Vuxenmobbing
Har idag fått bevittna ett uppenbart fall av vuxenmobbing på mitt jobb.
Offret var en kollega till mig, en av projektledarna. Mobbaren var återigen högste chefen. Situationen liknade förfärligt mycket den jag själv fick utstå förra året. Identiskt lika tillvägagångssätt från VD'n.
Orkar inte dra detaljer, är för chockad och upprörd. Men jag tror vi nu måste agera på företaget, organisera oss för att bli av med den där VD'n. Han kan inte få gå runt och mobba folk. Det här är minst det tredje fallet sedan han kom hit.
Mobbning är inte tillåtet! Det räknas som ett våldsbrott och ska utredas av polisen.
Det var bara jag, av alla som var kallade till mötet, som faktiskt öppnade truten och sa ifrån och trädde in till kollegans försvar. Han, som det gällde, är en mäkta uppskattad och kär och omtyckt person på företaget - alla högaktar honom. Han förtjänar inte att bli behandlad så!
Ingen annan sa något. Alla teg. Förfärligt att sitta där och veta att ingen tänkte hjälpa honom! Sådan feghet!
Jag står inte ut med feghet, brist på civilkurage! Tycker sådant är oförlåtligt!
Jag var tvungen att gå innan mötet var slut, skulle ju till gymet. På vägen ut vinkade jag till mig min och kollegans närmaste chef, som dittills suttit tyst, fast jag såg på honom att han kände sig jävligt obekväm.
Vi gick ut och stängde dörren. Jag berättade snabbt att jag skulle komma lite senare onsdag morgon, för att ha ett svepskäl om någon skulle fråga vad jag hade velat.
Sedan sa jag: Försvara honom, sitt inte bara där!
Vilken jävla sits, sa min chef.
Ja, sa jag, men du måste ta honom i försvar. Han får inte sitta där helt ensam som jag fick göra. Försvara honom! Säg något som gör att han förstår att du är på hans sida. Lova mig! För hans skull! Min chef nickade.
Imorgon får jag kanske veta hur det hela slutade…
Vad tycker ni om det här? Visst är det fruktansvärt?
Vad gör man?????
Jag skäms så oerhört över att arbeta på det där företaget. Skäms över korrupta chefer, fega kollegor och en ledning som varken ser eller hör.
USCH!
Dettta låter hemskt! Min sambo har haft något liknande på sitt jobb. Den VDn blev sparkad till slut, alla anställda firade!
Det är en jobbig situation att leva och arbeta i det du beskriver. Arbetet är så stor del av livet så det måste vara bra och givande att vara där.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Bravo Puman det är takter. Du har min högaktning.
Jag kan inte heller med fega chefer som ser mellan fingrarna på vad som händer, och naturligtvis inte med mobbarna heller. Usch..hade du inte lust att sparka honom på smalbenet?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#0 Det är sånt som sätter guldkant på tillvaron när någon vågar "stå upp" för sina kollegor offentligt! Tufft jobbat Puman 
Zabelle
Bergspuman..vad säger man.Ja att jag är glad som inte är där…
Hade aldrig klarat det..Tycker som du i denna meningen.
""ag står inte ut med feghet, brist på civilkurage! Tycker sådant är oförlåtligt""
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vi ska försöka hitta en lösning genom de bägge fackklubbarna på jobbet.
Återkommer när det händer lite mer…
Det blir spännande..jag följer!
Heja dig Puman.
Det du gjorde kan göra underverk för personen det drabbar. Att känna att någon står på ens sida och att inte alla bara håller tyst.
Sedan så kan ju detta i förlängningen inte få kunna fortgå. Hoppas det händer något nu.
Bra gjort av dig!!!!!!
/Maria
Jag med..följer! 
#5 Det var just det jag tänkte skriva…..om ni inte kan ta hjälp av facket. Det har ju gått bra på andra håll har jag hört.
Kör hårt!!
Släpp loss puman i dig! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Här har det börjat röra på sig. Har noterat att alla fackliga representanterna, som är 3 stycken, hade ett möte igår. En av dem är min speditionskollega.
Hon har inte berättat något för mig, men jag räknar helt kallt med att om jag behöver information, så får jag det, och då när det är dags.
Han som blev nedsablad i tisdags var tillbaks på jobbet igår, han skulle ha opererat sin arm i onsdags men blev tydligen hemskickad. Han var vid ganska gott mod ändå, skämtade om det hela och tackade mig för fin support. Ja fattas bara, sa jag, men jag borde ha gjort mer! Borde ha täppt till käften på den fan!
Inne hos honom satt en av säljarna, som såg lite frågande ut, han visste ju inte vad som hänt. Så min kollega förklarade att jag hade höjt rösten, när, som han uttryckte det, "han blev kastad åt vargarna". Så log han och sa: Det blev så tyst efter det, att man kunde höra en knappnål falla!
Det stämmer faktiskt, men det hade jag glömt för jag var så upprörd. Alla männen (jag var enda kvinna på mötet) blev tvärtysta efter att jag tog i, och tittade intensivt på mig.
Kanske har det aldrig hänt förut, att någon vågat öppna munnen och kritisera VD inför andra, något som han ju jämt gör med oss andra! 
Men när en puma ryter, så tystnar även vargarna ha ha ha! 
Och jag tror jag satt mig i respekt hos VD'n, för han gick inte till motanfall utan vek sig tvärtom när jag framhöll att en stor del av den uppkomna situationen berodde på ett beslut av ledningen, och det fick ledningen ta på sig! Ja, medgav han, det fick ledningen ta på sig.
Han vet väl också att om han ger sig på mig flera gånger, väger hans vågskål väldigt mycket över åt det negativa hållet och ger mig goda incitament för att sätta dit honom…
Ironiskt nog är det hans tidigare dåliga behandling av mig, som litegrann "skyddar" mig nu.
Men inte för att jag tänker utmana ödet. Nej, jag kommer att som alltid vara professionell, sköta mitt jobb och leverera topprestationer, så att jag förblir oantastlig jobbmässigt, MEN kommer att säga ifrån bums om jag får se / höra / bevittna att han gör fler sådana här saker mot mina kollegor.
Fortsättning följer…
En liten uppdatering.
I fredags har det ägt rum ett möte mellan de fackliga förhandlarna, VD'n och två HR-personer från Cargotec. Jag såg besökarna men såg däremot inte att VD var där.
Fick idag höra av min närmaste chef, som hade iakttagit VD när han lämnade mötet, att VD lär ha sett både blek och förvirrad ut.
Jag vet ingenting om vad som avhandlades där, men kan ju gissa…
Vår receptionist har också kontaktats av ett fackombud för att de ville veta hur VD har mobbat även henne.
Samtidigt är han på oss allihopa, petar i allt. Jag hade utvecklingssamtal idag och fick en hälsning från VD via min chef, att VD inte gillade att jag äter tidig middag på eftermiddagarna ett par gånger i veckan.
Med tanke på att vi har fikarast 2 x 10 minuter VARJE dag, som jag aldrig tar (brukar inte fika i fikarummet då, det är för hög bullernivå), så blir det bara urlöjligt att klaga på min tidiga middag ca 15 minuter tisdag och torsdag (den äts innan jag sticker på träningen).
Jag lät hälsa tillbaks att det kunde VD ta och stoppa upp någonstans, citera mig gärna ordagrant om du vill! sa jag till min chef. Jag kommer att fortsätta äta tidig middag tisdag och torsdag. Kommer VD förbi, ska jag vifta med tallriken och fråga om han vill ha en smakbit
.
Och så hade han varit på två tjejer som jobbar med ritningsdokumentationen, att de fick inte fika inne hos receptionisten, det skulle fikas enbart i fikarummet! Att han bara orkar liksom, gaaah!
Det hela liknar en situation med en kvinnomisshandlare, dvs. upptrappat beteende och normalisering av våld, bara det att detta är psykiskt våld.
Men nu är bollen i rullning, vi får se vad som händer framöver.
Han är borta 14 dagar nu, resa och sedan semester. Genast blir det mycket lättsammare stämning på företaget! Alla är gladare.
Jösses säger jag bara. Vilken människa
Det blir ju rena semestern för er alla nu när han är borta ett tag.
/Maria
Spännande jobb har du iaf..det händer alltid något.