ca 5 gånger mer procyanidiner än "vanliga" äpplen. Detta ger den bittra smaken åt cidern.

Det är dock omöjligt för äpplen att självjäsa utan de kräver hjälp från annat håll.

Vissa sorter är bra både som "matäpple" och "ätäpple"; exempelvis Gravensteiner, Signe Tillisch, Blenheim, och Mutso (även stavat Mutzo).

Maria
0

#5 Så roligt att läsa. Glad Nu ska jag kolla alla länkarna. Tack.

/Maria

Cristine
0

Ja jisses, den får man skriva ut och ta med när Skrattandeman ska ut och handla.

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Äpplen är gott!   Kyss

chik
0

Sisa!!Precis. Äpple är gott.

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
0

Ja de finns många sorters äpplen, Isverige finns de 110 sorter, men i hela världen som dom vet finns 7500 olika sorters äpplen

Cristine
0

Wow, jag gillar inte äpplen som de är men bakta i ugnen, som mos, i currysåsen,strekta till kött (fläsk. lamm kyckling) eller fisk( helst tonfisk),i bakverk som fransk äppelkaka T.ex de äter jag gärna

[peter54]
0

Min kompis i Färnebotrakten har några riktigt gamla tråd på sin gård och dit har äppleforskare varit och hämtat ympar.

Bland annat har han en äpplesort som heter kaneläpple och den var de extra intresserade av, det ska visst vara nästan utrotat.

Själv gillar jag äpplen jättemycket och favoriten är Åkerö. Glad

signemo
0

NU blev jag sugen på äppelkakaSkrattande

Var rädda om varandra

Fridaaaa
0

Äppel är ganska gott men äter inte det så ofta eftersom det innehåller en del fruktsocker;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.