Källor
Där jag växte uppså fanns en stor källare (vi bodde tre fam. ovanpå konsum)
där pappa eldade, mamma kokade sina kläder och bevarade syltade grönsaker , sylt och saft. Jag tyckte den var läskig.
Nu har nästan ingen jag känner en sådan.
Håller de på att försvinna?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#0 Här finns en sådan källare som du menar. Ett rum som benämndes "matkällare", ett rum för vattenpump och hydrofor, ett pannrum och en tvättstuga.
I tvättstugan fanns då en jättestor vattenvärmare i vilken det eldades så att man fick varmvatten. När jag var liten fanns det ett badkar strax intill vattenvärmaren, bara att öppna kranen så fick man varmvatten. Så där var även familjens badrum.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Mina föräldrar har en sån källare :) Kommer så väl ihåg hur den såg ut när vi flyttade in. Inte trevlig alls! Mamma var rädd för att vara där nere ensam, så när det skulle badas så badade hela familjen haha.
Nu har de fixat till källaren dock! Pannrummet finns kvar, men tvättstugan har fått ett rejält lyft och är numer också dusch-rum och systuga.
Dessutom har de ändrat ena rummet till ett soovrum, och det andra till förråd. I hallen finns toa och "kontor".
Mina föräldrar har en sån källare :) Kommer så väl ihåg hur den såg ut när vi flyttade in. Inte trevlig alls! Mamma var rädd för att vara där nere ensam, så när det skulle badas så badade hela familjen haha.
Nu har de fixat till källaren dock! Pannrummet finns kvar, men tvättstugan har fått ett rejält lyft och är numer också dusch-rum och systuga.
Dessutom har de ändrat ena rummet till ett soovrum, och det andra till förråd. I hallen finns toa och "kontor".
Jag växte upp i ett höghusområde byggt 1960 under miljonprojektet men där fanns faktiskt matkällare.
Jag bodde i huset även som vuxen och var en av de få som använde denna källare till alla mina inläggningar från mina odlingar på "landet"
De flesta förråden stod tomma eller fyllda med annat skräp.
/Maria
Jag bodde i källaren när jag bodde hemma =) Det var en stor källare. Jag bodde i största rummet, det rummet som hade trägolv och panel på väggarna + öppen spis. Sedan fanns massa andra rum som pannrum, föråd, liten verkstad och ett badrum i källaren.