En enkel god gärning som gör skillnad!
Hur många av er tittar inte på Animal Cops och suckar varför inte Sverige har riktigt proffsiga djurhem?
Nu startas det ett unikt projekt som kommer att skapa ett helt nytt fenomen i Sverige: djurhem så som de finns i England och USA, dvs djurhem som har allt under ett tak: en veterinärklinik, rehabiliteringslokaler, utbildningslokaler etc.
Ingen ska dock behöva ligga ute med sitt bidrag tills vi har samlat in tillräckligt med resurser för att kunna göra verklighet av djurhemmet. Detta görs genom att djurhemmet till en början byggs virtuellt: Genom ett gåvobrev kan man skänka pengar, material eller kunskap. Sedan kan man som bidragsgivare följa hur mycket medel som har samlats in genom att ta del av information om hur arbetet med att bygga det virtuella djurhemmet fortskrider.
T ex så kan du [teckna ett gåvobrev](http://djurarken.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=5&Itemid=4/o Länken öppnas i ett nytt fönster/t_blank " Länken öppnas i ett nytt fönster Länken öppnas i ett nytt fönster Länken öppnas i ett nytt fönster Länken öppnas i ett nytt fönster Länken öppnas i ett nytt fönster Länken öppnas i ett nytt fönster") för en byggsten med ditt namn eller till minne av någon, ett sätt att lämna ett outplånligt och personligt avtryck! Samtidigt behöver du inte oroa dig för om dina pengar verkligen hamnar där de skall då du inte behöver liga ute med ditt bidrag innan tillräckligt med medel har samlats in.
Även företag och organisationer kan teckna ett gåvobrev för en byggsten med deras logotyp.
GOTT NYTT ÅR!
Läs mer om projektet på www.djurarken.se
Följa oss på Facebook
(PS projektet drevs tidigare under namnet "Vi bygger ett djurhem - Själva!")
Du får ursäkta, men jag tror inte på sådana här projekt, nog för att det skulle behövas, men det är inte realistiskt genomförbart.
Men lycka till, tanken är god! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag hoppas det är det för det behövs!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Om det är genomförbart eller inte beror helt på oss alla!
En av de anledningarna till att vi har valt möjligheten att skriva ett gåvobrev är att många, av helt förståeliga skäl, inte direkt vill skänka pengar till ett projekt som inte redan har en pågående verksamhet.
Vi hoppas att vi kan övertyga folk att det är tillsammans vi kan göra skillnad, att ingen kan göra allt men att alla kan göra något! Bara vi samlar våra krafter så blir detta projekt en underbar tillgång till ett bättre djurskydd!
Jag tycker idén är god och beundrar människor som driver liknande projekt men samtidigt är jag skeptisk. Jag tror att samhället (myndigheter) alltså via våra skattemedel måste gå in för att det ska fungera.
Jag önskar ändå Lycka till för det behövs verkligen.
/Maria
Lycka till.
Fast varför har ni bytt namn??
Hur länge har ni holt på? ""Visuellt""Blir ju inga djur hjälpta.
Mycket kan man hjälpa djuren med o AnMälla om man ser.Vilket man oftast inte gör.För att man inte vågar…
Lena.P är jag i verkliga livet.
# 4
Myndigheterna har aldrig, och kommer antagligen aldrig, att lägga pengar på djurhemsverksamhet. Av alla djurhem som drivs i Sverige är det inte en enda som drivs med statliga medel, eller får statliga bidrag.
Läs mer på vår hemsida om djurskydd i praktik: http://djurarken.se/index.php?option=com_content&view=article&id=93
Tyvärr är vi i Sverige lite dåliga på att samla in pengar och är svenskarna inte lika givmilda som invånarna i vissa andra länder. I t ex England och USA drivs många stora proffsiga djurhem helt med privata pengar, och dessa djurhem kostar miljoner i drift!
Även företag skänker t ex veterinärmedicinska apparater som röntgenutrustning mm. till dessa djurhem. Man är helt enkelt mer medveten om att det är just samhället som tillsammans gör skillnad.
På samma vill vi kunna driva DjurArken i Sverige, genom att alla drar sitt strå till stacken. Det är tillsammans man skapar ett bättre samhälle!
Vi alla har ett personligt ansvar att bidra till ett bättre samhälle, det är inte något man kan lämpa över till myndigheter.
# 5
Vi har bytt namn för att "Vi bygger ett djurhem - Själva!" var mer som ett arbetsnamn medans vi utvecklade konceptet. Att kalla en organisation för "Vi bygger ett djurhem - Själva!" låter lite konstigt också
DjurArken är ett helt ny koncept som startades den 1 januari i år.
Vi jobbar dock i verkligheten redan med omplacering av hemlösa katter, sedan 2003. Så just nu blir djur (katter) hjälpta också. Vi kände dock att vi skulle kunna göra så mycket mer om vi skulle ha en större organisation med ett riktigt proffsigt djurhem.
Läs mer om vem vi är och vad vi jobbar med idag här: http://djurarken.se/index.php?option=com_content&view=article&id=92&Itemid=2
Problemet med att anmäla vanvård är att de allra flesta djur blir avlivade, inte pga att de är så pass sjuka men för att myndigheterna inte vet var de ska göra av djuren. De driver ju inte själv några djurhem och kommer inte heller att göra det.
Läs mer om projektet på www.djurarken.se
Följa oss på Facebook
#44 Jag håller delvis med dig. Men vi har all vår sjukvård "lämpad över till myndigheter" bl.a. Så för att skapa ett bättre samhälle så är det en bra förutsättning att få våra myndigheter med.
Ett sådant här projekt måste ändå i slutändan ha ett myndighetssamarbete när det kommer till anmälningar, straff, djurförbud och tillsyn.
/Maria
Håller med 8,vi har ju inte samma lagar här som i USA så jag blir ändå lite skeptisk till hur det ska funka?,hur gör ni om det kommer till ett fall med djurförbud tex,har ni någon backup då eller?.
Jag tycker dock att det är ett jättebra initiativ,om flera skulle vara med fick vi kanske bättre djurskyddlagar också,för dom som finna tillämpas ju inte som dom borde.
# 8 & 9
Själva djurskyddslagen är ganska bra utformad i teori. Det finns klara besked om vem som ska göra vad när det gäller djur som far illa.
Får man in en anmälan om misstanke om vanvård så anmäler man detta till länsstyrelsen som har ett lagligt ansvar att se till att djurskyddslagen efterlevs. Det gör vi redan nu.
Det som är problemet är att när djur blir omhändertagna är att det inte finns platser där man kan placera djuren för senare omplacering. Myndigheterna driver inga egna djurhem och de djurhem som finns, med all respekt, vi driver själv ett sådant, har väldig begränsade resurser. De drivs helt ideellt vid sidan av fasta jobb, familj mm.
DjurArken kommer även att jobba förebyggande, t ex genom utbildning av nuvarande och blivande djurägare så att djur inte kommer att bli lidande öht.
10,Jovisst men ofta står ju ord mot ord,och vad jag vet så är det inte ofta en privat person får rätt utan anmälan läggs ju ner då.
Jättebra att ni jobbar med kurser också,där hade jag kunnat vara en hjälpande hand
# 11 Vad bra! :)
Det går även att bidra med kunskap till projektet, läs mer här:
http://djurarken.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=5&Itemid=4
12, ifyllt och klart
#6 jag tror nog inte att svenskar är mindre givmilda, men kanske vi är mindre naiva när det gäller vart pengar man ger verkligen tar vägen och hur mycket av varje hundralapp som når målet.
Se bara på Hem & Skola där det visade sig att bara en liten bråkdel av pengarna kom dem tillgodo.
Jag är benägen att hålla med Anders i den här frågan - att syftet är gott men att genomförbarheten är tveksam.
TV-programmen du syftar på innehåller mycket bra saker, exempelvis när man letar upp häst- eller hundägare som missköter sina djur och beslagtar dessa samt lagför förövaren, men där finns också en del som jag tycker är ytterst tveksamt om det verkligen är försvarbara handlingar mot djuren, exempelvis att man ibland nästan vårdar ihjäl djur och egentligen bara plågar ännu mer genom insatserna.
Det är en svår balansgång.
#14 Det är bland annat av den anledning att vi har gjort det möjligt att skriva ett gåvobrev som man inte löser in förränn att det har samlats in tillräckligt med medel, så att man är säker på att pengarna hamnar där de skall. :)
Tron kan försätta berg!!
Ens egna inställning är avgörande. Om man redan innan tror att ideén är ogenomförbar så är man ju inte ens beredd att försöka.
MIN erfarenhet av svenskars givmildhet (både ekonomiskt stöd samt volontärsarbete) är att man står gärna bredvid och kraxar samt att man inte lägger två strån i kors för att utföra något ideellt arbete. Finns för få som verkligen gör något för att förändra/förbättra.
Jag tror att Djurarken kommer att bygga ett djurhem och jag kommer att bidra med det jag kan både ekonomiskt och ideellt arbete.
Jag har tagit ställning för något jag tror på och jag tror att många med mig inser att vi gemensamt kan bygga något bra!
Men vist har vi ideella djur hem…O det finns Vet som arbetar o ger vård.
I Olofstorp där ni är registerade finns ju ett stort katthem som drivs ideellt av Djurens s.
Sen så har vi ju djurens vänner.
Sen har vi Djurens rätt
Sen så har vi för Hästarnas Värn
Då blir min fråga till dig???
Vad tror du att du kan ge som inte de gamla djur har o ge??
Sen har vi Djurambulansen här.O den behöver mycket hjälp.Drivs med pengar från allmänheten.
Lena som tycker att man satsar på några saker o gör de bra i Hela Landet….
Lena.P är jag i verkliga livet.
#17 klart det finns djurhem men som jag skrev tidigare så är drivs dessa djurhem, med all respekt (vi driver själv ett sådant), med väldig begränsade resurser. De drivs helt ideellt vid sidan av fasta jobb, familj mm. De flesta av dessa djurhem har inga till verksamheten anpassade lokaler och inte heller utbildat personal.
Det finns fortfarande en stor del av djur, ffa hemlösa katter, som inte kan få en plats på ett djurhem då de alltid har fullt. Tusentals katter går hemlös pga att djurhem inte kan ta emot de pga platsbrist. Skulle vi vilja kunna ta hand om Sveriges alla hemlösa katter samtidigt så behövs det ca 2 000 (tvåtusen!) djurhem till!
Så det finns absolut behov av fler djurhem!
Vidare finns det inte ett enda djurhem i Sverige där det finns en veterinärklinik inbyggd i verksamheten. En av våra mål är att inte bara vi men även närliggande djurhem ska få veterinärvård till djurhemsdjur mot starkt rabatterade priser. Vi vill även utveckla ideellt arbete bland veterinärer, något som är ganska vanligt i t ex USA och England.
Inte heller har våra nuvarande djurhem utbildningslokaler där man kan bedriva förebyggande verksamhet genom att utbilda nuvarnde och blivande djurägare.
Så, finns det ett behov? ABSOLUT! 
PS: Vi har en liten quiz på vår hemsida där du kan testa vad du egentligen vet om djurskydd: http://djurarken.se/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=2
I den bästa av världar … Jag undrar hur en veterinär som har gått minst 5,5 år för att utbilda sig, skulle kunna överleva om h*n arbetar ideellt?
# 19 inte heltid såklart….
Många veterinärer i andra länder jobbar några timmar i månaden ideellt på ett djurhem…
Vi har en veterinär i styrelsen som gärna skulle göra samma sak, jobba ideellt på ett proffsigt djurhem lite då och då, och det finns det fler :)
Har man en "pool" med veterinärer som vill jobba gratis ett antal timmar i månaden på djurhemmet så sparar man mycket pengar.
Det är budskapet vi försöker få fram, många bäckar små… om det nu är pengar, tjänster eller material…
I Göteborg på Västra Djursjukhuset så har de en dag om året mottagning för hemlösas djur. Det tycker jag är en fin gärning. Då kastreras det och görs hälsokontroller, tas tandsten osv. medan de hemlösa mattarna och hussarna bjuds på fika och mackor.
/Maria
# 21 Exakt, Västra Djursjukhus är en av de väldigt få kliniker som tar efter amerikansk och engelsk modell :)
Det är så de flesta ideella arbetena ser ut. Att man ställer upp lite då och då.
Det är väl ganska befängt att tro eller inbilla sig att folk skulle arbeta ideellt på heltid idag (av rent ekonomiska skäl är det omöjligt för de flesta). Jag inbillar mig att majoriteten av Sveriges befolkning inser detta.
Däremot så kan man få en verksamhet att gå runt och lite till med gemensamma insatser av människor som tror på det de gör och att de gör det för en god sak.