Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 709 ggr
aggeelin
0

Är det mat?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur har ni/era barn gjort?

Jag har två barnbarn som till stor del lever på välling. I fredags var de (tillsammans med föräldrarna) här på besök. Stora N, 2,5 år åt nästan ingen mat (som vanligt) hon hade inte ätit så mycket under dagen, sam mamman (det brukar vara så) utan hade mest ätit välling. Ofta dricker hon också tre flaskor välling till kvällen. Lilla N, tycker jag, har inte varit så förtjust i välling när jag varit hos henne. Men nu läste jag på facebook att hon ätit två flaskor välling ikväll nu ikväll när hon kom från dagis.

Jag är inte van med detta. Är ni?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Jag har inga barnbarn men min som (som strax är 27) totalvägrade välling. Han fick rena kväljningar så han åt vanlig mat, gröt, yougurt och liknande.

Jag tycker det låter som alldeles för mycket välling. Tre flaskor till kvällen??? Magen måste väl ha lite att arbeta med.Obestämd

/Maria

[Sisa]
0

Har heller inga barnbarn..men visst låter det som lite väl mycket välling..Obestämd

[GunillaF]
0

Mina barn ammade jag i många månader, sedan åt de en flaska välling innan de skulle sova. Äter de "vanlig" mat under dagen så behöver de inte äta så mycket välling. Det är ju bra att lära dem olika smaker också och det lär de sig inte om de bara äter välling.

Mina barnbarn har ätit på ungefär samma sätt. Alla utom en - han tyckte inte om välling så han åt gröt innan han skulle sova.

aggeelin
0

Äldsta sonen (som är pappa till lilla och stora N) fick kväljningar av vällingen (ammade till sex mån). Han åt mat och gröt så han var mätt. Lilla sonen åt en flaska välling innan han skulle sova, för övrigt åt han mat. Barnen N, som äter mycket välling, är också stora i kilo mätt…

Undrar om detta är information som går ut till föräldrar, att det är ok att äta nästan bara välling Obestämd

[GunillaF]
0

#4 Jag hörde några småbarnsföräldrar tala om just sånt här för några dagar sedan och någon av dem visste att det är så mycket näring i välling att det ska räcka att äta bara det, ända upp i fyraårsåldern. Men jag tycker ändå att ju tidigare (inte fööör tidigt) man lär dem att äta små smakportioner, desto lättare går det att få barnen att äta varierad kost när de blir lite större. Man slipper en massa "gnäll" om att dom "inte tycker om".

Cristine
0

Det låter inte bra med så ensidig kost, det räcker inte med enbart välling, magen får inte arbeta och inte tänderna heller barnen kommer att få problem längre fram.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Våra barn fick börja med barnmat från 4 månaders ålder och bara en flaska välling när de skulle sova på kvällen. Vår flicka vägrade välling helt från det hon var 8 månader. Pojken behöll sin kvällsvälling tills han var 2 år.

aggeelin
0

#8 Det där är ungefär som det var när mina barn var små. Jag tror att barn behöver lära sig att äta mat, varierad kost. Den som äter varierad kost klarar sig i de flesta situationer som barn-vuxen och mår bra av det. Dessutom så tror jag att de får en bra vikt.

Cristine
0

Vid 8–10 månaders ålder, är det  bra att introducera grövre konsistenser. Då är det viktigt att barnet inte äter så mycket välling att det inte har aptit för annan mat. Barn, oavsett ålder, bör inte  få mer än tre flaskor välling eller grötmål om dagen

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

#9 Ja, jag har för mig att jag läst något om det där med att det inte ska vara mer än tre välling/grötmål.

Jag tycker som sagt att det är viktigt att barn lär sig äta mat och med magen full av välling blir det svårt att få hunger. Stora N är 2.5 och väger mer än 16 kilo. Hennes pappa som alltid har ätit mat och mycket mat, vägde vid 2.5 ca 11 kilo… Lång och smal var han men mycket mat åt han, stora portioner. Han äter som vuxen all mat och tycker att det är bra att kunna äta allt