Askfaten.
Nu har de nästan försvunnit ur våra hem, några använder fortfarande när de står under köksfläkten.
Det har blivit svårare och svårare att röka med alla förbud. Vad tycker du?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Är rökare själv sen 14 års ålder. Har försökt sluta vid många tillfälle, men börjat igen.
Jag ser många fördelar med att man inte får röka på restauranger, flyg och innomhusmiljöer. Jag går ut och röker hemma, passar på när jag går ut med hunden och försöker minska ner antalet cig per dag för att klara ett nytt rökstopp. Röker sällan mer än 8-10 cig om dagen men önskar att jag kunnat skippa dem också.
Zabelle
Jag har aldrig haft ett askfat eftersom varken jag eller någon annan oavsett vem får inte röka inomhus hos mig,det är en regel jag aldrig släpper på.Här är det glasburk med lock utomhus som gäller.
På ett sätt är det ju bra att det svårare för då röker man ju mindre
Jag tycker det är väldigt bra att man har rökförbud på många ställen. Både restaurang och pubbesök har blivit mycket trevligare sedan man sluta röka där.
Tycker också rökförbud är bra, som ickerökare har man ju så känsligt luktsinne och jag kan (tyvärr) detektera en rökare på flera hundra meters håll.
4,Sant och jag kan berätta att även jag kan det fast jag röker,så här har ingen kunnat luras inte
#5 Mitt känsliga luktsinne ställer till det ibland… Häromsistens hamnade jag mellan två personer på varsitt löpband på gymet. Den ena, en tjej, stank av horhus-parfym (ursäkta uttrycket), den andre, en man, luktade ruttna sopor ur munnen. Urk. Jag andades så lite som möjligt under det konditionspasset, kan jag säga.
Lite OT, sorry!
6,Samma här ofta på affärn så kommer det kvinnor med galet mycket stark parfym på sig,sambon känner det men inte som jag det blir tvärstopp och jag vänder åt ett annat håll..
Ask fat är väl ett minne blott.
Har aldrig rökt eller ens smakat,Avskyr allt som innehåller rök,mina föräldrar rökte ,och rökte i bilen,hemma var det askoppar.
äckligt.
Hemma hos oss är det rökförbud och alltid varit.Men är det någon som måste röka så får dom gå ut,där får dom lägga fimpar i en burk med lock…även det tar emot, men vad gör man för sina gäster.
#8 Jag avskyr också rök. Växte upp med rökande föräldrar och äcklades av röken som barn och har fortsatt med det som vuxen. Jag får kväljningar, mår illa. Som tur är har vi i stort sätt ingen i umgänget som röker.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag känner bara två pers. som röker och det gör de alltid ute
Jag tycker det verkar som att de flesta som röker gör det utomhus. Till och med när de är hemma hos sig själva.
Jag röker ytterst sällan, kanske några ggr per år. Då brukar det vara hemma hos sådana som fortfarande röker hemma.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Nu får de som röker mycket mindre när de ska sälja sina hus och lägenheter.
13, jamen det är ju bara om dom rökt inomhus
Det var en lgh, en 2.a ledig här i min trapp. Jag funderade på att gå på visningen. Men så drog jag mig till minnes vem som bott där. Det var en rullstolsbunden kvinna som rökte som en borstbindare. När man gick förbi lghdörren kände man lukten ända dit. Så jag lät bli den. Har flyttat in redan i två f d rökares lägenheter, nu får det vara nog med sådant.
Jag har aldrig ägt ett askfat. 
Det där med att röka under köksfläkten är en märklig företeelse tycker jag. Det hjälper inte mycket, åtminstone jag reagerar lika mycket på röklukten när jag kommer in någonstans där folk röker, oavsett hur eller var de röker.
Min svärmor går ut och röker och det är ju bra, men hon tror att ingen märker att hon har varit ute och rökt, men för mig stinker hela hon av röken ändå.
Samma med taxichaufförer som röker och är hänsynsfulla nog att aldrig röka i bilen. De står utanför och röker, blåser ut det sista blosset och sätter sig i bilen. Jag kan bli grågrön i ansiktet av det.
#14 Jag skulle aldrig klara av att bo i ett hus som en rökare har bott i före mig, även om h*n aldrig rökt inomhus.
Finns en karl som åker med Enköpingsbussen. Han är piprökare. Hela han stinker, verkligen stinker.
Han sätter sig alltid långt fram i bakre delen. Jag sätter mig alltid långt bak i bakre delen. När jag går förbi måste jag hålla andan, för det svävar en sur och inpyrd stank i stora moln runt honom. Brr fy för den lede.
Sitter jag för nära en rökare som just rökt, kan jag få värsta nysanfallet och ögonen svider.
I min vän- och familjekrets ingår numera inga rökare alls.
#17 Jag hade en sån medresenär en gång för länge sedan när jag jobbade på Wårby Bryggerier som det hette på den tiden. Han rökte såna tunna cigarrer och där räckte det med att bara kliva in i bussen för att man skulle veta att han var med.
Jag har som sagt min svärmor i familjen som röker, men ingen annan. Av någon anledning smyger hon med sitt rökande, det har hon gjort i alla år sedan jag först träffade henne, jag vet inte varför.
Vänner som är rökare har jag dock ganska många, men de är jägare eller bågskyttar och dem träffar jag bara utomhus och då kan jag ställa mig rätt i vind.
Jag tror inte att alla rökare förstår hur det är för ickerökare att vistas nära när de röker. Exempelvis det där med att röka på uteserveringar. Det funkar inte för mig att äta när någon sitter ett par bord bort och blossar, så jag väljer att aldrig äta på såna ställen.
#18 Jag tror nog att de flesta rökare är mycket medvetna om hur ickerökarna upplever rök.
Det påpekar många av dem så fort de får en chans! 
Zabelle
#19 Haha, ja om du har rätt i det du säger, måste jag ju undra över hur en del rökare tänder en cigarett i en busskur full med folk bara för att ta ett exempel. Jag tror att många rökare tror att bara för att det är utomhus, så kan ingen annan påverkas av röken.

Många rökare är oerhört hänsynstagande, men det finns de som skiter högaktningsfullt i hur jag mår av det i situationer där jag inte kan undkomma.
Här i Sverige är det ändå inte så farligt många som struntar i sin omgivning som tur är. Värre är det om man åker över till Danmark till exempel.
Visserligen är jag rökare, men så dum att jag skulle tända en cigg i en busskur är jag inte. Men visst finns det såna också.
Vet en gång när jag var i stallet, hade satt in hästen och skulle åka hem. Ställde mig på den tomma parkeringen (utanför gödselstacken) och tände en cigg. En dam kom och parkerade vid sidan av mig. Hon vevar ner fönstret och ber mig släcka ciggen för det luktar förfärligt…. I det läget kunde jag inte låta bli, utan bad pälsdamen om ursäkt, men kunde hon kaske sluta andas medan jag rökte klart?
Hänsyn på andra hållet kan ju vara trevligt också.
Zabelle
det håller jag med om.
Har aldrig rökt men dömer ändå inte de som röker fast hemma hos oss är det rökförbud.
Det kanske är hårt med vissa rökförbud på en del offentliga platser, en svår fråga att svara på egentligen 
Kom att tänka på en sak… Det är ju rökförbud på sjukhusområdena, hur gör man då om man blir inlagd och är rökare? Ska man knalla iväg ut från området då för att ta ett bloss eller tvingas man vara röksugen under hela sjukhusvistelsen? 

Zabelle
24,Då gör man som jag på med kläderna och ut,ett himla bra sätt att komma upp ur sängen,så länge man är så sjuk så man inte kommer upp så tänker man inte på att man är röksugen
Nu ska personalen på sjukhusen och vårdcentraler inte få använda snus heller! 
Det är synd om människan!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Snus har aldrig varit min favorit.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Förstår inte varför det är så noga med tobaken då det är gifter i maten!
Det skulle vara förbjudet att stinka av vitlök på allmän plats också! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Fast att andas in rök ger dig gifter utan att du kan välja själv. Du väljer själv om du vill äta maten. Så vi pratar inte bara stanken.
Jo visst kan man välja maten men det är inte alltid man kan tyda innehållet, om det inte kommer ut i tidningarna som med barnmaten.
Vad jag menar Christine är att som passiv rökare har du inte något val alls. Därför blir det skillnad på gift och gift. Den som röker skadar inte bara sig själv, för det håller jag med om är deras eget val, men röker de nåognstans så skadar de alla som är runt omkring också.
#32 Sant. Min mamma rökte inomhus ända fram tills jag var 17 år.
Ibland har jag funderat på om det är den faktor som framkallat allergi och i ett fall astma, hos 3 av oss fyra syskon. Lite ärftlighet finns det också, vår gemensamme pappa (pappa till oss 3 äldsta) har en del allergi. Men ändå. Allihopa fick allergi som debuterade i vuxen ålder, vi har den inte från barndomen.