Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 2952 ggr
Cristine
0

Rökare

Jag undrar hur många det är kvar här som röker.

Nu kommer du att få ännu svårare.

Hur gör du när suget tränger på och det är förbjudet där du är?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då får jag väl gå runt knuten och "tjuvröka".

zabelle
0

#1 Jag följer med dig, rökare är ju sociala människor.
Annars tar jag nog en nikotintablett om ingen annan röker.

Zabelle   

KaiPon
0

jag brukar kunna hålla mig tills jag kommer till ett ställe där jag får röka, men är det för starkt så löser jag det på nåt sätt, oftast genom att snabbt dra iväg och 'tjuvröka'. Men oftast gör jag inte det, det händer bara då jag är extremt röksugen, för jag vet att jag kan bli hur lättirriterad som helst om jag är riktigt nikotinsugen.

Men nu ska jag försöka sluta, för gott. Hoppas bara det går bra. Får använda klubbor istället Flört

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Cristine
0

Men om du är t.ex  i väntrummet eller på en tillställning du inte kan springa ifrån och ut runt hörnet å?

Maria
0

Nu har jag ju slutat röka sedan nyår och det jag saknar mest är själva ritualen och det sociala.

Hade en väninna hemma igår som rökte och jag bara satt och njöt av den passiva rökenTungan ute

Jag kan bli lite irriterad när folk står ganska långt bort på en busshållplats i stan och tar ett bloss och någon gnäller. Ingen gnäller på all avgas som kommer från all trafik runtomkring.

/Maria

[Sisa]
0

Det är ju det som är så konstigt! Om man inte får röka där man är, så klarar man också att låta bli. Man har ju inget annat val..

Men..visst skulle det vara jobbigt att t ex hamna på sjukhuset, då får man nöja sej med ett plåster! Flört

KaiPon
0

#5, jag håller med! Okej, jag förstår om en rökare står så att man får rök i ansiktet och så, men då mer man snällt om rökaren kan flytta på sig eller så flyttar man på sig själv.
Sen läste jag för ett bra tag sen om en tjej som var gravid vid tilfället och hade en rökare som ställde sig väldigt nära henne. Då har man rätt att gnälla, tycker jag.

Sen tycker jag att det är synd att de flesta rökare verkar tro att de äger världen och får stå vart de vill och alla andra får acceptera det. Som tur är så är inte alla så. jag menar, sitter jag tex på en bänk och röker och någon med en barnvagn går förbi, så håller jag upp cigaretten för att minimera risken att barnet andas in röken. Har jag nyss tagit ett bloss håller jag andan, helt enkelt. Och allt som oftast om jag går och röker och en barnvagn kommer mot mig så byter jag, om jag kan, sida.
Sen avskyr jag att blåsa folk i ansiktet, även om de är mina vänner och de är själva rökare.

Um, ja. Jag känner att jag babblar på här, ursäkta för det. Foten i munnen

Cristine
0

Babbla på du, det är härligt att höra att du är så hänsynsfull mot andra, det är inte alla som är så.

KaiPon
0

Haha, tack.

Ja, tyvärr så finns det inte så många som är hansynsfulla. Men jag tror att det, för min del, har att göra med min mammas syn på rökning när jag växte upp. Mamma var en rökare då jag var liten, och hon slutade ungefär för.. Kanske nio år sen. Varje gång hon rökte och jag och min yngre syster var i närheten nästan skällde hon ut och och körde ut oss ur köket (på vintrarna rökte hon under köksfläkten pga kylan ute och att all snö gjorde att man inte kunde öppna balkongdörren/den frös fast). Sen är det även sån jag är.

För några månader sen såg jag nånting som gjorde mig heligt förbannad. Tre vuxna och tre barn som inte kunde varit speciellt gammla, möjligtvis kanse att de gick i ettan, men jag tror barnen var yngre än så. De vuxna, två kvinnor och en man, röker. Bara det irriterar mig. Visst, jag vet hur det är att vara rökare, men kom igen, inte i närheten av barnen!
I alla fall, helt plötsligt ser jag hur mannen, med cigarett i munnen, böjer sig ner och pratar med ett av barnen. Ungen var alltså i stort sett centimeter från hans ansikte! Och han gjorde det mer än en gång! Skrikandes

Jag var helt.. Jag vet inte vad jag var, jag var så förbannad och shockad. Och kvinnorna sa inget! Förvånad

Cristine
0

En del bryr sig inte och andra har inget bakom pannbenet.

Synd om barnen!

KaiPon
0

Jag vet! Vsst, att man är rösugen, jag kan förstå det. Men då håller man inte på med barn över huvud taget medans man röker! Gah, blir så irriterad bara av att tänka på det! Skrikandes

ANNIA
0

När det gäller det här med rökare. Är själv rökare. Men jag tycker att de flesta rökare tar hänsyn. Men att det är mer som med allt annat att det är dom som inte tar hänsyn man reagerar på.

Själv går jag åt sidan eller frågar personerna runt om om det är ok. Och är det så att jag inte får röka där jag är så väntar jag.

Men nåt som jag kan tycka är konstigt. Att det är ok att människor dränker sig i parfym eller rakvatten och det ska alla stå ut med.

Eller om jag är på en uteservering där det står askkoppar då ska man som rökare i alla fall ta hänsyn till andra. Det blir bakvänt för mig. Är det ok så är det väl ok.

Jag tar lukter oavsett slag som jag vet försvinner efter några minuter framför att hamna i sällskap där nån dränkt in sig i parfym/rakvatten.

KaiPon
0

#12 Håller med.

Det värsta av allt; jag känner ett par som har en unge.. Som dom i stort sett dränker i parfym varje gång dom ska nånstanns Förvånad

aggeelin
0

Jag är inte rökare men har svårt för rök och funderar på det där med rökning p balkonger. Jag har uppfattat att många rökare tycker att det är ok att röka på sin balkong, och att grannarna får stå ut med att sitta i röken.

Om vi då säger att rökaren får en grannen som äter surströmmming på sin balkong en gång i veckan, tror ni att rökaren tycker att det är ok??

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

#14 Svår fråga men någonstans kan jag tycka att utomus är utomhus och ens hem är ens hemObestämd

Kanske ska man inte bo så nära andra om man inte klarar av dofter, ljud, och annat som kan störa???

/Maria

aggeelin
0

#15 svår fråga, men jag kan tycka att då är det bättre att rökaren går in till sig. Att äta surströmming två gånger om året på balkongen kan väl vara ok, men inte varje vecka. Utomhus på balkongen sprider sig ju till alla och för den som inte är rökare är det inte så trevligt med röklukt i mat och fika.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

ANNIA
0

aggelin det du tar upp är en knepig fråga. Jag bor ju i hus men grannen brukar grilla rätt ofta sommartid och då kan jag få in grillos. Och vintertid finns det många som eldar med ved och den röklukten kan slå in. Och jag kan vad jag vet inte säga nåt om det.

I lägenheter. Har hänt mer än en gång jag gått in i en fastighet där det stinken matos i trapphuset, men det går ju inte att säga nåt om för folk måste ju få laga mat.

När det gäller rökning själv skulle jag installera (om det inte finns) en köksfläkt och röka under den. Gällande surströmming och andra dofter/lukter så måste man nog stå ut med vissa dofter när man bor i lägenhet oavsett hur ofta det nu blir.

Cristine
0

Men finns det verkligen folk som äter surströmming  inomhus.

chik
0

RökareFörvånadJag till hör dom!!

Men jag tycker att det visas stor hänsyn till icke rökare..Jag gör det.Går alltid undan…

Men jag tycker att folk kan gnälla o rynka på näsan bara dom går för bi, när man står någonstans o har gått undan..

Som fler här har sagt om parfym..Det tycker jag är jobbigt o vissa av de lukterna gör att jag blir tjock i halsen..

Sen är det ingen som gnäller när bussarna o taxi står med motorerna i gång.O det är bra mycket värre…

Sen att röka på balkong..Ja den röken kan inte lukta så mycket-om den ens är mätbar i andra lägenheter..

Surströmming!!Kan man ju jämföra med att man bor nära en plätt som någon bonde har. När dom sprider ut sitt klägg…

Nä!!!Tycker att det fokuseras alldeles för mycket på rökare….(Klart att det inte är bra o röka)

Känns som om man är en parasit, mindre vetande…

O sen så bör man ta det i beaktning att vissa människor kan inte sluta med sina laster…För hade det varit så lätt, Det tycker jag är tråkigt…

Vissa kan sluta med det som inte är bra o vissa kan inte….

O vist finns det mycket som man inte skall göra som man bara inte kan sluta med….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0

#18 Jajamän! Men inte  här.

Ibland tycker jag faktiskt lite synd om rökarna. De jagas ju överallt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

# Ja det blir bara värre och värre, jag skulle nog inte orka vara rökare, och att behöva stå ute om vinter och frysa tycker jag är tortyr.

[GunillaF]
0

#21 Men inte är det synd om oss…Vi får ju så mycket "frisk luft" när vi står där utomhus! Flört

chik
0

Håller med Gunilla..Vi är så hurtfriska…

ANNIA
0

En sak som jag ibland tycker är lustig. Några som jag känner som slutat röka är idag i stort sett mer negativa till rökare än såna som aldrig rökt är.

Sen en sak jag kom på, när det gäller det här med rökare som inte visar hänsyn. Tror inte det är för att dom är rökare utan det är nog personer som inte visar andra hänsyn i andra sammanhang heller. För man ändrar ju inte personlighet beroende på om man röker eller inte.

Mitralis
0

Jag röker inte och är inte alls förtjust i röklukten.

Kommer ihåg en gång när jag skulle gå en runda för att få lite frisk luft och motion. Ganska snart hamnar jag bakom en person som tar upp en cigarett och börjar röka medans hon går. Jag går flera meter bakom men känner ändå röklukten då vinden låg så.
Efter ett tag så svänger hon av och jag är nöjd och glad tills nästa person kommer och genar in framför mej bara någon minut efter.
Även han tar fram en cigg och börjar röka och åter igen så fick jag gå och dra i mej rök. Jag blev ganska förundrad över hur länge en cigarett kan räckaObestämd Jag trodde att den skulle ta slut ganska snabbt men efter det gått flera minuter så fick jag "stanna och knyta skosnörena" för att komma undan röken. Och då var detta märk väl utomhus.
Jag är normalt inte sååå känslig mot röken, men kanske var det för att jag andades häftigare än normalt som jag fick in mer rök än vanligt, eller så hade dom starkare cigaretter än andra.
Hur som helst så var det den promenaden och den kommer jag nog aldrig att glömma.

chik
0

Mitralis..Hej!! Vet du?? Då tänker jag!! Varför gick du inte för bi Rökarna????

Varför gick du bakom o plågade dig själv..Det sitter jag o funderar på när jag läser ditt inlägg.

Lena.

Mitralis
0

#26 Jag gick inte förbi för att jag inte kan gå förbi. Jag har inte mer fart i benen på grund av hjärtsjukdom. Av någon outgrundlig anledning så anpassade även personen framför sig till min hastighet oavsett om jag ökade eller saktade ner. Det var därför jag stannade istället Glad Tänkte även att det skulle gå fortare att röka upp ciggen än det gjorde. Det var en ganska smal gångstig så jag kunde inte byta sida på vägen heller eftersom det inte fanns någon sida att byta till.

chik
0

Hoppsan inte bra…Ja du hade en himla otur den dagen…

Röker själv o har också ont av rök…Men jag har en stor uppfinningsrikedom på o undvika andra rök..Min egen är inga problem..

Mitralis
0

#28 Japp, den dagen kände jag mej faktiskt ganska utsatt Skrattande
Annars så brukar det faktiskt gå ganska bra att komma undan röken Glad
Det som förvånade mej var att det luktade så pass mycket även fast vi var utomhus, vinden blåste och jag var 7-10 meter bakom. Det gjorde nog att jag tänkte på det extra mycket.

[walkinbeauti]
0

Konstigt nog har jag inget bekymmer då jag mest röker hemma och inte ute bland folk.Däremot kan långflygningar vara ett bekymmer när suget kommer så det löser jag på ett ändå nyttigare sätt lägger in en prilla under läppen så blir röksuget tyst.

# 28 Märkligt det där jag är också  rökare men störs av andras ciggarett rök,visst är man mysko man tycker man inte skulle reagera som rökare men det är så otrevligt att hamna i andras rök Glad

ANNIA
0

Jag är likadan att jag själv kan störas av när andra röker. Vilket är bakvänt.

Men en sak, man brukar säga att rökare får sämre smak- och luktsinne. Stämmer då inte på mig för mitt luktsinne är alldeles utmärkt. Till och med bättre än ickerökares.

Mitralis
0

Glömde att berätta att jag konstigt nog inte har några problem med röken från cigariller Obestämd
Creme caramel Oriental kan jag till och med drista mej till att röka en tredejedel av till Ny År, Midsommar och sambons födelsedag. Brukar inte bli oftare han köper dom.
Jag gissar att den cigarillröken går bättre än cigarettröken för den känns "renare" och inte lika kemisk.
Jag tror att dom har tillsatt mer gifter i cigaretterna nu än när jag var liten för jag tycker att mammas Blend luktar mer nu.
Med tanke på vad cigaretter innehåller så tycker jag faktiskt att dom ska förbjudas helt. Om inte annat så borde man tänka på dom som ska jobba med gifterna dag ut och dag in. Vilka arbetsförhållanden har dom? Alla cigaretter tillverkas inte under kontrollerade former i Sverige.

Några av ämnena i cigarettröken:

Kolmonoxid: En osynlig och luktfri gas. Vid höga koncentrationer blockeras de röda blodkropparna så att syret inte kan transporteras runt i kroppen. Långvarig exponering för kolmonoxiden i cigarettrök ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns 10-23 milligram kolmonoxid i huvudröken och upp till fem gånger mer i sidoröken. Kolmonoxid finns det gott om också i bilarnas avgaser.

Ammoniak: Ett frätande ämne som används i gödningsmedel och rengöringsmedel. Den ammoniak som finns i cigarettröken sticker och irriterar och kan förvärra sjukdomar i luftvägarna. Ammoniak förekommer 4-5 gånger mer i sidoröken.

Vätecyanid: Ett färglöst, mandelluktande gift som använts för att avrätta människor i gaskammare. Det finns mellan 400 och 500 mikrogram av gasen i röken från en cigarett. Även kortvarig exponering kan orsaka huvudvärk, yrsel, illamående och kräkningar. Sidoröken innehåller mindre vätecyanid än huvudröken.

"Tjära": Gasmolnet från cigaretten innehåller en stor variation av förbrända lätthäftande partikelrester av både organiska och oorganiska ämnen.

Bly: En av tungmetallerna. Blyförgiftning kan orsaka födelsedefekter och inlärningssvårigheter hos barn. Forskning har visat att barn som har rökande föräldrar har mer bly i blodet än till och med barn som bor i närheten av smältverk för bly.

Andra metaller: Aluminium, zink, magnesium, kvicksilver, guld, kisel, silver, titan och koppar.

Några andra ämnen i röken som används för olika ändamål:**
aceton** - för att ta bort nagellack,**
arsenik, gift,
butan** - bränsle i cigarettändare,
kadmium - tungmetall som används i batterier,**
etanol, alkohol,
formaldehyd, konserveringsmedel,
hexamin**, tändvätska,
*metan, sumpgas, metanol, raketbränsle, fenol* - rengörings och desinfektionsmedel,**
nikotin,
insektsgift,
glykol**, kylarvätsak,
*toluen, lösningsmedel, vinylklorid* - vid plasttillverkning.

Cancerframkallande (eller misstänkt) cancerframkallande
4-aminodifenyl och betanaftylamin: Två ämnen som är förbjudna i arbetsmiljöer i Sverige. Ingen kan ens få dispens för att använda dem i någon tillverkningsprocess. De är tillåtna endast när de produceras vid rökning.

Andra cancerogena ämnen är arsenik, bensen, benso-a-pyren, formaldehyd, hydrazin, kadmium, nickel, nitrosaminer, nitrosopyrolidin, polonium-210 och vinylklorid.

Källa: NiQuipedia

Lite rolig kuriosa kanske kan vara att cigaretter även innehåller samma radioaktiva ämne som dissidenten Alexander Litvinenko mördades med Glad

Mitralis
0

Kom att tänka på att det kanske är ammoniaken som folk som inte röker stör sig mest på eftersom den är frätande och förekommer 4-5 gånger mer i sidoröken Obestämd
Det är säkert även ammoniaken som gör att rökare tycker att den egna röken luktar "bäst".
Det kan ju vara så att den som röker som får i sig mindre ammoniak tycker att den brevid är gnällig. Den som inte röker kan inte förstå varför den som röker inte förstår att det är jobbigt att andas in frätande ammoniak **Obestämd
**

ANNIA
0

Mitralis jag får be om ursäkt från början. Men inlägg som # 32 gör mig faktiskt arg. Dom flesta av oss som röker vet att det knappast är hälsosamt. Och dom flesta av oss tar faktiskt hänsyn till andra, många gånger så tar vi mer hänsyn till andra än vad ickerökare gör.

Och det där med att förbjuda cigaretter på grund av gifterna och dom som tillverkar dom. Då kan du ju förbjuda i stort sett allt som finns i ett hem. allt från elektronik, datorer mobiltelefoner och även kläder. I stort sett allt som vi idag köper i affärer tillverkas i låglöneländer där förhållande knappast är bra.

Dom som tillverkar elektronikgrejer sitter ofta och dra i sig mängder med lödtennsångor. Och många kläder dränks in i gifter av nåt slag. För att inte tala om all besprutning som sker på olika frukter och grönsaker. Så att förbjuda cigaretter på dom grunderna då kan vi förbjuda i stort sett allt i samhället.

Mitralis
0

#34 Ingen fara bolma på du bara Glad Tänkte högt bara.
Vi ska givetvis fortsätta med allt som är dåligt eftersom någonting annat också är det.

ANNIA
0

Om du vill ändra på nåt som är farligt så varför inte börja med sånt som ligger närmast barnen.

Kläderna på deras kropp och sen elektroniken. För många apparater avger nog också ångor även i hemmen.  Och när det gäller mobiltelefoner så har det i alla år talas om att det ökar risken för hjärntumörer. Många blir varma när dom har den vid örat. När det gäller stora vanliga dataskärmar så avger dom nån sorts strålning. Själv kan jag inte ha sån för jag blir alldeles varm och röd i ansiktet. Så börja med sånt som barn har på sig och använder dagligen.

Vad vuxna människor stoppar i sig är väl ändå upp till dom/oss. För numer finns det ju faktiskt en åldersgräns för att köpa. När säljarna ser till att hålla sig till dom lagar som är.

ANNIA
0

dubbel post.

Mitralis
0

#36 Är inte det som är närmast barnen föräldrarna? Obestämd Dör dom en för tidig död så… En annan tanke är att barn gör som vuxna gör. Barn som har föräldrar som röker röker oftare än barn till föräldrar som inte röker. Fast det kan ju ha att göra med att dom ärver beroendepersonligheten Obestämd

Jag förstår hur du menar i #36, men eftersom det är så tydligt att cigaretterna inte bara påverkar de vuxna utan även barn, ibland även ofödda barn, så är jag ändå inte så förtjust i cigaretter.

En liten anekdot i sammanhanget är att jag är barn till en rökande mor som rökte under graviditeten 1977. Jag har på grund av detta fötts med en trasig hjärtklaff. Ett ganska vanligt fel i sammanhanget. Jag kommer snart att opereras för detta. Om jag får en mekanisk klaff så kommer jag inte att kunna vara gravid och kommer då inte att få några biologiska barn.
Det var en vuxen som rökte, men det var jag som fick f.n för det…

ANNIA
0

Min mamma har rökt hon också. Vi är fyra syskon och ingen av oss har fått nåt men av att mamma rökte. Och mamma lever än och är över 75, visst hon slutade röka för några år sen.

Jag känner andra där föräldrarna rökt, barnen har inga problem. Och det finns barn till rökare som som själva aldrig rökt.

Och man kan dö tidigt utan att ha rökt en enda cigarett eller ens varit i närheten. Och man kan leva länge fast man röker.

Så det går inte att dra alla över en kam.

Naturligtvis tråkigt att du fått ett medfött fel tack vare din mors rökning.

Mitralis
0

#39 Nä, precis det går inte bra för alla heller bara för att det gjort det för några Flört

ANNIA
0

Nej, men varje vuxen ska sjäv få bestämma över sitt eget liv. Och det är den enskilde vuxne som får ta ansvar för det den gör.

Mitralis
0

#41 Okej, då utgår jag från att du godkänner alla typer av droger.
Jag tror att vi skiljer oss lite där. Men det är okej. Alla kan inte tycka lika alltid Glad

ANNIA
0

Nej varför skulle jag det.

En vuxen person måste väl få ta ansvar för sitt eget liv. Och basera sina beslut utifrån det. För det handlar om vuxna människor.

Förresten så finns det ju droger som är lagliga i vissa länder men förbjudna i andra. Vilka är det som har rätt där då. Är väl marijuna (eller vad det är) som man till och med kan få utskrivet på recept för att lindra smärtor i vissa länder men i andra länder är det helt förbjudet som drog.

Mitralis
0

#43 Okej, fel av mej.
När jag läste #41 så utgick jag från att samma princip skulle tillämpas även när det gäller andra "droger" än cigaretter.

ANNIA
0

Men ska jag vända på det istället då. Eftersom du vill förbjuda cigaretter eftersom det är skadligt då vill du väl även förbjuda allt vad alkohol heter också för det är ju också skadligt. Och alkohol kan väl också betraktas som drog åtminstone kan det ju vara beroendeframkallande.

chik
0

Mitralis…

En liten anekdot i sammanhanget är att jag är barn till en rökande mor som rökte under graviditeten 1977. Jag har på grund av detta fötts med en trasig hjärtklaff. Ett ganska vanligt fel i sammanhanget. Jag kommer snart att opereras för detta. Om jag får en mekanisk klaff så kommer jag inte att kunna vara gravid och kommer då inte att få några biologiska barn.
Det var en vuxen som rökte, men det var jag som fick f.n för de

Ett ganska vanligt fel!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag är 55år o har aldrig hört talas om att det.Trasig hjärtklaff av rökning…

Beklagar att du är sjuk….

Men kan inte ta in att det skulle vara din Mors rökning..

Jag röker o rökte när jag väntade mitt första o andra barn o dom är över 30 år o dom har då inte fått några men…

Drogger!!!Då vet du vad vi får i oss med "E-Numrerna" mycket som är farligt o inte skall ges till barn under 1år..

Cristine
0

Kan man så ska man sluta röka!

Sedan finns det barn som fått men utav alkoholintag av modern, mediciner, besprutad mat, avgaser i storstäder, Penicilin i griskött osv..yo name it.

Soffan du sitter i är giftig, madrass och kuddar, dina kläder, målarfärgen på väggarna..osv.

Det är ofrånkommligt..men kan man bara få bort något av det så ska man naturligtvis göra det.

Jag rökte i 20 år och nu mår jag illa av bara lukten som sitter i kläderna eller håret.

De andra sakerna luktar som tur är inte.

ANNIA
0

Cristine lite bakvänt egentligen. En tumregel jag alltid hört att det luktlösa är mer lurigt och kan därmed vara farligare eftersom man invaggas i falsk säkerhet. För sånt som luktar försöker man undvika.

Och det med kuddar, om du avser såna som man har i sängen så borde dom kanske bytas ut först för där ligger man under många timmar åt gången direkt på.

Sen det där med kan sluta. De flesta kan nog om man har riktiga viljan.

Sen det där med lukten. Jag har en väninna som numera flyttat härifrån, men när hon bodde här så var jag mycket vid henne. Hon rökte inne, ibland dan efter så utan jag tänkte på det tog gårdagens jumper, den fick jag sällan över huvudet för det luktade så mycket. Själv röker jag under fläkten fast jag bor i eget hus.

Cristine
0

Jo visst har du rätt i det och jag använder mina pekare  för att inte använd a sådana sängkläder.Apropå lukter så tänkte son och sambo köpa nytt hus, och de hade sett ett underbart ett som syntes från vägen när de åkte förbi. När det blev till salu för att maken dog och det var alldelas för stort för henne. Huset låg på en höjd och hade en balkong efter hela långväggen och trädgården var underbar med tillhörande timmrad stuga, så innan vi kommit in tyckt jag att det skulle de absolut köpa. När vi kom in blev vi alla illamående  av röklukten som satt i väggarna.Ett helt liv  i ett egenbyggt hus av en byggmästare och en av de underbaraste jag sett både innifrån och utifrån hade lämnat sina rökspår och det skulle bli en jättedyr historia att få bort den lukten. När jag flyttade därifrå stod den fortfarande tom.

ANNIA
0

Jag har ullsängkläder förutom i kudden då. Där klarar jag inte av det för det blir det för varmt. Så slipper från lakan och blir ju en sorts barriär mot madrassen.

Ja det där med hus (eller lägenhet) är knepigt. Sen beror det lite på hur mycket dom rökte per dag också och om flera i familjen rökte. Och vad dom rökte. Tycker själv att där man rökt pipa att den lukten fastnar mer i väggar och möbler än cigaratter.

Vet inte hur dyrt det är att sanera ett sånt hus. Men det ska gå relativt (allt är relativt) enkelt. Är det med ozon eller nåt sånt. Vet dock inte om man så att säga sprutar huset med gas eller om man tvättar med det.

Bybo
0

Nu är jag ingen rökare, men tycker att det är som en liten förföljese på rökarna.

För nåt år sedan var jag på ett sjukhusoch hälsade på. Där fick inte patienterna ens röka på en balkong ( fanns inga andra ballkonger i närheten)

En gammal farbror, frågade mig vart han kunde röka. Han visste att han inte fick..men, ändå…Jag följde med honom ut på balkongen och var med onom då han rökte…Tyst och han blev så glad och tacksam.

ANNIA
0

Bybo visst har det börjat bli det och det är ju anders och cristine inne på längre upp i tråden. Och allt började väl när det blev rökförbud på restuaranger och pubar. Då blev det så att säga startskott på att det var fritt fram att klaga på allt vad rökare gör. Och försöka hunsa dom runt.

Undrar hur det blir om det börjar bli förbud på tex fet mat eftersom så många är överviktiga. För överviktiga har också börjat bli måltavla.

Bybo
0

#52 Ja,sant *suck*

Har en känsla av att fd rökare är lite petigare och klagar lite mer än andra..kan ha fel.

För min del håller jag med om detta med parfymer…tvi vale. Blir åksjukpå bussen av dessa, och dessutom börjar ju killarna/männen lukta mer än oss kvinns :))

På BB hade jag en barnmorska som "stank" parfym, och jag mådde sååå dåligt av det *fniss*

Fast, jag erkänner, jagklagar aldig på folk och dessa förteelser, men jag kan säga till om "större"

ANNIA
0

Bybo Det där med fd rökare är också min erfarenhet, åtminstone vissa är värre än såna som aldrig rökt.

När det gäller tex parfymer/rakvatten. Sen är det ofta så att dom luktar ju inte ens gott. En parfym reagerar ju med kroppen så den luktar ju olika på olika personer. Vet en man som har ett rakvatten som luktar (i mitt tycke) som myggmedel. Men han gillar det tydligen.

På bb måste vara längesen för på sjukhus får man ju inte ha parfym längre. Det uppmanas man ju i varje kallelse.

Jag brukar inte heller säga till om tex parfymer, för oftast är det ju bara en kort stund man är tillsammans. Men blir jobbigt under tiden, men jisses vad skönt det är när man kan gå därifrån.

Bybo
0

Tror inte att man "fick" ha parfym på sig då…hm..det var 1996

ANNIA
0

Då kanske hon ville dölja nån annan doft. Det blir min spontana tanke för anställd personal borde ju veta. (kanske hon ville dölja röklukt. TystOskyldig)

Bybo
0

#56 Ah, tänkte inte på det. Hon var lite pimpinett, och hade även ilrött nagellack…och det får man väl inte heller ha?

Mina föräldrar rökte som borstbindare i bilen då jag var barn. Det var superhemskt för jag blev lätt åksjuk även utan rök *uuurk* Och det var långa semesterturer vi tog

Cristine
0

#52 Hi hi…på konsum i Timrå så skar de bort fettet på Fläskkotletterna och det blev upprpror. D e vart tvugna att backa!Skrattande

ANNIA
0

Jag tror att man som sjukhuspersonal ska ha så lite smink och parfym som möjligt. Så kanske bara var pimpinett då eftersom hon även hade nagellack.

Min mamma rökte ju även i bilen. Men tänkte nog inte så mycket på det, var väl van antar jag. Tror också att hon alltid vevade ner rutan en bit så blev det nog inte så mycket i bilen. Och vi bak i bilen vevade också ner lite så röken snabbt försvann ut.

ANNIA
0

Cristine jag kan tänka mig det.

Nu ska jag stänga ner för ett tag och ha lite kaffe, glass och en cig. Hörs ev senare inatt eller får se vad morgondagen ger.

Bybo
0

#58 Det var ju bra, för köttet smakar ju bättre med fettet. Och, vill man så kan man ju skära bort det själv

#59 Jodå, det vevades ner rutor…men mådde skit ändå :))

#60 Natti, eller nåt ;))

Anders 50
0

På tal om män och rakvatten, deodorant m.m.  Man undrar ju om deras kvinnor helt tappat luktsinnet, som inte känner hur de stinker, och kan säga ifrån!

Gäller ju inte alla, men numera så finns det ju knappt en människa som luktar människa längre.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mitralis
0

#45 Jag skulle gärna förbjuda alkohol också eftersom jag i många år har bott med en alkoholist. Det var inte så kul det heller.

Men jag förstår inte varför man måste ställa allting i relation till någonting annat. Räcker det inte att det är dåligt? Det är som att säga att spikbomber och landminor inte är så farliga eftersom det finns atombomber Obestämd Dessutom så påverkar dessa bomber inte barnen eller andra eftersom det är andra vuxna som krigar.

Mitralis
0

Vilka men vet du som rökare om att rökning kan ge på fostret?
Vilka men har du letat efter hos dina barn? Rökningen kan ju ge skador som inte visar sig förrän i vuxen ålder.
Vad tror du är nyttigast, att röka eller inte röka under graviditet?

De flesta av tobaksrökens ämnen passerar över till fostret. Om man röker får fostret till och med i sig större mängd än man själv av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som man själv och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret.

"Kvinnor som röker under graviditeten riskerar att skada sitt barns koordination och fysiska kontroll. Och pojkar påverkas mer än flickor, visar två forskare i Örebro."
"Vid elva års ålder testades barnens fysiska kontroll och koordination genom att de fick plocka upp tändstickor på tid, fylla i rutor på tid och kopiera en enkel figur. Barnen till mammor som hade rökt minst tio cigaretter om dagen under graviditeten hade svårare att klara testerna." Källa:Vårdfokus.

Allt fler forskningsstudier tyder på att rökning under graviditeten kan skada pojkfosters testiklar och framtida fruktsamhet.

En annan biverkning som rökningen kan ha på barn är astma.

Detta händer med fostret då modern röker en cigarett:

• Fostrets hjärta slår snabbare, normalt är pulsen mellan 120-150 slag/min, men nu ökar pulsen med 20-40 slag/min under 30 min
  • Fostrets andningsrörelser minskar
  • Fostret rör mindre på sig

Om du röker under din graviditet ökar riskerna för:

• Utomkvedshavandeskap

• Missfall

• Långsammare fosterutveckling

• Svagare spädbarn

• Plötslig spädbarnsdöd

• Fosterdöd under graviditeten

• Att barnet drabbas av astma och allergier

• För tidig förlossning

• Avlossning av moderkakan

• Barnet föds med försämrad andnings- och lungfunktion

• Barnet blir oftare sjukt och drabbas oftare av infektioner

• Barnet ligger 2-3 månader efter sina jämnåriga och visar sämre studieresultat

• Barnet får spädbarnskolik

• Havandeskapsförgiftning

Maria
0

Numera får jukhuspersonal får inte använda parfym, ringar, armband eller ens armbandsklocka och det ska vara kortärmat.

Inget nagellack och håret ska vara uppsatt.

Jag tror ingen har undgått ur farligt det är att röka men som sagt det är mycket om är farligt.

/Maria

ANNIA
0

Anders håller med dig att de flesta har parfym/rakvatten idag. Vet inte varför. För så var det inte för några år sen, då var det mer att det användes när man skulle bort nånstans. Och kanske en trend eftersom så många kändisar numera gör reklam att det känns mer vardagligt på det sättet.

---

Att jag sätter rökning i relation till annat som är farligt är mycket det att för det mesta den som drabbas av rökning är rökaren själv alltså nåt personligt. Men annat drabbar så många andra samtidigt. Och är tanken att man ska skydda andra så är det väl sånt som drabbar andra mest man ska rikta in sig på.

Kan ta ett annat exempel. Hur de flesta skurar golv. Många använder typ ajax. När det torkat så far det runt i luften och alla kan dra i sig. Eller barn kryper på golvet eller för den delen även djur. Och när man rengör barnsaker så brukar det ske med nåt medel.

Själv när jag torkar golv så brukar jag använda såpa, men sen torkar jag av golvet med bara vatten (som jag byter flera gånger) för att få bort rengöringsmedlet. Och det gäller all rengöring, att jag torkar efter med bara vatten.

Och för den delen när det gäller foster. Allt en mamma stoppar i sig går väl över till barnet.

Mitralis
0

Det är intressant att det är så många som försvarar rökningen, både rökare och icke rökare. Det låter som att det är den bästa uppfinningen sedan skivat bröd Glad Nästan så att jag blir lite sugen på att börja röka själv Skrattande

Jag undrar hur många det är som på allvar kan säga att börja röka är det bästa dom någonsinn gjort och varmt kan rekommendera rökningen till alla dom känner och kanske köpa ett paket cigg i födelsedagspresent till en person som fyller 18 år för att fira in vuxenlivet.

ANNIA
0

Mitralis jag tror du helt missat poängen. Nu vet jag inte hur det med andra. Men jag försvarar inte rökning i sig.

Utan det jag försvarar är rätten att själv göra ett val. Och slippa pekpinnar från andra hur jag ska leva mitt liv. Och slippa bli diskriminerad och/eller påhoppad, för det blir man i vissa sammanhang bara på grund av ett personligt val.

Cristine
0

Jag har inte uppfattat att någon försvarar rökningen utan det är hur de blir behandlade nu för tiden de som gör det.

Vi är ju alla mogna personer och vet vad vi gör, det är ett val.

Maria
0

Det här med att inte får röka på balkonger på sjukhus har många gånger att göra med att det finns syrgastuber på avdelningarna eller i väggar så det är nog snarare en säkerhetsfråga.

Visserligen tog man inte hänsyn till det förr men säkerhet kommer allt högre upp på listan.

/Maria

Mitralis
0

#68-#69 Ah, då har jag missuppfattat det. Men jag tycker ändå att det är konstigt att detta alternativ skall ges.

ANNIA
0

Mitralis vilket alternativ då. Att röka. Det är väl upp till mig om jag väljer det alternativet eller inte. det är ju ingen som tvingar mig.

--

Bumbleboo jag kan köpa att man förbjuder nåt av säkerhetsskäl. Men det var väl inte det som angavs från början.

Maria
0

#72 Det var mer ett svar till #51 där det stod om rökning på sjukhus och balkonger där.

Jag ber om ursäkt att jag inte höll mig till frågan men den här tråden har ju spretat åt olika hållObestämd

Dessutom har jag tidigt i tråden #15 försvarat rökning en smula.

/Maria

Mitralis
0

Idag så såg jag två tjejer i 13-15 års åldern som stod och bolmade.
Känner man som vuxen då inte att den vuxnes rätt till ett eget val slår lite fel?

Att rökning blir förbjudet på fler och fler platser tycker jag inte alls är konstigt eftersom folk blir mer och mer insatt i hur farligt det egentligen är och därför inte vill utsätta sig för passiv röking.
Tack vare införandet av rökfria serveringar och rökfrihet på arbetsplatser så har antalet döda av passiv rökning minskat till ca 200 per år.

En bortglömd risk med rökning är sängrökning och bränder i skog och mark.
Det gick ju inte så bra för exempelvis Monica Zetterlund, om man tänker på det. En brand i någon annans lägenhet där den vuxne personens rätt att själv välja att röka i sängen kan göra att jag, min sambo, katten eller allihopa brinner inne.

ANNIA
0

Bumbleboo inget att be om ursäkt för. Du har rätt att tråden spretar åt alla håll.

---

Mitralis att unga tjejer röker är föräldrarnas ansvar och ev affär som sålt det.

När det gäller bränder så tror jag inte sängrökning ligger högt på listan över orsaker. Utan det är nog kaffebryggare, tv-apparater och andra elektriska prylar och levande ljus.

Och i skog och mark så visst är slarvigt släkta cigaretter en orsak, men är nog fler bränder som startas efter dåligt släkta grillningar och åsknedslag.

Med det så kliver jag ur tråden. Kommer kryssa bort den nästa gång den dyker upp.

Cristine
0

Summa summarum, det är jättefarligt att röka!

Fler och fler lägger av, hur tror ni det ser ut om 10 år?

Bybo
0

#67 Hello :)) Jag försvarar inte rökningen. Har alltid hatat det, men känner ändå att rökarna är som lite förföljda.

#70 Aha..ventiler och sånt *gulp*   Sån tur/otur att det stod en burk där för personalen att fimpa iFörvånad Men, det fick inte patsienterna…

Pling!

Mitralis
0

#76 Svårt att sia om. Det är ju som sagt många som slutar men det är även ett stadigt nytillskott av rökare.
Det är även för mycket pengar inblandade för att tillverkarna ska "låta oss sluta" Jag gissar att de kommer att tillsätta mer och mer beroendeframkallande ämnen i cigarettera för att det ska bli svårare att sluta om man väl provat.