Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: fritid-och-hobby
Läst 5826 ggr
[peter54]
0

Retrospektrum av en skytt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fyller år idag och jag har ägnat en betydande del av min fria tid under dagen till att rota bland gamla foton.

Det är kul, jag återupptäcker en del som jag har glömt och skrattar igenkännande åt annat.

Tillbakablickar är bra för min framtid, jag vet bättre var jag ska lägga ribban så att säga, skaffar nygamla målsättningar, får nya idéer av gamla verksamheter.

Jag är född i skyttens tecken och det har aldrig betytt någonting annat för mig än att jag är en skytt i bokstavlig bemärkelse. Jag har provat att skjuta i stort sett alla handhållna vapen, men jag återkommer alltid till samma - pilbågen.

Bågskytte är en lisa för skälen och en njutning för alla sinnen Glad

Jgag har skjutit pilbåge i hela mitt liv, från de egentillverkade enebågarna när jag var 6-7 år, vidare till den gamla glasfiberbågen jag fick ärva när jag fyllde 10 år, efter min far och hans 10 år yngre halvbror, vidare till min första "riktiga" tävlingsbåge när jag var 16 år.

Idag skjuter jag inte mycket, dels för mina ledsmärtor och dels för att det är dödstrist att syssla med sport ensam, men jag har planer …

Den här bilden är från en bågjaktstig i Borlänge 1992. Jag hade glasögon då och väsentligt mycket mer hår på skallen …

Flört

[peter54]
0

Den här bilden är från en egenhändigt arrangerad bågjaktstig som hölls första gången 1992 i Nytorp, Rönninge mellan Sthlm och Södertälje.

Jaktstigen hade namnet "Buffelskalletrofén" och vinnaren fick sitt namn målat på en koskalle som jag hämtat på försöksslakteriet som då fanns i Uppsala. Skallen var rå, så jag fick själv flå av den och koka ren den.

Med hjälp av några kamrater kokades skallen i ett oljefat skuret i halvor på höjden, men det blåste så att halva ena hornet brann upp. jag tillverkade en ny hornhalva av trä och målade den. Ingen såg någon skillnad.

Det var också första gången en tomahawkkastarturnering hölls i Sverige, undertecknad vann den.

Glad

[peter54]
0

Här är en dålig svartvit bild från tomahawkturneringen Glad

När detta hände var jag njurtransplanterad och kinderna var riktigt "cortisonrunda".

[Sisa]
0

Spännande..både bilder och text! Glad

[peter54]
0

Detta är ett foto taget under en bågjaktstig utanför Norrköping 1996. På de första två bilderna i tråden använder jag en mycket gammal recurve-båge tillverkad av legenden Howard Hill 1958. Den är mycket speciell för att det är en recurve med bambulaminat.

Bambu hade aldrig tidigare använts i en recurve-båge och knappast senare heller. Bambu har en otrolig förmåga att vilja räta ut sig och ansågs mer eller mindre omöjlig att använda i recurverade bågar, men Howard Hill löste problemet.

Resultatet blev fantastiskt, den bågen jag har är på omkring 42 pounds dragstyrka, men den kastar pilen som en motsvarande båge utan bambu med 60 pounds dragstyrka.

Under den här bågjaktstigen använder jag en långbåge, det vill säga en rak båge utan recurverade ändar. Den är byggd av en anna legend, bågskyttekonstnaären Byron Ferguson, mannen som skjuter pilar genom sin vigselring på 15 meters avstånd.

[peter54]
0

Här kommer en bild från en annan bågjaktstig i Norrköpingstrakten. Året är 1998 och jag har gått på proteser i 3 månader.

Vid just detta målet står en funktionär, det är ett rörligt mål, styrt med tryckluft och Saab-ventiler.

Skytten får först instruktioner om vad för slags pil och spets som ska användas och hur många målfigurer han ska skjuta mot under hur lång tid.

Just här var det två halsbandspecary, små sydamerikanska vildsvin. Här skjuter jag med min gamla recurve-båge igen.

[peter54]
0

Pilskott i brant nedåtlutning är svåra eftersom pilen inte får samma fallkurva som när man skjuter horisontellt.

[peter54]
0

Ytterligare ett mål från hög höjd, ännu skarpare lutning än på den förra stationen.

[peter54]
0

För att inte vingla i skottet har jag satt min vandringsstav i midjan som stöd. Skottet har gått och det blev en bra träff.

[peter54]
0

Ibland är det precis som under älgjakten skott från torn. Att jaga ifrån förhöjda skjutplatser är en god strategi eftersom vilt sällan tittar uppåt.

I Nordamerika har man dock sett att i områden där det enbart jagas från torn eller skjutlavar, har vitsvanshjortarna lärt sig att titta uppåt.

[peter54]
0

Här är en bild från 1996 igen, sen höst och jag provskjuter ett hembygge, en egentillverkad mycket kraftfull jaktrecurve på 65 pounds dragstyrka.

[peter54]
0

Pilarna hamnade bra och väl samlade inom det vitala träffområdet (lungor och hjärta). Figuren är en vicent som jag byggt av masonit med en wellpappskiva utanpå och en tjock skiva Ethafoam bakom träffområdet.

[peter54]
0

Här är en av våra årligen återkommande bågjaktstigars vandringspris "Jägargubben".

Gubben (inte spjutet) är huggen ur ett enda stycke gamma tallstubbe från en skog utamför Krokom i Jämtland som brann för 400 år sedan. Tallen var grov så den hade sannolikt grott på 1400-talet.

Virket är så törspäckad att det blir som glas i ytan när man skär i det och det går att tända eld direkt mot en sån stubbe utan att spinta. Konstnären är en bildhuggare från Krokom som heter Viggo Schultz.

Spjutet är av gran och spjutspetsen av renhorn. Glad

Cristine
0

Du har haft ett väldigt intressant och spännande liv, och jag älska att se olika pilbågar då jag haft en själv. Du är också väldigt duktig på att tillverka saker,du slöar då inte lång stunder.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Härliga bilder av en man i farten! Glad

[Sisa]
0

Tack..för en jättefin tråd! Glad

chik
0

O vilket liv du har haft. o har.

Vilka grejer.Jag vist inte om att det fans pilbågsskytte, för än du berättade det.

Väldigt intressant o läsa vad du har gjort.

Tackar…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0

Många sorters målskjutning har jag sysslat med med aldrig bågskytte, jo när jag var liten så tillverkades ju bågar av ene-stammar.

Bågjaktstigarna har ju samma upplägg som jaktstigarna med hagel och kulvapen som jag har hållt på mycket med, så jag förstår att du har haft kul.

Och att tillverka egna bågar och utrustning som du visat, är ju inget som man lär sig på en kvart. Glad

Här finns faktiskt en bågskytteklubb (västbo bågskytteklubb) man kanske skulle börja?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

#17 Det tycker jag du ska göra. De moderna compoundbågarna med pinn- eller dioptersikte är mycket lätta att lära sig skjuta med riktigt bra på kort tid. Den typen av skytte jag mest ägnar mig åt är så kallat traditionellt skytte. Då krävs lång erfarenhet innan man blir en god skytt. Inom traditionellt bågskytte använder man inga siktmedel eller avtryckare.

Här är en bild av uppsättningen av en trädplattform. Det stupar rakt ner ungefär 20 meter nedanför fötterna, men jag monterade plattformen så att man kunde gå rakt ut på den från berget och slippa klättra på stege.

En handfull skyttar vägrade att gå ut på plattformen, trots att man spänner fast sig ordentligt innan man skjuter.

[peter54]
0

Ofta är det delar av terrängen ivägen för skytten. Jaktstigen ska ju simulera olika jaktsituationer så nära som möjligt utan att äventyra säkerheten och det är inte ofta under tät jakt som man får viltet på en öppen gräsplätt utan hinder ivägen.

Här är en grov gren ivägen mitt emellan skytten och målfiguren så att bara de som är kortare än 150 cm eller längre än 2 meter kan stå och skjuta från plattformen. Alla normallånga måste ner på knä.

Jag är mitt i uppdraget på bilden, man måste alltid dra strängen till samma punkt i ansiktet varje gång oavsett avståndet till målet. Min personliga så kallade "ankringspunkt", dit jag alltid drar strängen, är pekfingret i mungipan.

Cristine
0

Huu att du bara vågar..imponerande!

[peter54]
0

Ibland måste man skjuta från trånga lägen. Det kan bli knepigt att hitta en möjlig skottposition, särskilt om man som jag lutar på bågen lite för att få öppnare synfält förbi bågen.

Om man använder sikte på bågen, vilket är en separat skjutklass, måste man alltid hålla bågen absolut vertikalt, men jag skjuter instinktivt (klassiskt) utan siktmedel och då lutar man helst bågen lite.

Någonstans inne bland skuggorna 18-20 meter ner i ravinen finns en svartbjörnsfigur.

[peter54]
0

Bågjaktskott sker vanligen mellan 18 och 30 meter. Det anses inte jägarmässigt att skjuta det första skottet på längre håll än 30 meter pga att pilen är förhållandevis långsam, cirka 60 till 90 meter per sekund beroende på båge, alltså ungefär 1/10 av en gevärskulas hastighet..

Om viltet skulle höra skottet och rycka, är det lätt att få felträff om man skjuter på längre håll.

Dock använder man sig emellanåt av längre avstånd än 30 meter på bågjaktstigarna av samma anledning som att man skjuter på en löpande älg på skjutbanan med älgstudsaren. Älgfiguren rör sig då i 25 km/timme och det är inte många jägare som klarar av att ta ett säkert skott när älgen går undan så fort i kuperad skogsterräng.

Skulle man däremot bli tvungen att ta ett andra skott, finns all anledning att ha tränat på det, även om man aldrig någonsin behöver realisera det i en skarp situation.

Det är inte ofta man kan ta en bild på både skytt och målfiguren på samma gång i fältbågskytte, men här kan man se wapitihjorten 35 meter bort.

Cristine
0

Adrenalinet måste rusa i kroppen med en vådlig fart vid  sådana tillfällen.

[peter54]
0

#23 Ja förstås Skrattande

Här är koskallen jag berättade om tidigare. Jag skrev helt enkelt namnet på årets vinnare med svart tusch direkt på skallen. Det vänstra hornet (till höger i bild) var det som brann upp till hälften under kokningen av skallen.

Jag byggde upp hornet igen med en träkil och Plastic Padding. Glad

[peter54]
0

Även om det ser lite galet ut, rentav ekivokt, är det riktigt bra med ett "tredje ben" som stöd.

[peter54]
0

Det ska böjas i tid. Ordstävet stämmer in i dubbel bemärkelse på den här lille killen, 2,5 år gammal.

[peter54]
0

… och här har vi en sexåring på jaktstig.

[peter54]
0

Här är det hembygge från början till slut. Allt i bild som inte tillhör naturen är egentillverkat.

Anders 50
0

#28 Du verkar ju inte ha tummen mitt i handen, precis! Flört

[MargaretaA]
0

Jättefina bilder! Kul att du delar med dig Peter Glad

[Sisa]
0

Så lika dom är..bild 25 och bild 26..Glad

Cristine
0

Jag blir aldrig trött på att läsa dina inlägg och se dina bilder, skulle du skriva en bok så  var jag absolut först i kön!

[Sisa]
0

..och jag var först efter Cristine! Glad

Anders 50
0

Jag väntar väl till filmen då!  Flört