Pepparträd
Varje gång jag lagar något med röd peppar i så går jag bakåt i tiden..till Almuñecar och ett sådant träd vi hade in närheten av mitt hem. Min kusin som var och hälsade på ville se hur trädet såg ut så sagt och gjort.Jag tog med en tygkasse för att ta med några hem.
Vi fyllde kassen ända upp och jag har massor kvar än. Konstigt nog plockade jag inte den vanliga pepparn som vi hade nedaför balkongen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Intressant med ditt pepparträd..
Visst är det fint, vanlig peppar har vanligare blad.
# 2 Hur smakar det då ?
Menar du att du har eget pepparträd Cristine?! 
#3 Det är en mildare och rundare smak!
#4 Jag har dem på burkar Maggan men har nu planterat några korn så det kommer.
Vanlig peppar
Kvist
Så fina blad..
Jag såg ett program på TV för något år sedan om just olika pepparsorter, hur de växte, såg ut, och hur man skördade. Jättespännande för jag har aldrig reflekterat över just hur peppar växer och hur många olika sorter det faktiskt finns.
/Maria
Buskarna du ser ovan är svartpepparbuskar och när den är omogen så är den grön. Vissa buskar plockar man av de gröna frukterna och lägger dem i vinäger. Ibland torkar man men det blir då mindre smak. Andra buskar låter man torka så det blir svartpeppar som är den mest smakrika. Sedan lämnar man några buskar som får torka tills de blir rödbruna. Då lägger man dem i havsvatten tills de blir mjuka då de skalas och kärnan tas fram…och den är vit..alltså vitpepparn. 
Så intressant. Vad behöver pepparn för att växa? Temperatur? Jordmån? Skötsel? Du kan visst en hel del om annorlunda växter. Snällt att du delar med dig av din kunskap.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Förr brukade jag ha en krukväxt som var en slags peppar, dåförtiden kallade vi den "spansk peppar", men jag har aldrig hittat den typen av peppar igen någonstans.
Det var som en liten buske som gick att forma med sax så att den blev som ett litet träd. Frukterna var klotrunda orange i ungefär samma storlek som physalisfrukterna. Fröna inuti frukterna var gula och platta ungefär som paprikafrön.
Jag minns en gång när jag planterat några såna frön och därefter gav mig till att skjuta blåsrör. Ganska snabbt började det bränna som eld runt hela munnen.

#11 Det träd vi plockade av stod i ganska torr och sandig jord, så jag har satt i sådan och eftersom det är fuktigt från hav och berg så tror jag att jag kommer att duscha plantan mer än vattna. Jag vet egentligen inte hur den ska skötas. Jag kan gå in på några spanska sajter i morgon och titta.
#12 Pialinn, jag tror det träd du fotat är ett falskt rödpepparträd från Chile men jag är inte säker.
#13 Peter är det inte en vanlig svartpepparsbuske du menar ändå
#14 Nej, den jag menar har bara ett bär på varje fruktämne. Pepparbuskarna har ju långa pärlband av frukter.
Jag pratade med syrran om detta och hon minns frukterna lite annorlunda än jag och säger att de såg mer ut som miniatyrer av röd paprika och när jag tänker efter var det nog så.
En liten buske, kanske 25 cm hög, kunde ha 50 frukter. Såvitt jag minns hade bladen inte parallella nerver heller som svartpepparbuskens blad har.
#15 Vad det inte sådana som var ganska poppis i blomsterhandeln på 70-80-talet. Vill minnas att jag hade en sådan med små orange runda frukter.
/Maria
#16 Jo det är såna jag menar, fast det fanns två olika. Den ena var verkligen peppar av något slag och frukterna var var först gröna och sedan röda som mogna och hade likadana frön som paprika.
Den andra hade mindre och mörkare gröna blad och orange klotrunda bär med bara något eller några svarta små frön i mitten.
#11 Det här är det enda jag hittat Emo. Du kan plantera i vanlig plantjord men plantan behöver, förutom något stöd, tropiskt klimat, alltså inglasad balkong eller drivhus samt skugga och fukt. Nederbörden kan vara stor men uppehållsväder krävs under blomningen om det är så varmt att den kan stå ute
• Förökas från frö eller med sticklingar.
#18 Tack. Då är det inget för mig. Jag sköter inte växterna ordentligt. Nu lägger jag igen rabatter för att få mindre jobb med dem. Du vet hur åren tar, eller hur? Man orkar inte lika mycket som förr. 

Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ahhhhhh nu föll poletten..den heter Capsicum annuum
spanskpeppar har sitt ursprung i Latinamerika. Med hjälp av bland andra Christopher Columbus spreds frön från Capsicum annuum till spanska och portugisiska colonier.
'
#20/#21 Ja just det, den menar jag. Finns de att få tag på nu? Jag gillar deras växtsätt, att man kan liksom göra en snabb-bonsai av dem.
Ja de gör de!