Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1667 ggr
Cristine
0

Peter och Anders kan ni tala om för mig..

varför jag inte haft en enda fågel på ungf. 8-9 dagar varken stora eller små, maten har legat orörd där ute hela tiden.

Temperaturen har varit ifrån -12 till 0 grader

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Eldochis
0

Jag tror att det är blåsten som gjort att de letar mat på andra ställen.

Anders 50
0

Har inte en blekaste aning!

Du har inte gett dem dålig mat och förgiftat dem? Skrattande (skojar)

Det var märkligt, här kan de vara borta en kort stund bara när sparvhöken attackerar.

Mysko!  Obestämd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Har du kanske haft något kort uppehåll i matandet så att de sökt sig någon annanstans?

Här blev det slut på solrosfrö under några dagar och sedan dess har nästan alla försvunnit härifrån. Bara de lokala talgoxarna och blåmesarna har kommit tillbaka.

Cristine
0

#1 Det har bara blåst de senaste dagarna.

#2 Inga rovfåglar har setts.

#3 Varje morgon har de fått påfyllning fast de hade tillräckligt, de har aldrig varit utan, vi har säckar med frön och bollar i garaget.

Det är inte bara jag som är utan fåglar grannar är det också.

Cristine
0

Inga mer teorier?

[Asta]
0

Det är nog också som så att fler fåglar gått åt i vinter. Kylan kom så tidigt. Plus att tydligen alltfler fåglar drar sig söderut.

Även hos mig är det  betydligt färre fåglar nu än tidigare i vinter.

AnnL
0

Här blåser det väldigt mycket och då är det inga fåglar vid fågelbordet.

Är det sen mer än -5° försvinner alla pilfinkar som här annars är i massor.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Cristine
0

De har klarat av den värsta kylan och varit här när det började bli lite varmare och det har inte blåst alla dessa dagar. Före det blåste det rejält och var kallare och när dottern var till en granne och hängde ut mat var de genast vid fågelborden, liksom här hemma.

Eldochis
0

Kanske dom hittat något smaskigare någon annan stans? När det är mildare här, är det inte lika mycket trängsel vid matplatserna.

Cristine
0

Någon liten fågel på så lång tid tycker jag man skulle se. Inte ens skatparet som bor här ser jag till.

Cristine
0

Jag blir orolig när jag läser det här och undrar om det kan ha något med det att göra.

Anders 50
0

#11 Då skulle ju någon sett en massa döda småfåglar, tror inte du behöver oroa dig, de är snart tillbaks.

zabelle
0

Alla mina småfåglar har också uteblivit från fågelbordet de sista två veckorna. Vi har också undrat var de tagit vägen. Tidgare var där talgoxar,blåmesar, rödhakar och domherrar.

Den ende som är trogen gäst är min koltrast, men den är nästan tam och flyttar sig knappt när jag kommer ut med nya äpplen och päron.

Zabelle   

[Asta]
0

Mina koltrastar har försvunnit. Hade det bara varit den ena hade jag nog tänkt att den gått åt, men alla har försvunnit och jag tror inte att alla har dött. Under hela den kyliga perioden satt det en koltrast under fågelbordet och väntade på sitt äpple. I buskarna brukade det sitta ett par till som hoppade fram när den första var klar. Nu är alla borta. De försvann så fort det började bli varmare.

chik
0

Cristine det där med fågel döden o fiskdöden är ju konstigt (Jag tror att det är något kemiskt som har släpts ut)

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

Idag flög en skata iväg med en död fågel från fågelbordet. Funderar på om den hittat den död eller om den dödade den själv.

Jag vet att skator dödar fågelungar, men är de stora nog att ta en vuxen fågel? De andra fåglarna verkade inte reagera utan satt glatt kvar och åt så det verkar inte som att de blev uppskrämda i alla fall.

En duva har gått åt såg jag också. Massor av fjädrar på marken. Men inget blod så jag tror att det varit någon rovfågel. Om där nu är någon stor nog att ta en ganska stor duva. Eller kan det vara katten? Tar katter så stora fåglar?

Jag har inte ont av att någon fågel blir tagen, det är naturens gång, men jag blir lite nyfiken.

Cristine
0

#15 Det verkar som så Chik.

#16 Jag tror inte skator dödar småfåglar, den var nog död innan, och det verkar konstigt att en rovfågel lämnar sitt byte, men jag vet inte jag, jag kan inte så mycket om fåglar.

[peter54]
0

#16-17 Det är inga problem för exempelvis en duvhök att slå en duva, de tar ju höns (på danska heter duvhöken "hönsehök"). Det händer att sparvhökar tar duvor också, trots att de är ungefär jämnstora.

Skator hinner inte på en mes, sparv eller fink som är frisk, så den fågeln var nog död redan.

Cristine
0

#18 Det trodde jag inte, de är ju så små sparvhökarna, varje dag lär man sig något nytt.

[Asta]
0

#17 - nej, nej den hade inte lämnat bytet, det var bara en stor hög med massor av fjädrar som fanns kvar. Men där fanns inte någon blodfläck.

[Asta]
0

OK - ja duv- eller sparvhökar kan det nog finnas i trakterna. En ganska stor uggla har jag också sett någon gång.

Trodde inte riktigt heller att en skata fixade en vuxen fågel. Möjligen om den är sjuk kanske då. Den såg väldigt lycklig ut i alla fall.

Som sagt, vill man ha ett rikt djurliv verkar det som att man ska flytta in i stan.

Anders 50
0

Cristine Här kanske du kan få nåt tips!  Och i menyn till vänster kan du klicka på "Diskutera fågelmatning"

Cristine
0

#22 Tack Anders, viken bra länk, den har jag sparat!Glad

Jag såg nu efter min siesta att det var några småfåglar där så de kanske kommer tillbaka. Jag hade väldigt många innan.

Jag ska läsa mer när jag vaknat till riktigt.

Anders 50
0

Man försöker ju fjäska så mycket man kan för sajtvärden ju!  Flört

Cristine
0

Kyss Puss på båda kinderna!Skrattande

Eldochis
0

Hej igen,

jag tror att det är vädret, det har stormat rejält många dagar/nätter i sträck här. De flesta av mina matningsställen är bakom huset mot skogen, och det blir lite lä där, för jag har mest blåsväder från sydväst. Så här lever fåglarna, men det är olika många olika tidpunker på dan.

Apropå sparvhök/duvhök, det är mycket stor skillnad på en hane och en hona, honorna är mycket större än hanarna. Så en duvhökshona klarar lätt t ex en duva. Fjäderdräkten lurar oss också, den gör pippin många storlekar större än man tänker sig, så en duva är ingen match för en katt.