Gamla uttryck
Vad i hela fridens dar.. var ett stående uttryck av min mormor,
eller "det kan du slå dej i backen på"
Underliga uttryck ibland som man inte förstår sig på.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Uttryck.. Har väl kanske lite o göra med vad i landet man är..
""Du skall inte ropa hej, för än du är över bäcken""
""Du skall inte gapa efter mycket.Då mister du hela stycket""
Lena.P är jag i verkliga livet.
"Men käre nån" är ett uttryck jag själv använder ganska ofta och det känns aningen förlegat
/Maria
Jag säger "Götapetter" som teskedsgumman. Alldeles utan att tänka mig för. Det brukar många ha roligt åt.
Men gud i himmlens dar..var ett annat!
"Duktig pojke äta mask" Har jag aldrig förstått mig på..
Något som jag tycker är fint som min mormor alltid säger är "Tackom" istälet för tack.
#5 - duktig pojke äta mask är ur en gammal TV-serie. Där några äldre pojkar lurar en lite förståndshandikappad pojke att äta daggmask. Kommer inte ihåg vad det var för någon serie, men det var någon om "förr i tiden".
Och när jag tänker efter är det nog inte så snällt som pojke ursprungligen utan det man sa var "Duktig idiot äta mask"
"Kära hjärtanes" brukade min mormor säga.
/Maria
Min farmor sa alltid "skåpar" istället för "skåp". Vet inte om det var hennes bristande skolgång eller dialekten, som gjorde det.
Tack å tack är något morfar alltid sade..aldrig bara tack.
Morgon gryr barnen gnyr..
Slå näven i bordet och sätt dej på smällen.
"Vad är det du SÄGER?", råkade jag säga i skämtsam ton en gång till särbon när han gick an som värst om sitt älsklingsband, Deep Purple. Jag orkade inte höra mer om detta DP, men ville ändå inte vara oartig…
Han skrattade som bara den åt uttrycket och citerar det gärna 
"Det ska gudarna veta" är också ett uttryck jag är uppväxt med.
Ja uttryck, jag sa i ett samtal att "den är salt och pepparmönstrad" och genast var det någon som sa "det är ingen som begriper vad du säger".
Kanske att just den personen inte gjorde det, men med lite fantasi är det väl inte så svårt att se den bilden framför sig? eller vad säger ni?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Salt och peppar är inte något konstigt uttryck. Flera djurraser har som färgbeteckning salt och peppar. Så det var den som lyssnade som inte visste.
- Skråen också
- Koka soppan på en spik
- Illavåret
Var rädda om varandra
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hellre rik och frisk än sjuk och fattig
ju enklare ju simplare
små grytor har ochså öron
ju fler kockar destå sämre soppa
"Herrejisseskoss" mormors favoritord när hon blev arg.
Små glyttar får synas men inte höras
Zabelle
"Om jag får leva och har hälsan…" sa alltid min mamma när man pratade om någonting som skulle hända lite längre fram.
Jag retade mig enormt på denna fras
men jag förstår ju vad hon menade.
/Maria
"Om det blir väder och vind" säger min mamma och min syster…. Jag brukar kontra med att det blir det alltid
"Kasta ett getöga" är ganska vanligt uttryck. (här uppe iaf.) Betyder ungefär att titta lite snabbt på något.
Jag hade låsningsrond på ett slakteri och råkade säga att de skulle "kasta ett öga" på ytterporten eftersom den inte gick i lås. Sen fick jag ducka… de kastade ett öga 
Zabelle
#20 Hahahaha….