Husmanskost
Hur många är det idag som lagar mat..och hur många lagar svensk husmanskost ?
Vad äter Ni till middag ? 
Fläskkotlett hör väl till Svensk husmanskost eller har jag fel? Den är ju i och för sej international men spenatmoset har jag för mej är från Frankrike. Stekta päronskivor till.
Har inte lärt mej laga Svensk husmanskost ännu och det är väl för att Nadesch ätit på skola/jobb.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag undrar vad som egentligen är svensk husmanskost idag? Idag ska vi äta stark korv, sallad med bönor. Igår paprikasoppa, på kvällen grillad kyckling och sallad sen lite ost, salami och vin med grannen.
Det märliga är att mat som stekt strömming, gul ärtsoppa, rotmos och liknande, jo då, jag tycker om - men - vill inte gärna laga dessa. Det känns som om jag ätit dessa för resten av mitt liv. Jag kan tänka mig att äta sushi en gång i veckan och kålpudding aldrig (har aldrig varit förtjust i rätter med stekt kål, jag som annars gillar det mesta). Fläskkotlett är inte sambon förtjust i och det har jag nog inte ätit på femton år och saknar det inte.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
nej jag säger som agge. Det har jag ätit nog av. Dessutom inte tillåtet eftersom den oftast är mycket kolhydratrik. Det enda jag verkligen älskar och saknar är köttsoppa 
"Vad äter ni till middag." På den frågan svarar jag så, att jag lagar och äter vad jag kan. För att sak är det samma, om jag lagar svensk husmanskost eller något annat, måste jag ändå göra allt efter vad jag tål att äta. (Förbjuden lista är lång, men tillåten är kort).
Men jag tänker så. Jag måste äta någonting, att jag får leva, men inte lever därför, att jag får äta.

Svensk husmankost är så gott men det blir en salig blandning nu mera. Men man återkommer alltid till det. När jag lagar mat, då jag är själv gör jag storkok och fryser in. Enkelt och billigt, då lönar sig husmankost.
Men vad är egentligen svensk husmanskost, numera i vår tid 2011?
Jag försöker laga det ibland när jag saknar Sverige, och för att inte tappa bort mitt matarv. Vill gärna att min barn ska få "svensk" mat då och då när de växer upp, även om vi kanske bor i Egypten. Det känns viktigt för mig att ta vara på mina rötter.
Pizza och spaghetti med köttfärssås 
Jag lagar alltid enkel mat: Kyckling m. ris och sås,köttfärssås och spagetti, stekt falukorv & makaroner/mos, och sånt, dock inga grönsaker eller soppa eller liknande :) Äter det jag gillar, även om det kanske inte alltid är det nyttigaste, men mat måste man ha :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 ja,så är det nog att pizzza och spagetti och köttfärssås är svensk husmanskost i vår tid, olika typer av pastarätter
#10 Jag anser inte att pizza ingår i husmanskost.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag älskar svensk husmanskost eller "husmanskonst" som Mannerstörm säger
Jag tycker det är ganska underskattad mat.
/Maria
Svensk husmanskost är för mig t.ex;
- Köttbulllar,gräddsås, Potatis och lingon
- Kålpudding
- Fläsk med brunabönor
- Kalops
- Ungsstekt falukorv
- Flässkkorv
- Korvstoganoff
- Dillkött
Jag lagar gärna sådan mat, men just nu äter jag inte så mycket av det då jag är mitt i en viktresa.
Det är spännande att se hur olika vi definierar husmanskost. Enligt Heras definition äter vi i stort sett aldrig husmanskost (vi åt falukorv i ugn för några veckor sen, och det var då ett år sen sist).
#12 Vad tycker du är husmanskost?
Kåldolmar
Stuvad vitkål
Kroppkakor
Stekt stömming med potatismos
Torsk med äggsås
Fläskpannkaka
Blodpudding
Får i kål
Janson Frestelse
Frikadeller
Äggost
Rotmos med rimmad fläklägg
Köttfärslimpa
Rökt Makrill
Fiskgraräng
Raggmunk
Pannbiff med lök
Pyttipappa
Sjömansbiff
Wallenberhare
plus Heras lista också. Jösses vad långt det blev och då har jag säkert missat massor
/Maria
Jag undrar just vad vi äter. Detta blev kvar från din lista Bumbleboo.
janson Frestelse, Rökt Makrill, Fiskgraräng, Rårakor, Pyttipanna.
Vi äter olka kycklingrätter, olika köttfärsrätter (som t ex köttfärsbiff med fetaost, biff med annanas) tacos, olika köttfärsröror, köttgrytor (aldrig kalopskryddningen), många olika sallader och grönsaksrätter, fiskrätter, Potatis och sill. Olika rätter med räkor, sambon tycker om att laga en köttbit och så äter vi ugnrostade rotfrukter till. Lax i många olika former.
Det mest exotiska min mamma gjorde när jag var liten var Spagetti med köttfärssås
vilket egentligen numera är husmanskost.
Husmanskost betyder säkerligen olika beroende på vilken ålder man är i också.
/Maria
Min mamma provade gärna på olika nya maträtter.
Ja, just, vi gör ofta mat med asiatisk kryddning och såser kryddade med curry, cayenne, och annat smaskigt 
Jag tror med husmanskost menas traditionella svenska maträtter med inhemska råvaror. Det man åt förr innan den utländska maten hamnade på var mans tallrik.
Jag lagar mycket husmanskost. För mig är det.
Köttbullar
Köttfärslimpa
Kalopps
Fiskgratäng
Stekt fläsk
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Trycker på "gilla knappen" för Hera:s Humlan:s och Ann:s inlägg.
Min kropp är byggd av allt som uppräknas…kanske inte så mycket rökt makrill….däremot stekt!
Salt sill med löksås….också! Oj oj…!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det är, tror jag, svårt att veta vad som egentligen är "svensk" mat #19, då t ex köttbullar tycks komma från Grekland eller Turkiet, kåldolmar även så.
Kan tänka att stekt fläsk verkligen är svenskt, rårakor känns också mycket svenskt
.
När jag var barn det bästa jag visste att äta stekt höns, eller stuvad morot och stekt falukorv. Nu har min mamma slutat att steka höns och jag har inte gjort morotsstuvning på länge, men det ska jag göra igen för det är så gott!
#21 Åh, saltsill med löksås. Hur kunde jag glömma det?
Vi har ätit Makrill två helger i rad nu. Stekt repektive grillad.
/Maria
Stekt fläsk är nog lika vanligt i alla länder som äter gris och det finns säkert någon variant på rårakor i potatisländerna.
Men du har rätt - vad är svenskt egentligen? surströmming kanske 
Pitepalt är väl också väldigt svenskt. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
finns det ngt vegetariskt "husmans" ?
dagens lunch/middag blev,bekvämt:
ugnsbakade klyftpotatisar,veg. choritzo,kvarts vitlök
skaka/vänd var 5:e minut
vitkålssallad som tillbehör
(annars ett huvudmål)
penke
Swedish smorgasboard??
#24 jaaa, surströmming är vi nog ensamma om och GOTT ÄR DET! 
#28 Gott är väl att ta i…
men en upplevelse att äta är det, och jag äter några gånger varje år.
Kåldolmar Turkiska
fast med vindruvsblad iSverige valde man kål eftersom bladen inte fanns här
Köttbullar Turkiska Franska Spanska tror ursprunget är Turkiet
Stuvad vitkål Tyskland
Kroppkakor
Stekt stömming med potatismos
Torsk med äggsås Baskien
Fläskpannkaka
Blodpudding
Får i kål Har för mej att det är samma som kåldormar(Turkiet) men inte säker
Janson Frestelse
Frikadeller Spansk husmanskost
Äggost
Rotmos med rimmad fläklägg Tyskt
Köttfärslimpa Franskt
Rökt Makrill
Fiskgraräng Baskisk
Raggmunk
Pannbiff med lök Frankrike
Pyttipappa
Wallenberhare

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det jag oftast lagar då jag lagar mat (det är mamma som oftast lagar mat än så länge) är Japanskt/Asiatiskt.. senast klagade mat till mig och mamma gjorde jag sushi.. XD
Sen lagar jag instant ramen ganska ofta, och äter ofc med pinnar x3
Men då mamma lagar mat blir det nu på senaste tiden risotto.. Och kyckling eller kött, för det är typ det vi har hemma x3
Appro på det, tror jag att jag faktiskt ska gå och göra lite ramen nu, börjar bli hungrig igen x3
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
nudlar har jag ibland som ..huvudmål
men,jag brukar slänga den medföljande påsen
jag föredrar att koka med riktigt buljongpulver + en gnutt kikoman
o svartpeppar,ibland oxå några jordnötter
*skratt* en liten knäckeskiva o västerbottengör det inte så japanskt längre,om jag är lite hungrigare : )
penke
#32 OOOH KIKOMAN <33 Sorry men jag älskar kikoman-soyan x3 Bästa soyan evar enligt mig x3
Men jag använder oftast kryddpåsen, speciellt om det är samyang ramen mushroom <33 Ååh, så god!! <33 Tyvärr har vi inte samyang ramen hemma nu, utan nåt annat märke jag aldrig testat förut, så jag är lite nyfiken på hur det kommer smaka x3
Dessutom brukar jag käka Ramen ganska ofta, speciellt om det är sent på kvällen. Ramen är snabbt och enkelt att göra, och relativt mättande också :)
Plus att jag ÄLSKAR att äta Ramen med pinnar.. Men det är bara för att jag är en sån stor Japan-nörd som jag är XD
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Jag lagar mycket mat, men inte mycket alls som kan klassas som svensk husmanskost. Troligen för att svensk husmanskost för det mesta betyder kött, kött och mer kött, vilket inte är någon höjdare när man är vegetarian. Det som jag sett nämnas i tråden som jag faktiskt äter är kroppkakor, raggmunk och rårakor.
Utöver det är det ett hopplock av mat som känns allt annat än svensk. Jag har hittat en del recept på internet men det slutar ofta med att jag gör om recepten till något eget eller testar mig fram med nya rätter från grunden.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag lagar mer eller mindre enbart husmanskost. Eftersom det är den maten jag växt upp på så är det också den jag tycker bäst om.
Sedan är jag mycket rädd om mitt smak- och luktsinne, så jag använder inga kryddor annat än en liten gnutta salt och peppar. Eftersom mat som inte är svensk husmanskost tenderar att vara mycket kryddad, vill jag helst inte äta den och de gånger jag har provat är den alldeles för stark.
Min fru är min raka motsats, hon gillar alla rätter som inte är svensk husmanskost, även om hon äter den också.
Det blir en hel del husmanskost,bra att frysa in men varierar även med en del utländskt då jag älskar att stå i köket och röra i grytor.Idag blir det pepparotskött till Lunch så nog är den härlig vår husman