Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 2987 ggr
Cristine
0

Ovan situation

Tänk dej ett scen från ett annat land där detta händer ofta.

Du har ditt 36 åriga barn som bor hemma för det finns inget arbete och inga bostäder heller för den delen. Pappa har blivit ensam och kan inte sköta sig själv, finns inga ålderdomshem och faster Anna flyttar in för hon har blivit vräkt på grund av att hon inte kunnat betala hyran. Skulle du kunna klara av allt detta?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Ärligt talat så skulle jag nog inte klara detSkäms

Barnen är en helt annan sak men resten av släkten….Det beror nog alldeles på vilket förhållande man haft till dem.

/Maria

[Asta]
0

Jag har haft min gamla mamma boendes här och jag hade inte klarat av det.

I Singapore har de i princip varken barnomsorg eller äldreomsorg. Där förutsätts familjen ta hand om allt. Därför ser man på många ställen äldre som jobbar som diskplockare mm. Alla får ju inte barn. Alla hittar inte en partner. Vem tar då hand om dem i det samhället? Ingen.

Fast å andra sidan. Om jag bodde i det samhället skulle jag vara uppväxt med det och inte fundera på något annat. Här har jag ju haft valmöjligheter och är därför inte inställd på något sådant.

Bergspuman
0

Nej. Inga diskussioner, bara nej rakt av.

AnnL
0

Skulle absolut inte klara av att ha det så.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

penke
0

Tjaaa,Vadå..!?!

det är väl inget val,inte kan man slänga ut sina barn eller sjuka föräldrar på gatan,att sova i trappuppgångar att frysa/svälta ! 

"Gratis (svensk) välfärd" är varken självklart eller någon "rättighet"
 någon annanstans i världen .

Det kommer bara vara en ..möjlighet,så länge vi vårdar den
delen av svensk kultur ..

penke

zabelle
0

#5 Håller med dig där, inte skulle jag slängt ut varken föräldrar eller barn på gatan. Jag hade kanske inte gillat att ha dem hemma hos mig, men jag hade med all säkerhet klarat av det.

Tog hand om min pappa i många år, inte kul alla gånger men vem skulle annars gjort det? Helt övertygad om att han tagit hand om mig om det skulle behövts.

Zabelle   

Anders 50
0

Det är ju svårt att sätta sig in i en situation som är vanlig i många andra länder.

Säger som Asta, var jag uppväxt i ett sådant samhälle så vore det bara att gilla läget.

Men om något liknande hände här vid en akut situation så skulle jag ta emot dem tills det hade kunnat ordnas något annat.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bergspuman
0

Jag sa nej, just för att jag helt enkelt har för trångt just nu. Har bara en 1:a.

Men hade jag större lgh eller hus, så skulle jag såklart hysa in mina släktingar tills de hade annat boende.

Vi hade min bror boende hos oss ca 2 månader när han kom hem från Australien.

Karmatarerskanise
0

Skulle bara klara bo med släkt osm jag har en nära relation med, som tex mamma.

chik
0

Kan nog bara säga som Asta..Vet man inget annat så går det nog….

Men nä..Inte klarat .

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

Så länge de inte behöver skötas på något sätt kan jag i och för sig hysa ett gäng ute i gårdshuset. Där är 60 kvadrat uppdelat på två rum, med kök och toa. Där kunde ju ett gäng trängas.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11  Det verkar som ryktet spritt sig Asta! Du får snart besök i gårdshuset! Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Heeeeeeehe hehe Nu är du elaker Anders.Skrattande

Cristine
0

Jag har faktiskt provat på att bo i sådana familjer då jag blivit inbjuden( det är gästvänlighet det om något) att dela allt med dem. Man undrade hur attans värdparet kunde få barn när de hade i sin säng både ungar och mormor(exempel) och många gånger sov de upp till 10 pers i ett enda rum. Jag fick dela säng med barnen där jag sov över men stod ut högst 2 dagar.Tyst

Maria
0

Tänker på min farfar. Han hade 16 syskon och de bodde i en liten stuga på Käringön i Bohuslän. Nu bodde väl inte alla barnen hemma samtidigt men ändå…Sedan skaffade familjen hund och fosterbarn på toppen….

Båda föräldrarna Alexander, som var skomakare på ön, och Karolina blev en bra bit över 80 år.

/Maria

[Asta]
0

#12 - Glad

Cristine
0

Jo förr bodde de så..i små trånga stugor och på vintern samlades de alla i samma rum för att hålla värmen, mormor och morfar hade nio barn. Toan ute..brrrrr.

[Asta]
0

Ja mamma bodde också så. Torpet i Finland består av ett rum och kök, med utedass och vatten i en källa och vatten fick bäras in. Där bodde de med nio barn. Sedan slängdes i och för sig ungarna ut så fort det gick. Mamma fick börja jobba som piga när hon var 12.