Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 4468 ggr
Bergspuman
0

God Morgon 17 februari

Tjenixen där i burken,

En kall och mörk morgon just nu, men snart ska det ju ljusna…

Ska göra en lite jobbig sak på jobbet idag, delta i en processkartläggning ihop med andra avdelningars representanter OCH den förhatlige VD'n. Hoppas jag förmår hålla klaff och vara professionell MEN bita ifrån om det behövs.

Träning ikväll, bra att avreagera sig om så skulle vara.

Ha det gott vad ni än ska ta er för!

chik
0

Bergspuman..Håller tummarna för att du skall vara proffsig i dit uppträdande mot VD..O ha en fin dag….

O alla ni andra önskar jag en fin dag. Torsdag hela dagen..Vad tar tiden vägen???

Vi går mot våren nu, för det är ljust här hos mig i Älvsered…

Tjing på er alla..

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

Godmorgon, nu har det ljusnat ute och jag sitter med min gröt. Lite sen idag. Måste försöka hinna träna idag. Igår kväll blev jag inbjuden till grannen på "after work" så tidigt så det blev ingen träning.

Ha en bra dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[GunillaF]
0

God morgon på er! 

I övermorgon är det Lördag!!!Flört

Nu ska jag på massage.

Ha en bra dag!

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God Morgon alla!

#0 Det klarar du galant!

#1 Tiden existerar inte Chik!

#2 Du får träna dubbelt idag Agge.

#3 Så härligt Gunilla!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Godmorgon alla. Hoppas ni får en fin dagGlad

/Maria

Karmatarerskanise
0

God morgon  Skrattande
Här är det grått, precis som det varit de senaste dagarna. Och det blåser precis som den senaste veckan.

Ska på vattegympa klockan 10, innan det har jag ett ärende, likaså efter har jag ett ärende.

Hoppas alla får en fin dag idag!

Anders 50
0

Godmorgon!

Du milde vad ni tränar och håller på! Förvånad Kan detta va nyttigt? Flört

Och chik…du får vänta 14 dagar till på våren, jag i 15! Det stod i tidningen och allt som står där är sant!

Här är det - 4 och samma isande vind som förut.

Idag ska här storstädas!

Ha det kul ni också!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

God morgon Glad

Vi har också grått, men inte så kallt som tidigare. Just nu runt 10 minus, men det ska bli kallare igen stod det i tidningen, neråt 20-25 minus på nätterna och 10-15 på dagarna de närmaste dagarna.

Jag har inga direkta planer för dagen annat än att jag ska på årskontroll efter min hudcanceroperation för 1 år sedan. Konstig tid har jag fått, 17.30. Den här veckan blir det alltså 4 dagar till sjukhuset och nästa vecka också, för då är det diabetesmottagningen.

Pojken är hemma fortfarande superförkyld. Flickan är på badhuset i Heby med skolan idag. Nu ska jag ut och fylla en hink frö i fågelmataren.

Mammzing
0

Godmorron alla!

Klart och kallt. Precis släppt ut tackorna så dom får vara ute och mumsa hö. Dom blev kollade i helgen så det väntas små lamm! 
Hoppas det dröjer i den här kylan!
Ska försöka dra upp varp i vävstolarna idag.
Gillar inte att dom är tomma!

Å sen blir det lite vila mitt på dan!

Ha det bra alla där ute!

Anders 50
0

#8 Du måste väl ha gjort åt med en hel del frö hittills i vinter?

Jag tror inte jag gör åt mer än kanske en liter solrosfrö om dagen i snitt.

Men det syns på dina bilder att fåglarna trivs där med allt buskage som skydd.

Maria
0

#8 Men käre nån Peter. Jag tycker jag gnällt över mina läkarbesök men du slår mig (och alla andra) med hästlängderFörvånad Beundransvärt att du orkar.

Håller med om att 17.30 var en märklig tid. Har du långt till sjukhuset?

/Maria

Mammzing
0

# 8 Heby!
Nästgårds…….

[Asta]
0

God morgon, gråväder och cirkus fem minus. Har varit klart väder och kallt så länge i sträck nu att jag börjar bli rädd för att Vättern ska lägga sig. Det får den INTE göra i år igen. Det räcker att den gjorde det förra året. Så egentligen är jag glad åt gråväder just nu.

Här går det förmodligen åt ungefär lika mycket frön som hos Anders. Upptäckte i januari när det var mest plusgrader att då gillades mina talgbollar igen. Så det är något med frost och talgbollar som fåglana här inte gillar. Jag köpte ju en hink med 50 bollar i på Granngården som står i källaren. Jag får portionera ut dem i vår i stället.

I natt sov ett rådjur i trädgården. Jag såg det från ovanvåningen när jag gick och la mig, men orkade inte göra något åt det. Det har tackat med att pinka och skita när det gick därifrån. Stod och kollade på en del rådjursskrämmarmedel på Granngården igår. Får åka dit igen och titta när våren närmar sig. Just nu har de nästan ätit upp allting som går att äta upp.

Jag ska vara ledig idag och imorgon är tanken. Men det är sällan det blir riktigt ledigt. Nu för tiden är man tillgänglig via mobil och man kan koppla upp sig via datorn. Det är inte alltid bra.

AnnL
0

Godmorgon!

Grått o råkallt men inte så mycket blåst idag.

Blir ytterligare en lugn dag då min handled inte känns bra alls efter fallet i söndags.

Ha en bra dag. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

zabelle
0

God förmiddag

En lång jobbig vecka börjar gå mot sitt slut och i morgon är jag ledig.

Då ska jag… inte göra ett enda dugg Skrattande

Bara mysa med djuren hela dagen!

Ha det gott!

Zabelle   

[LucyInTheSky]
0

Vaknade nu.. Känns inge bra att sova så här länge. Men antar att det behövdes. Känns som jag sovit i tre dar nu. Trött fysisk, trött psykiskt. Hoppas på att denna dag kan göra så det vänder..

Kommer lite vänner nu på efter middagen och vi ska väl egentligen bara se film, umgås och sitta i min soffa. De ville pigga upp mig lite och få mig att tänka på annat en stund, vilket är välkommet.

Har en röd katt i knät som spinner, bättre kan det egentligen inte bli precis när man vaknat. Slö kolla på internet, kela på en katt och dricka den obligatoriska muggen varm choklad..

Hoppas ni andra får en fantastisk dag, snart är det helg igen.. Dock har jag knappt koll på dagarna just nu. Känns som det varit helg ett tag.

[peter54]
0

#!0 Ja det har gått åt en hel del sedan jag började mata i oktober, bortåt 200 kg.

Under den period med plusgrader vi hade härförleden, var nästan alla fåglarna borta, bara några mesar var kvar, men nu är det minst 100 som är här hela dagarna.

Mest gulsparvar, men även många pilfinkar, grönfinkar och så mesarna förstås, talgoxar, blåmesar och entitor. Två par nötväckor och två par gråsparvar har vi också.

#11 Jag är van. Jag har åkt på dialys tre dagar per vecka i 21 år nu, men det är klart att en extra dag i veckan inte är direkt välkommet, men jag har inte mycket val så länge jag måste köra dialys dagtid för då ryms inget annat den dagen. Det pratas om att vi ska få möjlighet till nattdialys och det skulle vara guld värt för mig.

Cristine
0

#17 Då kan du sova där..det vore super, jag håller tummarna!

zabelle
0

#17 Finns inte möjligheten att få hemdialys?

Zabelle   

[peter54]
0

#19 Zabelle

Jo möjligheten finns, men det är omgärdat av många olika krav, av vilka jag inte kan uppfylla något enda. Dels ska man kunna starta och avsluta sig själv, vilket för mig är omöjligt, dels för att jag har accessen på höger överarms insida dit jag inte kan nå och dels pga min dåliga fingermotorik.

Dels ska man ha tillgång till "säker" vattentillförsel, vilken i praktiken innebär kommunalt vatten. Det har vi inte här, vi bor 5 km utanför samhället. Sedan ska man ha ett boutrymme som inte används till något annat och där exempelvis husdjur och barn inte har tillträde, viket skulle innebära ytterligare utbyggnad av huset.

Utöver detta tillkommer att jag då skulle blir tvungen att förenkla min dialysbehandling eftersom hemdialysmaskinerna är ganska basala. Den form av dialysbehandling jag kör går inte att köra på de maskinerna.

Landstingets kostnader för en hemdialisinstallation få inte överstiga en viss summa, jag tror att det är 25000 kr i Uppsala Landsting och eftersom jag inte kan starta och avsluta själv, skulle det krävas att en specialutbildad sjuksköterska kom hem till mig och startade/ avslutade behandlingen. Det finns inget ekonomiskt utrymme för det.

Sedan finns ju den mentala biten att ta hänsyn till. Jag personligen skulle ha svårt att ha vården hemma, det skulle liksom alltid finnas där och "hänga över mig". Jag föredrar att åka iväg, få behandlingen avklarad, komma hem och vara fri från den tills det är dags igen. Det handlar om livskvalitet för mig.

Därför skulle dialysbehandling på sena kvällar/natt vara guld värt för mig. Det kommer till många nya i dialys hela tiden och nu i vår är tillströmningen av patienter som debuterar i dialys större än vanligt. Dialysavdelningen i Uppsala måste utöka öppettiderna på åtminstone den ena av de två dialysenheterna.

Det har flaggats för att vi på min avdelning, som inte ligger på sjukhuset, skulle kunna ha den lilla salen med 5 platser öppet kväll/natt. Gruppchefen Susanne var till mig och pratade om detta för ett par veckor sedan för att hon vet att jag skulle anta ett sånt erbjudande direkt.

Glad

zabelle
0

#20 Tack för att du lär oss en massa saker som man inte hade en aning om Glad Håller tummarna att det går att lösa att du kan få nattdialys i alla fall!

Zabelle   

Maria
0

Håller också tummarna för nattdialys.

/Maria

aggeelin
0

Ja, nu är jag snart på väg att träna dubbelt som Christine föreslog. Jag räknade ut att jag prova "spinning" idag (behöver få lite kondition efter som jag inte ute-cyklar på vinern) och sen ta ett pass core-boll efteråt. Styrketräning imorgon efter jobbet.

Jag behöver ju träna för att lederna i min kropp ska hålla samman… baksidan av att vara överrörlig Obestämd

Maria
0

Idag har jag fikat med min bror. Det ärsällan det är bara han och jag så det var riktigt mysigt.Glad

/Maria

Karmatarerskanise
0

#23 Jag var på mitt första pass spinning i tisdags.
Tyvärr så tar mitt knä skada då man ska stå upp ganska mycket. Annars är det bra och hård träning.

[MargaretaA]
0

god kväll

ännu en dag med lim, papper och svärande är avklarad. Men ljuset i tunneln börjar skönjas. I morgon kan vi kanske börja måla och förhoppningsvis vara klara till söndag. En sak är säker - de bara luras på TV - för så fort och smärtfritt som de gör det där kan inte finnas i verkligheten.

[peter54]
0

Alldeles innan jag skulle åka iväg till sjukhuset uppstod lite naturdramatik här när sparvhökshonan lyckades slå en pilfink i syrénbersån.

aggeelin
0

Snabbt jobbat med kameran!

AnnL
0

# 27 Vilken fin bild Peter som vanligt. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[peter54]
0

#28 Ja jag hade lite tur för kameran låg kvar på bordet i köket efter att jag försökt fota en entita tidigare.

Glad

Anders 50
0

Inte ofta som man får sådant tillfälle. Fina bilder på hur det går till i vår natur.

[peter54]
0

Det var inte mycket kvar när sparvhöken lämnade platsen och det var heller inte lätt att se vad det en gång hade varit för något, men de bruna dunen avslöjade att det var en pilfink.

Cristine
0

Lillstackarn!Rynkar på näsan

fotokrafs
0

Fina bilder, Peter! Men är det inte en sparvhökshane? Glad

[peter54]
0

#34 Jag tror inte det, den var enormt stor. Vi har en hane här ibland och den gör inte ett såpass stort intryck. Hanarna brukar vara orangerandiga på bröstet, den här har mest grå ränder, men jag är absolut inte säker, du kan ha rätt.

I så fall var det den största sparvhökshane jag har sett, lika stor som en duvhökshane. Oavsett kön, det är riktigt intressant med de där vita fläckarna på ryggen och i nacken. Det har jag aldrig sett tidigare.

Glad

chik
0

Ja naturen ser det på ett annat sätt än jag.

Fina bilder Peter…

Stakas lilla fågeln..

Lena.P är jag i verkliga livet.

fotokrafs
0

#35 Okej, jag tycker den ser väldigt orange/rödbrun ut även ögonen. Har svårt att se hur den skulle kunna vara en hona, men jag är heller ingen expert.

De vita fläckarna i nacke och rygg är inget jag reagerat på, har sett det förr så det är nog inget ovanligt. Obestämd

Hursomhelst finfina bilder. Alltid kul när du delar med dig!
Mycket liv i din trädgård.

[peter54]
0

#37 Jo jag har förstorat upp bilderna rejält och då ser jag att vattringen faktiskt är orange, eller rödbrun, så visst, du har alldeles säkert rätt i att det är en hane och att den burrat upp sig mot kyla så att den ser orimligt stor ut.