Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1584 ggr
Cristine
0

Bönderna

Vad skulle vi göra utan dem, vilket skräckcenario om de skulle börja lägga ner ännu mer.

Där jag bor så fanns det många storbönder, nu finns inga kvar nästan. Det har blivit sommarstugor på deras betesfält och marker.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Ja..bönderna försvinner mer och mer..Gråter

evrekaw
0

Jag är en blå stjärna. Det innebär att om det skulle bli krig blir jag utposterad på en bondgård för då måste all drift hållas igång fullt ut.

Det är tragiskt att det är som det är, att allt färre klarar att leva på sitt jordbruk och sin mjölkproduktion.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[GunillaF]
0

Inte konstigt att dom lägger ner, så dåligt betalt som de får för sina produkter.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väldigt glad att jorden här på gården fortfarande brukas. Han bor 15 km härifrån så han har en bit att åka med allt som hör till och han är den närmaste mlölkbonden.

Det är roligt att se hur bra han sköter jorden och vilka stora skördar som han får!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Förra året så åkte vi förbi en enorm odling av vitkål. Snacka om arealer och dessa vackra vitkålshuvuden.

Några veckor senare så hade de en "drive" på ICA. Svensk vitkål för 99 öre kilotFörvånad Då blir jag förbannad. Hur går detta ihop?

/Maria

[MargaretaA]
0

Häromkring i mina trakter har jordbruk blivit synonymt med golfbanor - de står som spön i backen överallt numera Obestämd

Maria
0

#6 Jag avskyr golfbanorSkrikandes

/Maria

chik
0

Är det inte så att gårdarna blir så mycket större..Vet neråt skåne så är det gårdar med ca 2000kor..O hur det går ihop..Stakas djur..Måste tydligen vara stort för att löna sig…

99öre.Ja blir kanske  några kronor per huvud…Klart att det går ihop.bönder gör inget som dom inte får betalt för…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

fast många verkar gilla dem. Annars skulle det väl inte löna sig antar jag.

men det finns ljusglimtar också. Jordbrukare som satsar på hotade raser bland våra husdjur. En bonde i närheten har ett gäng långhåriga, långhornade kor som ser ut som om de var med på senaste istiden.

Maria
0

#9 Är det dessa underbara kossorGlad

/Maria

Anders 50
0

#8 De kanske måste sälja för att överhuvudtaget få någonting tillbaks.

Vi köper ju hellre billig importerad vitkål, som kanske odlats fram med metoder som inte är tillåtna här, och gör den därför så billig.

[MargaretaA]
0

ja det tror jag faktiskt. Precis så ser de ut Kyss

Anders 50
0

#12 De är inte hotade, det är vanliga Highland Cattle.

Maria
0

#12 De finns några sådana på Orust och de är helt underbara. Går ute i ur och skurGlad

/Maria

[MargaretaA]
0

jaha… ja jag vet inte. Men här ( i sörmland) har vi också gutefår på sommaren. Är de ansedda som hotade? jag vet att man kan få bidrag från EU för att hålla raser som är hotade. Men jag är inte så där jättebra insatt. Obestämd

Hur som så tycker jag det är ett jättebättre sätt att bruka jorden på än att anlägga golfbanor.

ja de är verkligen jättefina!

Anders 50
0

Håller med om golfbanorna! Och visst är det roligt att se djur betandes i markerna.

[MargaretaA]
0

ja verkligen!

[peter54]
0

Ja det är märkligt att ordet "bonde" har såpass låg status och ibland nästan används som skällsord, fast ingen av oss skulle överleva utan bönder.

Tillsammans med sjukvårdperonal och lärare är bonde den yrkesgrupp som mest behöver en rejäl statushöjning i samhället tycker jag.

[Sisa]
0

Låg status..bonde söker fru..tänker jag..Flört

[peter54]
0

#19 Jag har aldrig sett programmet, men jag tycker ju inte att det verkar vara något som höjer böndernas status direkt.

Snarare tvärtom känns det som ytterligare en förlöjligande faktor på något sätt, som om bönder inte är kapabla till ett gängse liv utan hjälp utifrån.

Glad

Maria
0

Jag har heller inte sett programmen men jag får också den känslan av att man vill få bönder till att framstå som ociviliserade enstöringar med problem att få kontakt med kvinnor.

/Maria

Cristine
0

Men man får se deras underbara gårdar och marker  jag brukar titta bara för det.

[MargaretaA]
0

Men har bönderna verkligen låg status? De är ju egna företagare med stora gårdar och en del har boningshus som ser ut som herrgårdar.

Fast visst ser de lite bonniga ut när de dyker upp på stan i gummistövlar - men skenet bedrar - dem är inga fattiglappar Flört

Programmet Bonde söker fru (som jag bara sett ytterst sporadiskt) tycker jag visar på svårigheten yngre bönder kan ha att finna en partner som är villig att bo isolerat ute på landet.

Jag tror att många män i glesbygd har samma problem, oavsett yrke.

Anders 50
0

Sedan får man tänka på att en bonde slutar inte jobbet kl 4 och har ledigt lördag , söndag, klämdagar, och 6 veckors semester.

Tycker det är strongt att så många ändå hinner med att skaffa sig en livspartner på den lilla tid som de har möjlighet att träffa andra könet.

Och visst är många bönder rika….på skulder!  Flört

[MargaretaA]
0

Och visst är många bönder rika….på skulder! 

Jag har faktiskt ingen aning. men de jag känner till har ärvt sina gårdar och en gammal klasskompis till mig har en Porsche (stavas det så?) i garaget Flört

Anders 50
0

#25 Visst, de som ärvt ja! Det håller jag med om.

Maria
0

Men även om man ärvt gården så gäller väl det att få verksamheten att gå runt eller?Obestämd

/Maria

Cristine
0

Jag tycker att ingen av dem man ser på tv.n ser ut att ha det dåligt men jag tror det är stor skillnad på bönder i södra Sverige och de från norr.Bönderna i programmet är väl alla söderifrån.

[MargaretaA]
0

Jag tror de flesta verksamma jordbrukare har fått ärva. Läste nånstans att det är hart när omöjligt att överleva på det annars.

ja så är det givetvis. Men jag är inte så insatt så jag ska väl inte uttala mig. Jag har ingen aning om hur de får det att gå runt.

fast en lite rolig grej jag läste är att många Holländare flyttar till Sverige och köper gårdar (gärna i Småland) i förhoppningen att kunna leva på det. Eftersom jag har anknytning till Holland så är det sånt man noterar. Vi får väl önska dem lycka till! Glad

Anders 50
0

#29 Du ska inte tro på allt du läser Maggan! FlörtFlört Man kan ärva en gård som är skuld på också!

Jag har växt upp med bönder…umgås med bönder, unga som gamla och har sett deras rikedomar…..vilka är djuren och maskinerna och byggnaderna. Det mesta av detta är bankernas.

De inkomster som blir går till lånen och till ännu bättre maskiner så att de kan bli effektivare och få bättre lönsamhet…för att betala av nästa lån!

Och skulle de få lite över till sig själva så är de väl värda det, med tanke på hur många timmar i månaden de arbetar, utan övertidstilläg och OB tillägg för lördag och söndag!

Men som jag sa tidigare, de som ärvt en (genom skatteplanering) betald gård med mycket skog, ärvt föräldrarnas ev.ärvda förmögenhet, de har det bra. Men dessa är lätt räknade, tro mig.

[MargaretaA]
0

Jag tror dig Anders. Och som fastighetsägare själv (fast i bertydligt mindre skala) så vet jag att det inte går att bryta loss en bit av huset och betala räkningarna med.Obestämd

Anders 50
0

#31 Ja tänk om man kunde ta lite brädor och åka och handla för! Skrattande

[MargaretaA]
0

ja det har jag tänkt många gånger Obestämd