Visste ni att..
grönlandsvalen blir mer än 200 år gammal.
De har hittat en harpun från artonhundratalet i kroppen på en.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
wow!
synd att de inte får fortsätta simma. På något sätt känns det tråkigare att en så gammal val får sätta livet till än en yngre 
#0 Det där tror jag faktiskt inte på. Jag har läst att grönlandsvalar vanligen blir omkring 40 år, men att man har funnit enstaka exemplar uppemot 100 år.
Att man hittar en 200 år gammal harpunspets i en val säger ju ingenting om valens ålder. Om man skulle skjuta ihjäl en människa med en medeltida musköt, betyder det ju inte att människan som blivit skjuten är 400 år gammal.
Jag är övertygad om att man ända till man började använda krutladdade harpuner under första halvan av 1900-talet, använde mer än 100 år gamla harpunspetsar så länge de var i gott skick.

Man får betänka att valar precis som vi är däggdjur och att de har en liknande cellstruktur som vi. Därmed har de sannolikt samma typ av celldegeneration som vi, vilket i sin tur innebär att de, precis som andra stora däggjur, exempelvis elefanter, blir ungefär lika gamla som vi.
Jag läste det i Vetenskapens värld Peter som jag tycker är en seriös tidning. Ska försöka hitta artikeln, vi har så många sådana tidningar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Men vad bra.Då är inte den biten på havet förstörd.
Eller tänker jag fel nu igen.
Gillar Peters jämförelse..
Med Musketören..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Lite om Grönlandsvalen.
Den genomsnittliga livstiden är fyrtio år. Med hjälp av harpunspetsar som hittats i valkroppar blev det känt att några individer kan nå en ålder av mer än 100 år…
Sen så kan man kolla lite mer här.
Nä det gick ju inte.
Kedjan som man trycker på fins inte här.
Någon mer…
Lena.P är jag i verkliga livet.