Acceptera/Tolerera
Min sons flickvän gav mig en kuggfråga som jag inte kan svara på och nu ber vi er om hjälp.
Vad är det för skillnad på att tolerera och acceptera - en frågeställning som hon har mött i sin utbildning till sjuksköterska. Hon vet inte själv svaret och önskar andras tankar om det hela.
Nån som har några bra svar på det?
Jag ska klura lite på det, vi hade en lång lång diskussion om det i höstas. Bara ordet acceptera går att tolka på flera sätt. Och det går så att diskutera om det är bra att acceptera eller inte, om det hindrar dig omdu accepterar eller inte. Tolerera är ett ord av ett helt annat slag, som jag ser det. Men jag återkommer.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tack för svar. Det är inte helt lätt att klura ut 
Svåra frågor ni har…
Vad säger ordlistan?
acceptera
, godta, säga ja till, godkänna, gå med på, motta, erkänna; finna sig i, nöja sig med, foga sig i, svälja
(motsatsord: underkänna, avslå, avböja)
--------------------------------------------------
Tolererafördraga, fördra, tillåta, överse med, finna sig i, visa tolerans mot, tåla, smälta
Lena.P är jag i verkliga livet.
Acceptera; godkänna Tolerera; tillåta
Vad är skillnaden mellan att godkänna och att tillåta..
Godkännande är att leva och acceptera verkligheten som den är
Tolerans är att respektera den som inte är som andra, som har andra tankar och idéer
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag tänker t.ex. "Man kan tolerera att grannen gör på vissa saker.."
Men "Man kan inte acceptera vad som helst".
Hur känns det? 
Bra Detta Får vi-jag lära mig…
Lena.P är jag i verkliga livet.
För mig är det en nyansskillnad mellan de orden.
Acceptera är att jag tycker nåt är okej, det duger åt mig.
Tolerera är att jag inte tycker att det är okej, men finner mig i det ändå för att alternativen är ännu sämre.
Tack för era svar. Ni är alla så kloka och insiktsfulla - jag visste att jag gjorde rätt som skickade frågan till er. Stina tackar också för era svar 
Jag har för mig att en del av dem som var med och diskuterade ansåg att acceptera är att "gilla läget", men inte mer. Dvs att såhär är det just nu,men jag tycker egentligen inte att det är ok.
Andra tolkade det som att "nu är jag med på tåget och ska leva så bra jag kan utifrån det här"
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Då behöver jag inte säga att jag tycker samma som Peter? 
Klar skillnad tycker jag.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det är mer en känslomässig skillnad i orden för mig.
Acceptera gör jag mer lättvindigt så att säga.
Tolerera gör jag mer med motvilja.
/Maria