Fast telefon eller mobil!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har både fast telefon och mobil men funderar på att ta bort den fasta telefonen och bara ha mobiltelefon…. Man sparar säkert en massa pengar då man slipper dyra abonnemangsavgifter på hemtelefonen…. Har ni både ock eller bara mobil?
Jag har bara mobil sedan ett par år tillbaka. Kunde ha telefonräkningar på flera tusen så jag ledsnade. En annan anledning var att slippa vissa personer som ringde till mig fast jag inte ville det. Nu har de inte mitt nummer längre 
Nu har jag tre Fast, mobil och skype.
Vet inte om jag kan ta bort den fasta.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vi har fast telefon och alla i familjen har varsin mobil. Här där vi bor finns bara ett enda sätt att få hyfsad uppkoppling mot internet och det är Telia ADSL.
Dessutom är det skrämmande dålig mottagning på alla mobilnät här, så den fasta telefonen är absolut nödvändig. Vi har enkla mobiltelefoner allihop, inga "smartphones" av något slag utan bara såna man ringen eller messar med.
Varför skulle du inte kunna ta bort den fasta om du vill det? Förut gick det inte om man hade bredband genom telejacket, men numera går det alldeles utmärkt.
Jag har bredband genom telejacket!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
trodde väl det. Men fimpa fasta telefonen om du inte behöver den - bredbandet blir lite dyrare (jag har Telia) men det är inget mot vad telefonabonemanget kostar.
Vi har IP-telefoni samt en mobiltelefon (Guben) o så har Sonen en om det skulle strula med vår. Jag är anti telefoner öht (lite fobisk där) o mobbar avskyr jag. Jag tar med mig den om jag ska ut o köra bil, bra att ha om det skulle hända ngt men däremellan stänger jag av den o har den kvar i bilen oftast. Jag blir helstressad av känslan att alltid vara anträffbar.
JAg har bara mobilen och tycker att det är perfekt. Vill inte heller alltid vara anträffbar, precis som #7 skriver, men man behöver ju inte svara bara för att det ringer. Vill man inte bli störd av ringljudet så kan man ju slå av signalen. Enkelt och smidigt :)
Jag har bara mobilen
Har både och.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Vi har båda…
Kan bara instämma i vad MaMa skriver.
Mobil är bra o ha om man får fel på bilen…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har både mobil och fast!
Har bredband via ADSL så därför måste jag ha även fast telefoni.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vi har bredband, tv och telefon via Com hem. Funderar på att ta bort telefonen och bara ha våra mobiler. Vill någon nå mig ringer de ju ändå på min mobil.
Zabelle
Jag har fast telefon (ip- telefoni) och mobil. Men jag ringer mest på mobilen för att jag har ett fast pris abonnemang som är prisvärt.
# 0 Vill ge dig ett tips, om du vill ha kvar ditt hemnummer så kan du koppla det till din mobil. Vet att tele2 har det, tror det koster typ 30-40 kr i månaden. Andra bolag har säkert det oxå. Då har du båda kvar men en telefon. Hade tänkt att göra det själv, men fick ett bra erbjudande från min bostadsrättsförening så jag har bägge kvar.
Lisa

Tack för rådet Lisa, det visste jag inte att man kunde göra men å andra sidan kan det vara skönt ta bort hemtelefonnumret, slipper då alla telefonförsäljare…Dom flesta ringer ändå på mobilen….Nu ska jag ta bort den fasta telefonen, få pengar över till annat.
#15 Gör så du!!! Du kommer inte att ångra dig, tror jag. Kom på en sak har du anmält dig till nix- registret, då kan du komma undan telefonförsäljare. (Även om du nu bestämt dig så är ip telefoni ett billigare alternativ. Många bolag har paketpris. ) Men håller med dig, det gäller att spara där man kan så kan man ha kul för dem på annat sätt.
Vad roligt att jag hittade denna tråd vi har precis börjat funder på hur vi ska göra med fasta telefonen endera ska vi ha den över fiberkabeln ( som vi nyss börjat använda) eller också ska vi bara använda mobilerna.
Håller på att undersöka vad som blir biligast det är otroligt vad vanlig telefon kosta i bara abonemangs avgifter själva samtalen blir inte så mycket pengar.
Jag/vi ringer med telia till vänner på mobilen och då kostar det bara öppningsavgiften om de andra också har telia.Vi ringer inte så mycket för ofta använder vi mail eller också sms ar vi.
Vi får se hur det blir när vi fått förhandla med bolaget som går att få genom fibernätet.
Telefonfunderingar 
Det pratas ju rätt mycket om att det är billigare att bara ha mobiltelefonen, men då funderar jag ju hur? Jag menar att teleoperatörerna är inte dumma i huvudet så nånstans tar de ju in pengarna.
Så här tror jag att det funkar, kanske inte alltid, men ganska ofta:
De flesta mobiltelefoner som säljs numera är rätt avancerade och de kostar mycket pengar. Jag tror att de tar in samma pengar på mobiltelefonerna som vad de fasta abbonemanget kostar fast de gör det på ett annat sätt - säljer abbonemanget billigt om man köper en telefon som man betalar varje månad hur länge som helst på.
Jag har fått många såna erbjudanden själv. Det kan låta så här; -"du får den här fina Samsung blablabla och vi uppgraderar ditt abbonemang till blablabla, så betalar du bara 279 kr i månaden …" Stopp! skriker jag, varför det? Jag betalar 80 kr i månaden nu och jag har en telefon som funkar bra. Då blir det tyst en stund i andra änden.
Den som har köpt den där telefonen säger då kanske följande; -"Nä, jag betalar inget när jag ringer till mina kompisar som har Halebop, det är gratis"
Men ändå ligger h*n och betalar på sin telefon minst lika mycket som vad jag betalar för vår fasta. Där tar de in sina pengar, så jag tror inte ett skit på att det är billigare. Det finns inget "gratis" som så många pratar om. Teleoperatörerna tjänar feta stålar på oss, oavsett hur vi väljer.
Den där reklamen från 3 där de åker omkring och slår sönder telejack hos folk som några slags frälsare tycker jag är sååå löjlig. Dessutom är det inte för alla eftersom mobilnäten, trots vad de påstår, funkar mycket, mycket sämre på landsbygden än vad det fasta nätet gör.
Hos oss går det inte att använda mobiltelefonen inomhus, vi måste gå ut på trappen för att kunna prata i den och det är oavsett operatör.
Jag tror att valet mellan fast eller mobil telefoni handlar om smak snarare än om ekonomi. Vi har båda delarna av bekvämlighetsskäl, men inga dyra apparater. Min mobilräkning brukar som sagt ligga på 80 kr/månad.
Bara en telefun-dering 
# 18 Kan bara hålla med dit till fullo Peter. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
mina mobilkostnader ligger på under 200 i månaden. då köpte jag telefonen för 600 nåt och har kontantkort. Jag har svårt att se hur jag skulle komma undan billigare. men tipsa mig gärna 
#20 Ja det är ju rätt billigt, så du faller inte under kategorin i mitt exempel, som jag ändå trots allt tror är ett rätt vanligt scenario.
Jag kan ju inte välja som du eftersom det skulle innebära att jag alltid blev tvungen att prata utomhus när jag är hemma. Dessutom skulle vi inte ha bredband eftersom Telia ADSL är det enda som funkar här.

Jag har bara fast telefon och betalar 69:- i månaden i fast avgift.
Peter..Kan bara instämma i det du skriver.Tänker i liknande banor.

Lena.P är jag i verkliga livet.
#18 Håller med dig helt. De försöker sälja tjänster som man egentligen inte behöver.
Tog ett mobilabbonemang (tele2, snackis) för flera år sen där man band upp sig för 24 månader och då kostade det 90:- / månad som jag dessutom fick ringa för. Öppningsavgift för varje samtal kostar 69 öre, jag ringer för 19 öre i minuten, gratis sms. När de 24 månaderna var slut, försvann månadsavgiften och jag ringer fortfarande för 19 öre minuten utan månadskostnad. Brukar hamna på 70-90:-/månad.
Gissa om de jagar mig för att få mig att skriva på för ett annat abbonemang… Billigare än så här tror jag inte finns. 
Zabelle
#18 Jag håller med dig när det gäller erbjudande osv vissa personer går på sånt och tycker det är så bra men jag/vi brukar undersöka allt innan vi bestämmer oss för nått nytt.
Jag/vi har bekanta som tror att de får telefonen de fattar inte att de betalar den under de månader som de är uppbundana och sen när den tiden har gått tror de att de får en ny telefon gratis när de binder sig igen. Men de betalar en viss summa varje månad för telefonen samt att de är bundana till ett visst abonemang hos ett visst bolag.
Jag/vi har alltid köppt våra mobiler kontant ( vi har även lärt våra barn att man måste först känat ihop så det finns pengar innan man köper nått och det gäller allt.) så vi är aldrig uppbunda med nått dyrt abbonemang kan byta precis när vi vill till nått annat om det skulle vara bättre.Sedan byter vi inte bara för att det kommer ut nått nytt har enkla bra mobiler som används tills de inte fungerar längre.
Vanliga telefonen har vi begärt offert från olika bolag och förhandlat fram ett bra abbonemang men nu börjar det bli dyrt där också med fasta avgifterna när ringkostaden understiger 100 kr i mån. Eftersom vi nu har fått fiberkabel behöver vi inte ha telefonen för datorns skull.
Eftersom vi inte har några barn hemma så använder vi telefonen väldigt lite eftersom det är bara jag hemma på dagarna och de samtal som jag måste ringa kan jag ringa från mobilen.Är inte en som sitter och pratar bara för att prata bort en massa tid.
Jätteintressant diskussion!!! Jag tillhör de som ringer mycket på mobilen, tidigare hade jag räkningar på 1000- 1200 kr per månad. När jag väl tittade på vad som gjorde att det blev så dyrt, var det för att alla jag känner har olika abonnemang. De flesta jag känner och umgås med har ingen hemtelefon idag. Hade sen kanske ett dåligt och dyrt abonnemang, som gjorde att det dyrt. Detta var för cirka 3- 4 år sedan.
Sen hade jag turen att hitta ett fast pris abonnemang hos tele2. Nu betalar jag 499 kr per månad för - 3000 minuter samtal till alla abonnemang, 3000 sms, 3000 mms. För mig är det billigt nu eftersom jag ringer allt från mobilen. På min hemtelefon betalar jag bara för nummerpresentationen, 10 kr per månad. Men ska då tillägga att jag ett paketpris med bredband och hemtelefoni för 125 kr per månad, betalar med autogiro då dras det av 10 kr per månad. Men det blir 125 kr i slutändan pga nummerpres.
Tips till Er som bor i en bostadsrätt med HSB. Tipsa er styrelse om att en gruppanslutning kan ge billigt bredband och telefoni. Det gjorde min förening, funkat perfekt så jag är jättenöjd.