Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 1787 ggr
Cristine
0

Ska du verkligen göra ...

alla dessa rätter som julbordet påbjuder?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

Nej då. Jag brukar göra en lista numera med rätter som man KAN ha och som man SKULLE VILJA ha, och be särbon och mig själv bocka för det man inte vill vara utan, det man inte gillar och det man kan tänka sig. Då kommer vi fram till en rimlig nivå.

Förra året skippade vi t ex julskinkan. Jag gjorde revbensspjäll istället.

Däremot vill jag gärna experimentera och laga minst 1 ny rätt varje år.

Förra året blev det just revbensspjällen och så gjorde jag grönkål på det sydsvenska sättet.

Cristine
0

Hur är det sydsvenska sättet?

Bergspuman
0

Har för mig att det är med grädde och sirap. Men jag minns inte exakt Skäms. Kanske någon som bor i södra Sverige kan berätta?

[Sisa]
0

# 2 Det undrar jag med..

Nej..vi äter julbord tillsammans ute på nåt mysigt ställe, byter ställe varje år..Sen gör vi bara det godaste hemma..Glad

Maria
0

#3 Långkål kallas det och är från Halmstadtrakten om jag inte har fel.

Man kokar oftast grönkålen med skinkspadet, reduceras ganska kraftigt och med vispgrädde och sirap. Det blir som en tjock grön röra.

Själv brukar jag köra den i mixer för jag vill att den ska vara väldigt finmalen.

/Maria

aggeelin
0

Jag skulle gärna slippa skinkan och äta bara lax istället men sambon vill ha skinka. Han vill också ha rödbetssallad och annat kollijox.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Förr hade vi enorma julbord med allt och lite tillFlört Allting var hemmalagat från grunden och jag höll på länge, länge med julmaten.

Numera gör vi bara ett fåtal utvalda favoriter så det är ett ganska minimalt julbord. Skönt.

/Maria

[Sisa]
0

Ja, inte är jularna som förr..Obestämd

Cristine
0

När mormor levde såg långbordet  ut som det gör på de finare restaurangerna och allt var hemmagjort tilloch med smöret fast de bodde i vanligt hus inte på någon bondgård. Sedan vet jag inte hur de såg ut men när jag kom hem blev det Spansk-Franska jular till allas belåtenhet då de var less på julborden de varit på genom jobben

[Asta]
0

Det har jag aldrig gjort - alla rätter alltså. Vi har de rätter som vi absolut vill ha. Jag vill ha brunkål och skinka med potatislåda. Maken vill ha Janssons frestelse, mamma brukar vilja ha sillsallad. Sedan har vi inte så mycket mer.

[peter54]
0

Nej vi gör absolut ingenting av julmaten. Det är bara julskinka, vörtbröd och Edamerost vi har som är specifikt julmat. Numera är lutfisk och paltbröd borta från menyn för att det bara är jag som äter det.

Allt annat som hör julbordet till, sillsallad, Jansons, syltor och vad det kan vara, är sånt som bara min fru äter och hon brukar gå på julbord med arbetskamraterna. Jag gillar det inte.

Glad

chik
0

Här i vår lilla hörna. Så gör vi det som vi tycker om..Men skinkan är ett Måste här…

O så har sambon något från Norge som luktar ylle..Har inte forskat i vad det är..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

#12 -julskinkan är absolut ett måste här också. Julskinka har alltid varit och kommer alltid att vara det enda som för min del är julmat. (med brunkål till)

[MargaretaA]
0

Nej absolut inte. Vi brukar ha några grejer som skinka, jansson och sill, men det blir nog bara skinkan i år… och gravlaxen.

Men det blir annat i stället. Jag har redan köpt en älgstek som jag ska göra kälknöl av. Det har jag aldrig ätit förut så det blir spännande Tungan ute

Anders 50
0

Inte görs allt själv inte, men det blir en hel det smått och gott!

Har faktiskt funderat på att köpa en färdigkokt julskinka i år. Verkar smidigt!

Griljera måste man ju göra själv. Det görs alltid kvällen före julafton här!  Och doften……Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

Har faktiskt funderat på att köpa en färdigkokt julskinka i år. Verkar smidigt!

Varning! Inte gott alls. Det var det mest gummiaktiga jag nånsin har ätit - aldrig mer Skrikandes

Anders 50
0

#16 Och jag som hört tvärtom! Förvånad Kanske olika fabrikat? Kanske bäst att göra som vanligt.

[MargaretaA]
0

Ingen aning om fabrikat men jag gör aldrig om det.

Men hur svårt är det att stoppa en skinka i ugnen några timmar med en termometer i "blip"?

Då vet man att det blir bra.Flört

Bergspuman
0

Jag skippar nog skinkan i år igen … Måste säga att det är det mest umbärliga för mig. Jag har heller aldrig gjort skinka på egen hand hmmm. Skäms Har alltid varit mina föräldrar som gjort det!

På den tiden jag var gift så köpte min dåvarande man färdiggriljerad skinka…

Anders 50
0

#18 "blip" ??  Ska det va så ska det va med en hederlig gammal köttermometer! Skrattande

[MargaretaA]
0

Julskinka. Lätt som en plätt Flört

Anders 50
0

Jo…men som ungkarl så måste man ju få vara lite lat ibland, man måste ju underhålla myten om hur ungkarlarna lever! Flört

Bergspuman
0

Ungkarlar är väl inte berömda för sin vackra julbelysning som riskerar hamna i fototävlingar Flört

[MargaretaA]
0

"Lite lat" Förvånad

Kan du ge exempel på matlagning som är enklare?

[Asta]
0

Färdig julskinka har jag aldrig köpt, kommer inte att köpa heller. Vi äter dessutom alltid julskinkan varm, vilket inte är så vanligt.

[MargaretaA]
0

Jo min gubbe och ungarna älskar varm julskinka. Halva brukar gå åt dagen före julafton när den är nybakad Obestämd

Maria
0

Jag är en sådan där gammaldags typ som kokar julskinkanSkäms

och jag håller med Margareta att färdigkokt är bland det värsta jag ätit.

/Maria

[Asta]
0

#26 - vad kul! Jag har inte träffat många som gör det. Vi ugnsbakar alltid skinkan på julafton så den kommer direkt från ugnen till bordet.

Kokt skinka äter jag bara på olika julbord.

Anders 50
0

#23 "Skenet" kanske bedrar…..?  Flört

#24 Färdig julskinka! Flört

[MargaretaA]
0

okej. Poäng Anders Skrattande

Är det någon skillnad i smaken på kokt eller ugnsbakad? jag har bara ätit ungsbakad. Mormor gjorde det, mamma gjorde det och jag har fortsatt den traditionen. Har heller ingen gryta stor nog att koka skinka i…

[Asta]
0

#30 - kokt skinka blir lite mindre salt eftersom mycket av saltet försvinner ut i vattnet. Den kokta blir lite torrare också.

Maria
0

Jag tror att ugnsbakad skinka blir lite saftigare men jag föredrar faktiskt när skinkan är så där torr så den nästan går i bitarSkäms

/Maria

[Asta]
0

#32 - det är bara det att för mig är det som kokt skinka som man kan köpa som pålägg hela året. Den kokta blir inte något speciellt för julen. Man har mer traditioner i sig än man tror ibland.

[MargaretaA]
0

aha… fast det låter lite tråkigt. jag tror jag föredrar den ugnsbakade.

Anders 50
0

Hur den blir beror på tempen, både kokt och i ugnen. Svårt att hitta rätt.

Mamma hade ingen termometer, men hon fick alltid till det ändå, hon kokade alltid, och vilken gryta sen….Och på vedspisen!

[MargaretaA]
0

Din mamma måste ha haft ett välutvecklat sjätte sinne Flört

Anders 50
0

#36 Hon var speciell när det gällde matlagning och bakning.

Cristine
0

Jag har köpt en halv gris och han frågade onm jag ville ha med ben eller utan, jag sa att jag kan ta en med ben och en utan..varpå han påminde mej om att en halv gris hara bara en halv skinka he he he..Skrattande

[MargaretaA]
0

ja vilka mammor av den äldre generationen var inte det? och de var nog speciella på många andra sätt än vid spisen Kyss

AnnL
0

Jag lagar det som vi tycker är gott. Janson, köttbullar, prinskorv, grönkål, brunkål, hembakt bröd, hemma gjord löksill.

När det gäller julskinkan köpte jag färdigkokt skinka 2 år på rad som var super god. Tredje gången smaka den pyton och vi slängde det mesta. Så det går inte ens att lita på samma märke år efter år.Obestämd

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Sisa]
0

# 40

Jag tror du är jätteduktig på att laga mat, Ann..Glad

AnnL
0

# 40 Jag älskar att laga mat.Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.