Motsägelsefullt.
Jag hörde igår att det adopteras mer barn från andra länder än någonsin, men främlingsfientligheten i vårt land har aldrig varit så stor som nu.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Dessa två frågor hör inte samman tycker jag.
Främlingsfientligheten bygger på rädsla och okunskap om andra kulturer, deras seder och bruk.
Att adoptera ett barn handlar om något annat som längtan osv. det barnet blir ju lika svenskt som sin familj.
/Maria
Nej, det borde inte höra samman. Men visst drabbas många gånger adoptivbarnen från andra länder av rasism. Det har jag själv sett exempel på. Min pappas tidigare sambo hade en adoptivdotter från Indien. Hon var mörkbrun i hyn och fick mycket kommentarer om det.
Jo jag menar ju det, att de kan bli utsatta för främlingshat.
Jag är livrädd inför hösten då Sonen (förmodligen) börjar gymnasiet o kommer att bo i stan. Det är mkt strul där överlag, med gängbildning, rån o misshandel. Det har förekommit en del tråkigheter där yngre personer med utländsk härkomst varit den felande parten o naturligtvis förekommer då repressalier från "den andra sidan". Tragiskt är det o jag är rädd att min grabb ska hamna mittemellan om han har otur.
Är han mörkhyad Made, mina söner har inte haft några sådana problem.
Han sticker ut iaf; svart hår, svarta ögon o olivfärgad hy (han är mestis). Sommartid blir han väldigt brun i hyn om han är i solen.
Minqa är halvspanjorer och jag själv tycker att det syns men jag vet inte jag.
Det är kanske för att du vet om det? Jag tycker att Sonen ser mer indiansk ut nu än när han var yngre men det beror kanske på att han har magrat av rätt så ordentligt, har tappat "babyhullet" i ansiktet. Han har dock inte den karakteristiska indianska profilen.