Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1744 ggr
Cristine
0

Har någon...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

stöpt ljusen själva?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

jag gjorde lite på skoj för. Med stumpar som man får kvar i Mjölkpaket.Det var roligt o blev oftast lustiga färger..

Men inte till jul…har jag inte gjort ljus. Nä.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Det är roligt att göra. Jag brukar göra om gamla ljus!

Maria
0

Hur gör ni?

Det skulle vara kul med tips.

Jag samlar stearin "för fulla muggar" och har inhandlat två olika typer av vekar. Köpt en gammal kastrull.

Men ses… Önskar gärna tips.Glad

/Maria

Cristine
0

Jag ställer kärlet som jag vill forma ljuset i, i kokande vatten och ljusstumparna däri, När de smält ner tar jag kärlet och lägger en pinne över med veken och låter det stelna. Vill jag ta ur ljuset ur formen så doppar jag det i hetvattnet tills ljuset lossnar.

Så stöper du ljus om du ska göra många och riktigt noga.

Ljusstöpning är en fin gammal tradition som inte är svårt att föra vidare på egen hand. Här ges några tips om hur du stöper dina egna ljus.

Materialguide:

- Ljusmassa och vekgarn

- Blompinnar, eller någon annan liknande typ av pinnar

- Kött- eller karamelltermometer

- Värmetåliga stöpkärl

- Spisplatta

- Kastruller för värming av vatten och ljusmasssa

- Kartonger att hänga ljusen i

- Tidningspapper att täcka golvet med

- Måttband eller tumstock att mäta ut längden på vekarna med

- Synål att sy ihop vekarna om man gör grenljus

Ljusmassan är bäst att köpa i affären. En hobbyaffär, färgaffär eller järnhandel är bästa ställena. Man kan även smälta gamla ljusstumpar och ha i men det är viktigt att man har cirka 30 procent stearin och 70 procent paraffin. Annars går det inte att stöpa bra. 100 procent stearin fungerar inte.

Så här gör du:

1. Smält ljusmassan i ett vattenbad. Det är viktigt att det är i vatten för direkt i kastrullen är brandfarligt.

Värm vatten i en stor kastrull och lägg ljusmassan i en mindre som placeras i den större. Det tar lång tid att smälta ljusmassan så ha tålamod.

2. Sätt termometern på en kartongbit som är längre än diametern på kastrullen så att den kan hänga ned i kastrullen. Håll temperaturen kring 70-75 grader.

Fyll på med 70-75-gradigt vatten i stöpkärlet och fyll på så att ljusmassan nästan når upp till kanten. Ljusmassan flyter då omkring ovanpå vattnet.

3. Doppa veken så att hela ligger i kontakt endast med ljusmassan. Låt den ligga och dra in och vänta tills luftbubblor försvunnit. Låt den inte komma i kontakt med och suga in vatten. Du brinner inte ljuset sen.

4. Efter några doppningar drar man lite lätt i veken för att skapa vinklar vid grenarna. Dessa skapar man sedan efter 10-12 doppningar då ljusmassan hunnit stelna men fortfarande är varm.

5. Efter hand tar ljusen längre tid på sig att svalna. Men det är viktigt att de svalnar mellan doppningarna.

Maria
0

Åh, tack så mycket. Det var mer tips än jag väntatKyss

Nästa helt tror jag att jag ska testa. Jag har allt utom termometer kom jag på.

/Maria