Visste ni att...
Kryddor och örter är rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter.En undersökning finansierad av företaget Gourmet Garden visar att kryddor och örter är de livsmedel som innehåller mest antioxidanter. Kryddnejlika innehåller flest antioxidanter per g.
Örter och kryddor är rika på näringsämnen och innehåller mer antioxidanter än frukt och bär. En undersökning i USA studerade koncentrationen av antioxidanter i fler än 1000 livsmedel och drycker. Per gram visade det sig att kryddor och örter innehöll mer antioxidanter.
Kryddnejlikor innehåller mest antioxidanter
Kryddnejlikor hade den högsta koncentrationen av antioxidanter: 125,5 millimole per 100 g. Mole är ett mått på antal molekyler.
Efter kryddnejlika kommer oregano, ingefära, kanel och gurkmeja. Örter och kryddor till en måltid kan höja halten av antioxidanter med flera hundra procent.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jättespännande.
Kul då jag numera har en massa örter i min lilla kryddträdgård
och inte minst. Jag använder dem flitigt också.
/Maria
Cristine vad fint du har…
Ja det viste jag. Jag gör ju mitt te på olika kryddor….Men jag tycker det är intressant.
För som här i Sverige har vi tydligen mer problem med andningen o magar.Än i dom Sydliga länderna. Min tanke är ju att där nere äter dom ju Kryddor med lite kött…Men det är bara min tanke.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Här har man varit försiktig med örter och kryddor man inte riktigt känt till, som skolkök och maten som de gör till till pensionärerna som bara har salt och peppar, de som behöver mest.
Folk äter ju frukt och vet inte av att örter och kryddor är nyttigare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättebra att känna till..och spännande! 
#2 Tack Chik!
Jag väger detta med vitamininnehåll och antioxidantinnehåll mot mitt smak- och luktsinne.
Starka kryddor tar ner smakkänslighet och luktsinne. Jag är begåvad med jämförelsevis extremt finkänsligt smak- och luktsinne och jag vill absolut inte äventyra det.
Därför nöjer jag mig med vitamin- och oxidantinnehållet i färsk frukt och grönt. Inga kryddor för min del.
#6 Av örterna är de flesta milda Peter och man behöver inte använda mycket.
#7 Vilka örter menar du då specifikt. Oregano är starkt tycker jag och tar över all annan smak, basilika likaså, för att inte tala om dragon och körvel.