Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1230 ggr
[Sisa]
0

Facebook

det största sociala nätverket på internet!

Är Du med ? Obestämd

[MargaretaA]
0

ja sedan en vecka ungefär. Det var lite motvilligt men det är verkligen lättare att hålla kontakt med familjen som bor långt borta. Kyss

Toyan
0

Neej, är ju med här och några till I Fokussajter.Glad

Tveksam till FB faktiskt.Obestämd

flisan708
0

Jag är med sedan något år tillbaka. Tycker det är kul, hittat gamla kompisar där osv. Det finns både för och nackdelar.

Fridaaaa
0

Japp facebook, bilddagboken och iFokus är mina, plus msn då Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flisan708
0

Har msn, men ej så aktiv där. För några år sedan var det inne med det. Då kunde man sätta sig vid msn, koppla på sig sitt headset och tala där istället för telefonen. Kan vara bra och ha men…… används sällan. Själv?

ettlitetalias
0

Jag är med på facebook. Perfekt när man har vänner spridda över hela världen :)

Maria
0

Jag är med men skriver inte så mycket. Har däremot fått kontakt med flera gamla klasskamrater vilket är roligt.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag är med sedan flera år tillbaka. Perfekt sätt att hitta gamla vänner och släktingar och perfekt sätt att hålla kontakten och att hålla sig uppdaterad :)

Lite smått jobbigt med de här "virusen" som sprida hela tiden. Uppenbarligen är de flesta ofarliga, men jobbiga.

[peter54]
0

Nej, jag är inte med. Jag känner flera som har sagt att det tenderar att ta över ens liv, de fastnar och tiden rullar på och de har känt det som att livet går förbi dem medan de sitter och pladdrar på Facebook.

En del lever hela sina sociala liv där, men jag vill hellre vara kvar i verkligheten. Jag är med här och tittar in någon gång varje eller varannan dag, det är fullt tillräckligt för mig och jag är inte med i några andra sociala nätverk.

Inget Facebook, inget Twitter, inget MSN eller någonting annat av det slaget.

Glad

[LucyInTheSky]
0

Jag har facebook, jätte skönt att slippa prata i telefon med folk som bor långt bort.. Kontakt över nätet är billigare och lättare.

[Ming]
0

Nej

ANNIA
0

Nej. Tänkte gå med i början när det kom. Men det blev en del skriverier bland annat om hur svårt det var att avsluta till och med avlidnas konton. Så fick då vara för min del.

Jag har vid några tillfällen försökt kika in där för att se vad det egentligen är och hur jag skulle kunna använda det. Men vet inte om jag gör fel för att få information hur det hela funkar hittar jag inte utan man måste regga sig först.

Sen dyker det ju ibland upp rapporter om olika virus och andra problem med facebook så får vara.

Visst ibland när nån har nån specifik länk kan jag ju se den sidan men att hitta så man kan se i förväg om det är nåt för mig hittar jag inte.

Fridaaaa
0

#12 Det är superlätt att avsluta sitt konto :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

#12 Om en person avlider är det svårt på de flesta ställen att avsluta om personen som gått bort inte i förväg skrivit att "den och den personen får lov att avsluta mitt konto".

Men att själv avsluta sitt konto är lätt.

ANNIA
0

Möjligt att det ändras i regelverket på FB under åren.

Cristine
0

Svarade på en vänförfrågan men är aldrig där. Mitt email blev överfullt av utländska förfrågningar på en dag( bott och rest i olika länder i 30 år.) och jag kände inte ens hälften av dem.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Japp. är med sedan några år. Glad

[Sisa]
0

..är inte med! Glad

chik
0

Är med..Tycker det är en rolig grej. Man får kontakt med många.

Lena.P är jag i verkliga livet.

AnnL
0

Är med. Tycker det är ett bra sätt att hålla kontakt med vänner.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Anders 50
0

Jag finns där också!

Och även på MSN och Skype, kul att prata med folk med bild.  Och gratis är det, över hela världen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
0

joo,jag är med sedan .."länge"
dock är jag väldigt ordegelbunden där Obestämd
tycker det är ..för Opersonligt att prata med alla samtidigt
 *skratt* Lk o liknade..är mer *intima* :- )

penke

KaiPon
0

Jag har facebook.. Är dock inteså aktiv där, uppdaterar inte lika ofta som förut. men jag har lärt kännen massa awesome folk via Facebook, bland annat en kille i Hong Kong som jag vänder mig till ofta då jag inte mår bra eller bara allmänt har det jobbigt. :3 Och så har man kontakt med massa konventare via Facebook också x3

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

zabelle
0

Jag finns på FB.
Bekvämt att hålla kontakt med släkt och vänner utomlands.
Man bestämmer ju själv vad man delar med sig av och till vem.

Vi lyckades spåra upp samtliga kusiner och hade stor kusinträff förra sommaren. Jättekul!

Zabelle   

[walkinbeauti]
0

Nix stog ut en dag sen avslutade jag den ytliga platsen så aldig mer facebook för min del Glad

JereMina
0

Jag var med och gick ur men så var det en släkting som tyckte jag skulle aktivera den igen och tänk så många jag fått kontakt med som jag saknat under åren Glad då jag gick med igen

Onni
0

FB dominerar för mycket, tycker jag. Det blir ett slags monopoltänk och det gillar jag inte. Kände också att jag drogs med i jakten på vänner och alla gadgets som skulle skickas vidare. Jag märkte att jag inte berikades av ett hej hit och dit. Inte heller ville jag dela mina vardagsupplevelser med andra som skrev om sina vardagsupplevelser. .. Ointressant, faktiskt. Det eskalerar lätt till skryt och kapprustning, t o m om hur redig man är som bakar bullar ett antal gånger i veckan! Dessutom har jag oavsiktligt sårat folk som puffat och bjudit in mig till div aktiviteter. Jag förstår mig helt enkelt inte på alla nyanser i det sociala spelet. Det finns inget utrymme att korrigera eller läsa av. Självklart ser inte alla FB-kretsar ut så här och det går ju att göra vissa inställningar. För mig blev det mer bök än trevligt.

Jag håller med #9 om att finnas irl, så att säga. Jag vill använda min tid på ett annat sätt och har rationaliserat bort en hel del internet- och sociala nätverks-måsten. I fokus och Flashback räcker… Jag har heller ingen mobil, vilket chockerar många. Varför?

[walkinbeauti]
0

# 27 Har heller ingen mobil eller fast telefoni och kan bara nicka med varför det ska chockera så många Förvånadhade mobil en kort tid och den blev stulen till min tacksamhet och glädjeGlad

FB kanske passar en del men mig passar det inte och den där jakten du beskriver kan göra mer skada än nytta.Man har hört mycket tragiskt fån detta Facebook,förföljelse,hänga ut folk,prat bakom ryggar.Nä inget trevligt ställe det där.

Karmatarerskanise
0

#28 "förföljelse,hänga ut folk,prat bakom ryggar"

Tyvärr händer det där överallt på internet, det är inget som tillhör facebook ensamt.

Sen angåendet jakten ni skriver om, så är det ju upp till var och en vad man vill använda det sociala nätverket till och hur mycket tid du vill lägga där. Jag har det för att ha kontakt med vänner från både barndommen och nya. Alla spel och sådana saker kan man blockera, och det gör jag. Då får jag inga inbjudningar och slipper se "apparna".

Maria
0

#29 Jag håller med. Jag styr ju själv vad jag vill göra på FB. Vilka vänner jag vill ha och hur aktiv jag vill vara.

Själv har jag fått tag i flera gamla klasskamrater vilket är jättekul.

/Maria

[GunillaF]
0

Jag känner också att FaceBook blir det vi gör det till. Jag behöver inte ha "vänner" där som jag inte litar på eller vill ska veta allt vad jag gör. jag bestämmer vilka som kan läsa det jag skriver och jag bestämmer vad jag ska skriva och läsa. Spel och sånt behöver jag inte vara med i bara för att jag får inbjudningar.

Jag rensar min vänlista ibland. Tar bort de jag inte haft kontakt med på länge osv. En ny rensning sker omkring 1:a Juli.Flört

Anders 50
0

Tycker också Fb är en tillgång. Jag har inte fler vänner (38 st) än att jag kan hålla kontakt med alla, några lite oftare och några lite mindre ofta.

Sen är man ju inte tvungen att acceptera alla vän-förfrågningar från folk som man inte har en aning om vem de är.

Och det är inte Fb:s fel om man råkar ut för något utan felet är hos den som sitter vid datorn och klickar på och accepterar allt han ser.

Och naturligtvis har man "säker anslutning"…det ska stå: https först i adressfältet högst upp.

Onni
0

Jag håller med i det ni skriver. Det ligger hos mig, som användare, att reglera FB-användandet. Här handlar det snarare om att mota bort än att bjuda in. Jag är bekväm, så jag ids inte. Passar mig inte alls. Flört

Jag skrev att jag i oförsånd, och inte medvetet, sårat folk. Jag har också blivit lite sårad… Folk i släkten har tagit bort mig och vissa av barnen (inte alla i vår familj!). Varför? Ja, det angår väl inte mig, för man ska ju kunna styra sådant själv. Men visst funderar man.

Sedan gillar jag inte det likriktade tänket med FB, eller snarare dominansen. Lite konkurrens borde det väl finnas? T o m skolor nishar in sig på FB. Jag protesterar! Har faktiskt ifrågasatt detta hos Skolverket… Det privata och det offentliga går ihop och alla kan inte hantera det. Jag har sett skräckexempel… Vi är väl i en anpassningsperiod med detta med sociala medier, och det kommer säkert forma sig bättre. Tills vidare avstår jag. Skrattande

Bybo
0

Jaooo. Jag tvekade i några år innan jag till slut gick med. Har dock haft ett års uppehåll, men sedan i Maj är jag aktiv igen.

[Sisa]
0

Är det så..att det är svårt att komma ifrån FB, om man en gång gått med ? Obestämd

Bybo
0

Nae…eller, kanske både ock. i början av min ettåriga paus så kliade det lite i fingrarna mina…men sen, nääe :))

[Sisa]
0

# 36  Inte som här då..LK kan man ju inte vara utan! Kyss

Anders 50
0

#37 Precis!  Lk först… Fb sen….Skrattande

Bybo
0
# 36 Sant :))
[Jemte]
0

Nej inte nu mer.. Har inte riktigt förstått vad det är för något.

[peter54]
0

Jag menar inte att jag inte har Facebook för att det skulle vara farligt eller riskfyllt på något sätt, men jag är inte speciellt intresserad av att vidga mitt sociala kontaktnät, jag hinner inte ens upprätthålla det jag redan har.

Jag vill heller inte riskera att fastna i något slags känsla av att jag "måste" gå in och titta efter svar eller kontaktsök hela tiden, det tar för mycket tid och jag vill ha min tid till verklighetsanknutna verksamheter istället för såna som bara finns i "cyberrymden".

Familjen, barnen, hushållet, huset, tomten, jobb, behandling för mina kroniska sjukdomar - allt tar tid och jag fattar inte hur så många människor har så mycket tid över som de säger att de använder till sociala nätverk. Något annat bara måste bli lidande, eller?

Glad

Karmatarerskanise
0

#41 Du riskerar redan känslan av att du "måste" gå in och kollar efter svar när du är inne på iFokus Flört

penke
0

Tatuera in sina ..151 närmaste vänner från facebook
 gjorde en kvinna,avtaren/fotot av vad jag såg i länken på
svenska msn
eeeeeh! Obestämd
 (Skrikandes)

penke

zabelle
0

#43 jag läste det också idag.
Undrar hur kul hon tycker att det är om ett par år??

Zabelle   

[peter54]
0

#42 Nja, den risken är pyttepytte i jämförelse med tanke på omfattningen här och omfattningen på Facebook.

Jag känner inte många som har tatuerat sig för många år sedan som inte ångrar det.

Glad

Maria
0

Min man är tatuerad och hans första tatuering kom till på 70-talet. Han har aldrig ångrat sig. Jag har även en son som är tatuerad och han var 18 första gången. Min bror är också tatuerad  sedan länge.

Ingen har ångrat sig så det finns sådana människor ocksåFlört

Kanske beror på situation och motiv…vad vet jag.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#45 Förstår inte hur du menar där. Facebook är bara så stort man gör det.
Jag ser att risken är större på iFokus att man "måste" eftersom man många gånger väntar på svar i trådar här inne.

Men det är väl personligt. Man känner ju sig själv bäst.

Karmatarerskanise
0

#46 Sant. Jag tatuerade mig som 15 åring första gången, och har inte ångrat mig. Ingen jag känner har ångrat sig heller, kanske gäller det att tänka före man gör det Flört

[peter54]
0

#46 Jag tror väl att det har mest att göra med att dels förändras kroppshyddan och dels förändras själva tatueringen med åren.

Har man exempelvis en bild av en person eller ett djur som var proportionerlig när den sattes dit, kan den få ganska brett mellan ögonen efter 40 år.

Flört

#47 Jag tänker mer i banor av likheten till exempelvis nätspel eller kanske till och med rökning - att många inte har karaktär att låta bli.

Nu menar jag inte att jag är oroad för den saken för egen del - jag har bara inte tiden, eller om jag omformulerar - vill inte avsätta tid som jag prioriterar för "saker i levande livet".

Glad

Om detta med Facebook inte var ett problem för en ganska stor mängd människor, alltså att de drunknar i det bildligt uttryckt, så skulle nog inte diskussionen om just den saken vara såpass livlig som den ändå är här och där.

Maria
0

#49 Haha, ja en del tatueringar kan ju onekligen ändra form. Det gäller att sätta dem på rätt ställeFlört

Jag tycker nog också att iFokus är mer beroendeframkallande än FB.

Jag vet inte vad jag hade gjort under min sjukskrivning utan min dator faktiskt. Den har varit till stor glädje.

/Maria

zabelle
0

Många lägger väldigt mycket tid på FB och spel vid datorn. Det är väl ok så länge man inte försakar annat som är viktigare.
Vissa slutar träffa vänner och umgås inte med familjen utan använder all tid till sin dator, då tycker jag man är farligt ute. 

#50 kan absolut förstå att du haft glädje av datorn och jag är övertygad att du har en sund inställning till ditt "beroende". Glad

Jag tillbringar så mycket tid vid datorn när jag jobbar så när jag är ledig startar jag den mycket sällan. Då vill jag umgås med familjen och göra saker tillsammans med dem.

#49 ormar är perfekta tatueringsmotiv kom jag på. De ser bara nymatade ut om man lägger på sig några kilo Glad

Zabelle