Årets första ormägg.
Oj så spännande…hur länge tar det innan dom kläcks ?
Det beror på vilken temperatur man ställer in i kläckaren. Normalt sett ställer jag in den på 29°C till kungssnokarnas och mjölksnokarnas ägg.
Då tar inkubationen ungefär 55-60 dygn. Det blir runt midsommar de tittar ut skulle jag tro.
Wow så många! Du måste väl sälja dem sedan? Vi får väl se foton?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja, du lovar väl att berätta mer om detta, Peter ?
Inte var dag man får vara med om att se ormägg kläckas…och sedan små ungar…
Detta vill jag följa med spänning
/Maria
Ormägg är precis som andra reptilägg mjuka. Skalet är som tunt läder ungefär.
När de läggs är de klibbiga, men efter någon timme har de torkat i ytan och då är de så att säga ihoplimmade.
Detta har en viktig funktion eftersom reptilägg inte får rubbas ur läge när inkubationen väl startat ungefär ett dygn efter att de lagts.
Fågelägg ska ju vändas hela tiden, men det får alltså inte ske med reptilägg för då drunknar embryot. Om äggen då är ihoplimmade i en klump, som på bilden, är risken minimal att äggen rubbas ur läge.
Jag säljer de flesta ungarna, men sparar den finaste efter mina kriterier om det finns någon unge som uppfyller dessa.
Lever alla då dom föds…eller finns risken att vissa inte lever ?
#/ Det händer dels att något ägg visar sig obefruktat, eller att något foster dör halvvägs.
I båda fallen ser man att ägget blir dåligt och om det går så tar man bort det.

Spännande Peter, hoppas vi får se när dom kläckts.
Då har du snart ett stort antal Kungssnokar…vad gör du med dom ? 
#10 Det var meningen att den informationen skulle vara med i mitt förra inlägg #8, men det har varit något knas med bredbandsförbindelsen idag, så bara hälften av det jag skrev kom med.
Jo jag säljer de flesta, byter någon ibland och eventuellt sparar jag någon också om jag får en som är extra fin enligt mina kriterier, för framtida avel.
# 11
Har du ingen bild på en färdig Kungssnok, Peter…

Peter jag vill inte vara oförskämd men jag har sån fruktansvärd fobi för ormar ,det är bland det värsta jag vet
Jag vet att det finns många som blivit så skrämda för ormar att de har svårt att ens se en bild och det är därför jag brukar varna i trådrubriken när jag lägger bilder på ormar.
Nu gjorde jag ett undantag eftersom Sisa ville se och jag inte kunde hitta den gamla tråden, men det ska inte upprepas.
Kanske någon som har verktygen kan lägga till ordet "ormägg" i rubriken?
Det var en vacker orm! Och vad spännande med äggen. Måste vara häftigt att se när de kläcks.
Tycker också det är vackert och spännande…tack!
De är otroligt vackra. Vilka skarpa färger de har.
Jag var ute och tittade på massor av snokar och lite huggorm i söndags, det var spännande att se dem på riktigt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Wow har du blivit ormbiten?
#21 Vi var till en plats där ormarna "samlas" på våren. De kan ses ligga i stora högar eller´.. ja några slingrade omkring där. Mycket mycket folk var det där och tittade. Jag som bor så nära har inte tidigare varit och tittat, nu blev det av och det var spännande… Har försökt att lägga ut bilder men jag vet inte hur jag ska lägga in kort med så många pixlar som vi har i våra kameror.
Passera dem i Picasa 3!
#22 - det låter precis som dit jag brukade gå på vårarna när jag bodde i Kristianstad. ormarna hade övervintrat i gropar på marken och när det blev varmt krälade de upp och hängde sig över första bästa gren eller sten för att bli varm i solen.
Vi har en genväg över skogen här…för att komma till en större väg. Där är massor av huggormar på sommaren,
så jag vågar inte annat än att cykla där…
Ormar antar den temperatur som omgivningen har, men de tål inte frost, då dör de omedelbart. Därför sker övervintring på frostfritt djup nere i marken, minst 180 cm ner, men ofta djupare än så.
Såna platser är det inte gott om, så reptilerna samsas om de övervintringslokaler som finns tillgängliga. Där kan finnas alla tre ormarter och även kopparödlor, någon gång även andra ödlor.
På våren när solen värmt upp marken tillräckligt, kommer hanarna upp i stora högar. De ligger där och väntar på att honorna ska komma fram, vilket brukar ta ytterligare några dagar upp till en vecka.
När honorna kommer fram blir de genast "antastade" av horder av hanar. Huggormshanarna "brottas" om rätten att para sig, medan snokarna bara ger sig på honorna alla på en gång. Det blir som "först till kvarn …" och detta är vad som brukar kallas "ormgrop".
När parningen är över, dvs när hanarna insett att det inte kommer fler honor, ger sig alla ormarna iväg till sina respektive hemområden. Det kan handla om allt mellan 5 meter och ända upp till 1 km.
Nu fick vi veta mycket intressant om ormar och ödlor…hade inte en aning…tack, Peter…
#26 spännande… vi diskuterade i söndags om ormarna äter något medan de ligger där i sina högar? Vi såg en liten råtta som sprang runt där och ormarna verkade inte bry sig?
Det du säger om att ormarna sen beger sig upp till en km, det innebär att det finns ormrika områden i naturen, likaså "ormfria" områden beroende på om det finns någon "vinterförvaring" för ormar i närhetenn?
Ca 2 km fågelvägen ifrån platsen med mycket orm, finns ett annat naturskyddsområde med gamla vackra träd, hagmark och nu på våren mycket blå och vitsippor. Har aldrig hört att det finns speciellt mycket orm där…
Ormarna behöver en temperatur på mellan 6 och 12 grader i sitt vinterviste, det är därför de går såpass djupt ner under jorden.
De äter först när temperaturen i kroppen är runt 20 grader. Vid temperatur under 15 grader stängs deras metaboliska system (matsmältningssystemet) ner helt och hållet och då kan de förstås inte äta.
Innan ormarna går ner i sina vintervisten, äter de inte på några veckor. Det är för att mag-tarmkanalen ska vara helt tömd innan de går i vila.
Om det finns något kvar i mag-tarmkanalen när matsmätningen stängs av så skulle det ruttna inne i ormen och den skulle dö.
Ormar finns där det finns mat åt dem. Huggormen bor i ett hemområde som är ganska litet, omkring 100 kvm, men de har ett jaktområde som kan vara ända upp till 50 gånger så stort.
Snokar behöver oftast inte så stora jaktrevir eftersom de lever av groddjur och fisk.
Oftast finns det något eller några bra vintervisten i alla områden där det finns orm. Vanligen är det någon bergsskreva som går djupt ner, eller ett stenröse med djupa gångar under.
En av anledningarna till att man ogärna flyttar bort ormar från deras hemområden, är just att de inte känner till området de kommer till och inte kan hitta till en övervintringsplats. Då spelar det ingen roll om det finns gott om mat där, de fryser ihjäl när det blir kallt.
Tack så spännande! Då var det som jag sa, att de inte äter, och kanske råttan visst det
. Där vi var och tittade, den platsen är känd för mycket ormar som sagt och många ¨åker långt för att se. En person hade lyckats fota en svart? huggorm som han var mycket stolt över att ha lyckats med.
#30 Många huggormar mörknar med åren och blir till slut nästan helt svarta, men det finns förstås såna som föds melanistiska också.
Om man tittar närmare på en svart huggorm, kan man se sicksackbandet på dem också och om man hittar ett ömsskinn efter en sån så syns mönstret tydligt.
#31 Han som visade kortet förstorade det så att vi kunde se sicksack ränder i det svarta, det var en ganska stor orm såg det ut som. Jag har ju en mycket ormrädd sambo som höll mig lite på avstånd när jag skulle fota ormarna, själv har han en kamera som kan zooma in rätt så bra han själv var på ordentligt avstånd
Om man håller sig på 30 cm avstånd är man säker, säg det till honom 
Bra, det ska jag säga genast! Då kunde jag gått lite närmare, var kanske på 40 cm. Och jag tror att de är väldigt långsamma än så länge nu när de är kalla…
Du är som en uppslagsbok Peter, så mycket intressant man får lära sig.
#35 jag har ju sysslat med de här djuren i 50 år, så det vore väl konstigt om jag inte hade hunnit snappa upp ett och annat.

…undrar hur vanligt det är i Sverige, med ormar som intresse…
Vilken vacker orm…
U R us
#37 Vanligare än du tror, det finns omkring 5000 registrerade i olika föreningar, men mörkertalet är mycket stort.
#41 Det ser ut som en "godisorm"
/Maria
Visst är det nåt speciellt också med ormbabysar…jag tycker dom ser söta ut…måste vara spännande att uppleva detta ?
Lycka till!
Årets första kull…Hur många kullar får du varje år, Peter ?
Det varierar. Om jag lägger ihop samtliga par jag har kan det bli max 7 kullar. Nu verkar det bli lite mindre än så i år. Hittills har jag 3 kullar, kanske blir det någon till.
En hona dog och en annan la bara ur sig slugs, dvs äggämnen som är ofullgångna och inga riktiga ägg.
Så tråkigt när sådant händer. Vad kan en orm dö utav?
#46 Det är ganska sällan man har någon förklaring till varför en orm dör.
Om det är småttingar så kan man ju anta att det inte stod alldeles rätt till inuti dem, men när en vuxen orm dör är det svårare att förklara.
Ännu tristare var det den här gången eftersom den inte var min, utan bara hitkommen för att paras med den hane jag har.
Är det sant att ungarna är mera giftiga än vuxna ormar ? (Något jag hört) 
#48 Nej, små huggormar är inte lika giftiga som stora.
Det är en av de riktigt gamla myterna runt huggormar och den bottnar i att man trodde att honan klättrade upp i låga träd och buskar för att undvika att bli biten av sina egna ungar.
I själva verket gör huggormshonan så för att underlätta nedkomsten, helt enkelt genom att utnyttja gravitationen.
# 50
Åh, så spännande…hur många ägg ska kläckas ? Du lovar väl att berätta mer…
Gillar inte huggormar på min tomt och där jag går 
Men Peter det är underbart att se och lära och tack för att du visar och berättar 
Såg Lailla Bagges son vara i tv och berätta om sin orm, så nu blir väl ormarna lite mera poppis *ler*.
Sonen hade en Legun också och han gillade dessa djur bättre än andra husdjur.
Har resten av din familj samma intresse eller …
/kram Spanaren
#51 Av den här sorten på bilden, kalifornisk kungssnok, har jag 16 ägg.
Av den i inläggen 40-41, sinaloamjölksnok, har jag totalt 18 ägg fördelat på två kullar, 10+8.
Sedan har jag 5 ägg från min Chihuahua bergskungssnok.
Det är sällan 100% kläckfrekvens, men det blir många ändå 
# 53
Har du visat någon bild på din Chihuahua bergkungssnok ? Bara nyfiken hur den ser ut…
Du får en himla massa ormar nu, hur många har du totalt ? 
Hjälp vad gullig den var när den var liten
# 56
Nu kommer en dum fråga till, Peter…
Hur gammal blir en orm ? Olika på olika arter kanske ?
#58 Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar 
De här ormarna kan bli 15-20 år om de får vara friska och det gäller nog ungefär samma för de flesta ormar. Det finns extremfall, ormar som har blivit 27 år eller mer.
# 59
Återkommer nog med fler frågor…
Den är faktiskt riktigt fin att se på, Grattis förresten! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack Peter!
Jag är helt fascinerad av dina ormar 
Nu har det gått några veckor sedan mina Chihuahua bergskungssnoksungar kom ut ur äggen.
Det blev som sagt bara tre varav en inte riktigt är som den ska. Den har ett par knickar på ryggraden, men jag har inte beslutat om jag ska ta bort den eller ej ännu.
Det får visa sig om den kommer igång att äta först. Om den funkar normalt i övrigt kan jag ha den kvar trots att det inte kommer att gå att avla på den.
Den här är den ende som hittills äter själv, det är för övrigt samma unge som i #61, men den är kraftigare nu.
Så otroligt vacker
Nästan overklig…
/Maria
Inte blev det bara 3 utav 60 ägg eller har jag missat något?
Hur märker man om en orm mår dåligt?
/Maria
#66 Ja du missuppfattar. Det blev tre ungar ur kullen från Chihuahua bergskungssnokshonan med fem ägg.
Den första kullen från den kaliforniska kungssnoken på 16 ägg gav 13 ungar.
De två sinaloamjölksnokarna ägg har inte kläckts ännu, det är 10 + 7 ägg i de kullarna.
Men Cristine, inte har jag väl sagt att jag har 60 ägg? 38 ägg hade jag i år.

Dina ormar är magiska, Peter…
#67 Jag märker det precis på samma sätt som en hundägare eller en kattägare märker att deras hund/katt inte mår bra. De beter sig inte som vanligt och de ser inte ut som vanligt.
Bättre än så kan jag inte beskriva det, man lär sig att se helt enkelt. Det blir erfarenheten som gör att jag ser tecknen.

Här är den unge som har knicken på ryggraden. Det är den lite onaturliga bulan mitt på kroppen. Den är också orimligt grov för att inte ha ätit, så jag vet inte riktigt om jag tror på dess fortsatta äventyr.
Det är synd för det är i övrigt en fin unge.
#70 Nu när jag tänker efter så visste jag faktiskt att min vandrande pinne "Sven" inte mådde särskilt bra någon vecka innan han/hon dog.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några nya kullar i ditt terrarium, Peter ? Bara nyfiken! 
#72 Hej.
Nej i år tog jag bara kull på ett enda par, pueblomjölksnokar var det, men av någon anledning blev det ingenting av äggen.
Jag har sålt bort alla mina avelspar för att jag kände förra året att avsättningen blev hemskt trög. Jag tänkte att marknaden var mättad på de sorter jag avlat, så jag sålde bort alla paren.
Nu har jag bara halvvuxna och ettåringar i terrarierummet, så nästa år blir det nog två eller tre sorter igen.
Jag hoppas mycket på den här till nästa år. Då är hon tre år och med den aptit hon har ska det inte vara några problem att bli tung nog för att klara av att producera en kull ägg.
#73 UAAH så söt!! 
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#73 Gud vad söööt!:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#73 Vilken intressant tråd Peter, jag har lärt mig massor om ormar!! Den där vitsvarta var jättefin!
Nu en liten fråga. I tråden skriver du att den ena snoken hade ryggradsfel, jag trodde inte att ormar hade ryggrad?
Hur gick det med den lille stackaren förresten?
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tycker också den svartvita är jättefin 
Har också lärt en massa om ormar tack vare Peter!
Hoppas det går bra med den svart-vita..hur gammal måste en orm vara innan den parar sej ? 
#76 Naturligtvis har de skelett. Du har nog bara inte tänkt tanken klart, för vad skulle muskler och inre organ vara fästade i och hur skulle en orm kunna äta utan ett kranium som stöd för käkmusklerna?
Det finns inga ryggradslösa djur på land större än sniglar och daggmaskar om man inte räknar insekter, men de har skelett fast på utsidan.
http://privat.bahnhof.se/wb206948/images/van3nya/ormar_151_rev_ny.jpg
Ormen med ryggradskrökning dog efter några månader.
#78 Ormars fortplantningsförmåga styrs i första hand av storlek och inte av ålder, men tillräcklig storlek brukar snokar ha uppnått efter 3 år.
Hur gamla kunde ormarna bli Peter?
#80 Normal livslängd är 15-20 år, men en del kan bli uppåt 30 om de får vara friska.
Det var mer än jag trodde
vet inte varför jag fått för mej att de bara levde 10 år.
Brukar de få kullar ända till slutet?
#82 Ja om de är välfödda nog kan de reproducera även i hög ålder. Ormar funkar på samma sätt hela livet.
De växer hela livet, om än i avtagande grad och de har ingen gräns för reproduktion.
Detta är en ettårig pueblomjölksnok av varianten "apricot", där de annars vita banden är orange. Han är född i Tjeckien.
Åh så vacker, de är alla små smycken.
#83 De är bara såå vackra 
Peter den är som ett konstverk