Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1054 ggr
[Asta]
0

Talgbollar

Vi har ju flera fågelmatare här. Så jag tänkte fråga;
Äter era fåglar talgbollar fortfarande? Här åt de talgbollar som galningar TILLS det blev frostgrader. Nu äter de inte alls! Och jag som köpte en stor spann  med 50 bollar på Granngården.

Det är precis som att de inte gillar dem när det blir riktigt kallt ute. Det var likadant förra året.

[Sisa]
0

Det har jag också tänkt på, Asta..går inte alls åt lika många talgbollar nu..Obestämd

Cristine
0

Här äter de av dem men det är svårt för dem att äta frysta bollar, häng hellre ut svål.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Här har de ätit hittills, även de som de inte ville äta förra vintern.

Men de är inte lika populära som de var förförra vintern och tidigare år. Nåt skumt är det med dem!

Visst blir de hårdare när det är kallt, och jordnötterna är ju lika hårda och de äter de ju också.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Jordnötterna fortsätter de äta här, men talgbollarna äter de inte alls. Och de har ätit upp drygt 20 stycken innan det blev frost så de tyckte uppenbarligen om dem.

Jo jag vet att de gillar svål, men skulle jag hänga ut svål här så har jag snart antingen råttor eller en kajkoloni här. Talgbollarna kan jag gömma bakom galler.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här går talgbollarna åt oavsett temperatur, både blåmesar och talgoxar äter av dem hela dagarna. Kanske blir de hårdare och torrare i kallt väder.

Jag tycker mig märka att dagens talgbollar är av sämre kvalitet än tidigare, de är hårdare och torrare.

Dotterns talgbollshållare som hon gjorde i skolan, kräver att man borrar ett hål i talgbollen, men det är nästan omöjligt utan att den spricker upp i ett stort antal sjok.

Jag har också provat att göra hålet med en glödgad spik, men det fungerar lika dåligt.

[Asta]
0

Fast de jag har nu borde inte vara av sämre kvalitet än de jag hade tidigare i höstas eftersom det är samma märke. Det kanske är något med luften  här.

[peter54]
0

#6 Nej det förstås, men jag tänkte mer på hur talgbollar var beskaffade förr, för kanske 10-20 år sedan. Jag tror att de var lite mjukare då.

Jag minns i alla fall att det då för längesedan inte brukade vara några problem att köra en glödgad spik igenom för att få hål.

[Asta]
0

#7 OK - då begriper jag