Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1037 ggr
[Asta]
0

Populära äpplen

Kastar ut ett par äpplen varje dag. De är tänkta till min koltrast, men det finns olika gäster.

Här är koltrasten.

Här har vi den kaxiga björktrasten

Och så härom morgonen så var det här paret där. Såg riktigt gulligt ut!!

chik
0

Asta vad fina mat gäster du har….

Jag kastar ut med Potatis o lite av varje.finns någon som blir glad..Har ju mina skator..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Jag kastar ut rester, det försvinner illa kvickt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Kul bilder! Och haren lär nog inte glömma adressen när allt börjar spira till våren! Glad

Men har du inga bilder på dina fiender! Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

Jättefina bilder..Kyss

Jag ger mina äpplen till rådjuren Glad

fotokrafs
0

Fina bilder! Glad

Cristine
0

#3 Nu Anders var du elaker.FörvånadTungan ute

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Jaså du har både koltrastar och björktrastar kvar över vintern. Här har vi inga trastar kvar alls.

Koltrastar är det ibland kvar några av, men jag gissar att de fick nog förra vintern, så den här gången har de strukit söderut.

Björktrastarna drog redan i oktober när rönnbären var slut. Det vi har mest av just nu är gulsparvar. Ibland är det 100 eller ännu fler här på en gång.

[Asta]
0

Koltrastar finns här ganska många. Inte så många i vår trädgård, men runt omkring. Björktrasten har jag bara sett denna enda, men den kommer nästan dagligen.

Gulsparvar har vi också ett gäng som kommer hit.

Haren har redan vår adress, den gör inte så jättestor skada, den har  varit min kompis i snart tre år nu.

Rådjuren har jag inte tagit någon bild på den här vintern, tror att det är samma tre som gick omkring här förra vintern. Jag vill inte ha någon bild på dem, tycker så fruktansvärt illa om dem. Maken försöker komma tillräckligt nära för att se om han skulle kunna strypa en av dem. Det är nästan att det går.

Här är två av dem från förra vintern. I år försöker jag i alla fall göra det svårare för dem att komma åt fågelmaten.

[Sisa]
0

# 8

Och nu Asta..var du elaker..Flört

[Asta]
0

#9 - nej då, han säger så!

[peter54]
0

#8 Jag skulle gissa att det är samma get du har som förra året, men med nya killingar.

[Asta]
0

#11 - har honorna horn? För en av dem har horn.

[peter54]
0

#12 Nej, men om hornen är små kan det vara en killing. Annars är det en bock. Det är inte så vanligt att bockarna går med getter och killingar, men är det kärva tider kan de slå följe.

[Asta]
0

Så här såg de ut förra vintern. Vi inbillar oss att det är samma gäng i år, men det behöver det inte var. SÅ nära har jag inte kollat.

[peter54]
0

#14 Ja det där är en vuxen bock, så då har han alltså slagit följe med geten och killingen.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På vintern håller könen ihop, då ligger både revirhävdandet och annat nere, så är det här nere i södern.

Då är det oftast geten som bestämmer på foderplatserna, och det kan vara riktigt elaka mot både bockarna och andra.

Därför lägger jag alltid ut mat på flera ställen så att alla har chans att äta.

Bilden som visar att alla har sitt matställe, är tagen från kökstrappan här hemma.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

Vad ni kan..och vilka härliga bilder ni visar..Kyss

[peter54]
0

Det är inte alltid så att de slår sig ihop. Här har vi några konstellationer av "kända" rådjur som hela tiden rör sig i närheten av oss.

Där finns en grupp som är stor, 6 djur varav en get och hennes två killingar, två smaldjur som jag tror är getens fjolåringar och en ganska mäktig bock.

Sedan finns tre grupper till, samtliga består av en get med en, två eller tre killingar. Med dem har aldrig följt någon bock, men två av killingarna är bockkillingar med "knappar" på huvudet.

Glad

Vi matar inte här, det blir för stor trafik av rådjur som ska korsa vägen då. Däremot finns en matningsplats vid sjölandet en knapp km österut från vårt hus och en i skogen på andra sidan landsvägen där vi har vårt viltvatten och viltåker.

AnnL
0

Vilka härliga bilder ni har tagit. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.