VAD ÄR VÄRDEFULLT FÖR MIG?
Har du en klar bild av frågan "vad är värdefullt för mig?"
Mitt intryck av hur mina medmänniskor i min omgivning tenderar att hamna i, är den så kallade "vardagen". Det vill säga, man vaknar på morgonen av väckarklockan, man snoozar tio minuter. Väckarklockan gör sig åter hörd och man snoozar ytterligare tio minuter. Ligger kvar i sängen och reflekterar över att det är bra att komma upp ur sängen och igång med morgonrutinerna.
Efter ett par koppar kaffe eller någon "få fart på dagen" dryck, så beger man sig iväg mot jobbet; där för att stångas med utmaningarna som råder. Efter några timmar är man åter hemma, slut på energi. Tar sig något att äta och sjunker ner framför TVn och börjar zappa efter något bra program att kika på.
Till slut inser man att klockan är för mycket på dygnet och att man borde gå och lägga sig, för att orka upp till nästa "inspirerande" dag.
Känner Du igen dig?
När jag får möjligheten att prata med människor som upplever denna typ av återkommande rutin, så är jag nyfiken på vad som för dem är värdefullt och meningsfullt.
Svaren på en sådan fråga varierar givetvis från individ till individ och det finns ju givetvis inget rätt eller fel svar som skall appliceras på alla.
Dock finner jag att det är för var och en av oss viktigt att det vi gör på något sätt känns och upplevs som värdefullt; att det vi gör har en betydelse.
Vi drivs alla av något. Det är riktigt bra att lära känna sig själv och verkligen identifiera vad det är som driver dig. Ett sätt att verkligen göra det tydligt för dig själv, är att skriva ner det på papper. Skriv vad som är värdefullt för dig, varenda litet ting! Skriv det även i en form där du uttrycker dig i klartext, t.ex. "för mig är det mycket värdefullt att vara en god vän och att ha goda vänner".
Genom att skriva ner tankar, värderingar och det man finner värdefullt, så blir det för oss mer tydligt och konkret, än att bara låta det vara en tanke, som lätt kan försvinna när det "dagliga livet" kommer igång.
När Du väl identifierat vad det är som är värdefullt för dig och du även skrivit ned detta på papper, spara det och läs det med jämna mellan rum, för att hålla det fullt levande inom dig. Låt sedan varje handling baseras på dina grundvärderingar och på det som du anser vara värdefullt. När du väljer att agera i enlighet med vad som du anser är värdefullt för dig, så kommer du att känna en helt annan energi utvecklas; en positiv och stark energi.
Så varje morgon du vaknar, börja dagen med att le, tänk på vad du är tacksam för och sedan vad som är värdefullt för dig. Inkludera att för varje dag som du lever, kommer du att få utmaningar som du skall ta hand om och finna lösningarna på dem. Och om du finner att varje dag är den andra alldeles för lik, så kanske din utmaning egentligen ligger i att du skall förändra det vad du håller på med!
Du har potentialen inom dig, oavsett vad andra tror, tycker och tänker, att skapa ett liv som för dig är värdefullt!
Och som alltid, valet är helt unikt Ditt!
För din framgång
Jörgen
Kloka tankar
Min man hade en arbetskamrat i flera år då de arbetade utomlands, och hade ganska tuffa arbetsscheman, som alltid startade varje morgon med att säga:
"Ånyo en dag av lättja och välbehag"

/Maria