Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 601 ggr
gatonegro
0

Tvångstankar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte om benämningen tvångstankar är riktigt rätt men jag har nog en liten släng av just dettaSkäms Jag måste kolla att spisen eller snarare hällen inte är på minst tre gånger innan jag går hemifrån fast jag vet att den inte är på. Likadant med ytterdörren, känner på den minst tre, fyra gånger. Snart har jag väl ryckt sönder handtagetRynkar på näsan.

MaMaMade
0

Jag tror att de flesta av oss har dragningar åt det hållet…o även andra "diagnoser"…mer el mindre. Det är när det blir en belastning som stör det vardagliga livet som det är dags att verkligen ta tag i saken.

Själv fick jag lättare maniskt beteende vid puberteten, fick avsmak för jämna tal, vissa saker gjordes i en viss ordning od. Kan fortfarande få de idéerna i huvudet när jag är övertrött o stressad men nu vet jag varför o då kan jag "stänga av" handlingarna. Måste dock vara *superjobbigt* för den som uppslukas av det. Rynkar på näsan

gatonegro
0

MaMaMade: Nu lider jag inte så mycket av det men har ändå blivit ett MÅSTE. Skulle inte våga lämna hemmet utan att kolla spishällen och ytterdörren.

Får väl leva med detRynkar på näsan

[Ming]
0

Det är helt normalt. Jag gör så här: Säger högt samtidigt som jag känner på dörren: Nu har jag låst:

Samma med spisen: Nu har jag stängt av den.

Oftast funkar det bra att göra så för mig.

gatonegro
0

Ming: Skönt höra att du tycker det är normalt för jag kan känna mig väldigt onormal när jag MÅSTE göra detta…

Maria
0

Det är när det börjar påverka ens vardag negativt som tvångshandlingar räknas som sjukligt.

När man kommer försent till jobbet för att man har kollat spisen för många gånger eller för länge eller att man har känt på ytterdörren ett visst antal gånger.

När nattsömnen blir förstörd för man måste gå upp och kolla att man släckt alla ljus massvis med gånger eller liknande.

De allra flesta har nog en viss släng av kontroll men då inom normalgränsen.

/Maria

[Ming]
0

#5 Håller med dig

chik
0

TvångstankarFörvånad Ja det har man nog lite till mans..Så som om man har stängt av o släkt eller låst….

Sen när man kommer upp i åldern tycker jag vissa saker blir mer tydliga…På mig…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Kan inte påminna mig om några sådana handlingar och spisen stänger av sig själv, dörren låser jag aldrig.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

gatonegro
0

Min spis stänger också av sig själv men måste ändå kolla…. Skönt Cristine, slippa låsa dörren…

Anders 50
0

Tror alla (utom Cristine då Flört) har en liten släng av sådant!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Pirkkolino]
0

Jag har inte några tvångstankar själv, men känner såna vilka har det. De verkar vara mycket jobbiga faktiskt. Obestämd

Cristine
0

Jag är för obekymmrad utav mig för att bekymmra mig.Skrattande

MaMaMade
0

#12 Det skulle jag behöva en släng av! Du har inte lite obekymmerslöshet till övers, Cristine? Flört

Cristine
0

Jo jag skickar messamma!Skrattande

MaMaMade
0

Tackelitack, det värmde! Kyss

zabelle
0

Vi har satt timer på kaffebryggaren eftersom jag jämt fick gå tillbaka och kolla om den var stängd.

Måste också kolla att jag inte stängt in någon av katterna innan jag går hemifrån, så jag har säkert en släng av "tvångssyndrom"

Zabelle   

Maria
0

#16 Det gör jag också alltid det sista jag går hemifrån. Kollar så katterna "syns"Flört

/Maria

[LucyInTheSky]
0

Jag har varit nere i det här tvångstanke träsket..

Saker jag hade för mig då det var som värst:

• Kunde inte gå ut, för jag kunde inte lämna lägenheten obevakad, för tänk om något hände katterna.. Kunde inte ens lämna den när Rasmus var hemma för tänk om han öppnade ett fönster och inte tänkte sig för och katterna stack ut..
  • Kollade spis, frys, dörren 5 gånger VARJE gång jag lämnade dem
  • Låste låset på ofentliga toaletter 5 gånger i luften för att se så det verkligen funkade innan jag gick in och låste på riktigt.
  • Dammsugade i en speciell ordning och kom jag ifrån den fick jag börja om igen.
  • Kunde inte tanka bilen om det stod någon på "min" pump på bensinmacken då fick jag helt enkelt vänta på denna pump att bli ledig.
  • Fick ångest om jag lämnade disk och gick och la mig, kunde handla om ett glas.. Det fick inte stå på diskbänken för då kunde jag inte sova.

Några av sakerna.. Hade lite annat för mig också..

Men medicinerades och fick KBT-samtal och det är mycket, mycket bättre nu. Äter ingen medicin längre heller och klarar vardagen bra. Men vist finns lite kvar. Kollar fortfarande dörren, spisen och fönster osv.. Och kan ibland komma på mig att stå och vänta på rätt bensinpump fast det finns andra lediga.. Men det är inte maniskt alls nu och inte alls så som det var förut.

Cristine
0

Det måste vara hemskt att leva med dessa tvångRynkar på näsan

Skönt att du kommit ifrån dem.

MaMaMade
0

Vad bra att du mår bättre nu Lucy…heljobbigt ju!