Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 2306 ggr
[peter54]
0

Efter 16 år …

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… fick vi en rejäl överraskning när vi av en slump hittade ett par lönndörrar på jordkällargaveln.

Min fru skulle borsta gaveln inför målning och piassavan fastnade och en lucka föll ur väggen.

[peter54]
0

Innanför den vänstra luckan fanns en gömma med virke, mest grovt slöjdvirke, men även en del list.

[peter54]
0

Innanför den högra luckan låg en rulle vattenledning och en gammal diskbänk.

Tänk att vi har bott här i över 16 år utan att ha en aning om detta Glad

signemo
0

Det låter spännande. Jag kanske skulle gå ut och knacka lite varstans :-).

Var rädda om varandra

Lorita
0

Jag ser att du har två barn nu kan dom få varsin koja att pyssla och leka i Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[peter54]
0

#4 Skrattande

[MargaretaA]
0

Kul! Skrattande

Jag minns upptäckarglädjen när vi var nyblivna ägare till gamla hus. Jag tror nog inte att dessa hus har några fler överaskningar att bjuda på. Men, men…. efter din story så vem vet? Flört

Bybo
0

Va roligt! Älskar att hitta sånt

stina63
0

Häftigt tänk man vet inte vad som finns bakom dörrarna.Glad

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ojdå..efter sexton år!!! Förvånad

Cristine
0

Kul överraskning när man hittar någonting, värre är det när man inte hittar något alls som hände mej när jag ville veta vad för sorts isolering fanns under köksgolvet och när vi tog bort några  bräder såg vi stenarna på marken.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

ANNIA
0

Peter jag kan tänka mig att det blev en överraskning. Men det var ju i alla fall en trevlig en.

Det hus jag bor i har min pappa byggt så jag känner det utan och innan. Lite synd, hade inte haft nåt emot att hitta en sån trevlig överraskning.

chik
0

Peter!!Vilken grej..

Grattar till ett nytt utrymme…Det måste ju vara fina brädor som ligger där.?

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

#12 Ja det är mest grova grejer av björk, slöjdvirke som gubben som bodde här använde till sitt slöjdande. Jag har hittat mer sånt virke på vinden till garaget.

Det är rätt imponerande att tänka sig hur han jobbade, inte ett enda maskinverktyg hade han.

Glad

[Sisa]
0

# 13  Vilket år är huset byggt då ? Glad

[peter54]
0

#14 Ja det är lite krångligt allt det där. Det har skett i omgångar.

Husets byggnadsår är okänt, sannolikt runt förra sekelskiftet, men det flyttades hit 1932 från en gård en mil bort där det var drängstuga - kök och kammare i två plan.

Han som flyttade hit huset kallades "Målarfrans" och han bodde här till 1975 med sin fru. Under deras tid byggdes badrummet och entredelen av hallen och sannolikt byggdes jordkällaren också då av mursten som blev över.

De som vi tog över efter, köpte huset 1975, men hade det som sommarhus till 1985 när de flyttade hit permanent. Då byggde de byggde ut huset med vardagsrum nere och sovrum uppe.

Gubben i det paret (Inga och Herbert) var den som slöjdade, så det är han som placerad björkplanken överallt.

Vårt hus kallas fortfarande "Franses" efter Målarfrans som ställde hit det 1932.

Cristine
0

Vilken intressant historia huset har!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Det tycker jag med! Glad