Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1824 ggr
[peter54]
0

Konstiga fåglar …

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… dök upp under fågelbordet Glad

[Asta]
0

Du - såna har jag också haft vid fågelbordet! Jag tycker de är värre än kajorna till och med.

Tror du det fungerar med en fågelskrämma?

[peter54]
0

Klipp ut en vit "rådjursrumpa" ur en bit cm-tjock frigolit och häng upp i ett snöre så det fladdrar i vinden i närheten av fågelbordet, det betyder varning för rådjuren.

Sätt tejp där du gör hålet för snöret, annars gnager sig snöret igenom frigoliten på nolltid.

Glad

[Asta]
0

Hur stor ska en sådan rumpa vara? Skulle kanske ha sådana i hela trädgården eftersom de käkar upp snart alla mina växter.

[peter54]
0

Ungefär som två ihoplagda handflator Glad

Anders 50
0

Här funkade det ett dygn med sådana, när det var som värst, sen stod de bredvid och nosade på dem.

Bäst fungerade blandningen med blodmjöl, T-röd och vatten på oasis-block, som man hänger upp.

Sen tog jag helt enkelt bort geten och hennes kid, för det var bara hon som besökte trädgården. Men det var lite synd för hon hade alltid tre kid.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Här har de funkat så länge det har låtit om dem, typ att de blåste emot löv och kvistar, men när de blev tysta funkade de sämre. Jag har några gånger också provat att hänga såna blå/silverfärgade folieband ihop med frigolitplattorna.

När jag hade varit i Kanada hade jag med mig en halvliter vargurin hem och det funkade rätt bra, men det tog slut och här är det inte lätt att få tag på. Rävurin har jag, men det funkar inte för att skrämma något med.

Att blodmjöl ska funka på rådjur har jag hört förut, men kanske det krävs T-röd också, för här går rådjuren på åtlar med inälvor och köttslamsor och letar havre som jag ibland lägger där för att få ner kajorna.

[Asta]
0

Vi har kört sådan där blandning på oasisblock också, fast det var med ammoniak tror jag, inte T-röd och jag vet att några grannar försökt med hängande cd-skivor och det har inte gjort någon nytta. Oasisblocken verkar fungera ibland och inte ibland. Men om man har ett sånt år som i år då det konstant regnar så tror jag att doften snart försvinner.

Vi har ett gäng som jag tror är helt orädda dessvärre. De behövde förmodligen skjutas av.

[Sisa]
0

Tycker ni är elaka..rådjuren behöver också mat..Skrikandes

Mammzing
0

Hoppas vintern blir mildare för rådjuren än förra vintern.
Fy, vad dom led, stackarna!

[peter54]
0

#8 Vi matar rådjuren också. De får ensilage som vi ställer ut på för rådjuren lämpliga platser. Den mat fåglarna äter är inte optimal för dem, alldeles för kraftig och de kan få diarré och dö av uttorkning.

Cristine
0

Jag tycker också synd om dem!

Kan ni inte ha en uppsammlare under fågelbordet?

Jag har visserligen inga rådjur men jag har katter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

#11 Vad skulle en uppsamlare ha för funktion och nytta menar du? Glad

Cristine
0

Om det inte finns något att äta kommer de väl inte tänkte jag, jag kanske är naiv..har aldrig haft rådjur i trädgården.

[peter54]
0

#13 Nä det är väl inte naivt, men jag gissar att det skulle bli en rätt komplicerad konstruktion och egentligen skulle det säkert bara sluta med att man hade ett 4 kvadratmeter stort fågelbord istället, svårpåfyllt dessutom.

FlörtGlad

[Sisa]
0

Men det har jag..rådjur i trädgården! Jag matar dom med äpplen och morötter…och struntar i att dom äter upp blommor och lökar jag planterat..Skäms

# 14

Så läckert, Peter..Glad

[peter54]
0

#15 Vår 8-åriga dotter har gjort den i skolan Glad

[Asta]
0

Att de äter fågelfrö bryr jag mig inte så mycket om, det ger egentligen inte rådjuren någonting eftersom det är så lite. Men det lär dem att komma till trädgården vilket innebär att de kommer tillbaka senare. Och det får vara hur elakt som helst men jag har inte den minsta lust att mata rådjuren med alla blommor i min trädgård, med hela rosenbuskar så att det bara är pinnar kvar, med allt innehåll i min drivbänk som jag hade tänkte äta själv.

Och vid den tiden när rådjuren kommer och äter de sakerna finns det gott om mat i naturen, det är bara det att det som finns i  min trädgård är roligare.

I somras åt de upp nästan varenda rabatt för mig och det unnar jag inte dem. Så elak är jag. Det är ju inte någon som helst idé att odla något eller lägga ner arbete i trädgården om det ska bli uppätet.

Cristine
0

#14 Wow så fin..den gillar jag, vill ha!Tungan ute

Ett upp och nervänt paraply kanske!

#17 Alliumlökar bland blommorna Asta.

Anders 50
0

Jag vet inget som fungerar mot rådjur någon längre tid mer än de preparat som används i skogsbruket för att hindra betning på nyplanteringar.

Men vem vill bespruta varenda blomma i trädgården? och jag är inte säker på att blommorna tål preparatet.

[Asta]
0

#18 - men de blommar väl bara i början av sommaren?

[Sisa]
0

# 17

Tror du verkligen att rådjuren tycker det är roligt..Flört

[Asta]
0

#21 - godare i alla fall. Men jag blir så himla ledsen när jag inte ens får se mina rosenbuskar blomma.

[Sisa]
0

# 22

Det kan jag förstå…även om jag månar om djuren..Kyss

[peter54]
0

Rådjuren väljer såklart den födosöksplats som erbjuder den mest lättillgängliga och mest välsmakande födan.

De har ju sin födosöksrutt precis som de flesta andra vilda däggdjur och man kan nästan ställa klockan efter dem.

Man kan inte gulla med de vilda djuren i obegränsad utsträckning, det är de inte ens hjälpta av utan snarare tvärtom så tappar de motståndskraft av sådan hantering. Självklart måste man få skydda det man vill skydda från både rådjur och andra djur

[Sisa]
0

Jag menar inte att "gulla"..vill bara att dom ska få leva..Kyss

Anders 50
0

Jag tror säkert att du skulle "gulla" med alla djur, om du bara kunde!Flört

[Sisa]
0

# 26

Ja..det skulle jag!! Kyss

[Asta]
0

Fast det blir ju tvetydigt också. Om man låter alla rådjur leva utan att skjuta av dem kommer de ju att dö av sjukdomar istället eftersom de blir för många. Vilket är värst?

[Sisa]
0

# 28

Man kan ju se på detta från många olika håll..jag orkar bara inte med att tänka så, Asta..kanske är jag lat och naiv, men jag mår bäst att se saker från ett positivt håll..Skäms

[peter54]
0

Även om de inte dör av sjukdomar, försvagar man arten genom att hjälpa dem för mycket så att deras liv blir utan strapatser och prövningar.

Vilda djur kan inte leva bekvämt som vi och tvärt om. Man har ju vetenskapligt visat på vildsvin att redan efter en generation med fri tillgång på föda, kan man se skelettförändringar.

Alla system i naturen är "lata" på det sättet att får de för mycket hjälp, avtar funktionerna. Ungefär som att om man ligger på rygg hela dagarna så förtvinar musklerna.

Det är ju bland annat därför som exempelvis älgtjuren på Skansen är så tunn i kroppen fast han har en stor kapital krona på huvudet.

För att vilda djurarter ska upprätthålla sin livskvalitativa standard, måste den utsättas för strapatser och prövningar, annars blir den vek - som vi, för den moderna människan tål inte mycket av det de vilda djuren klarar.

[Sisa]
0

# 30

Bra information, Peter..tack! Glad

Cristine
0

Ja nyttig info till oss som skulle vilja spring runt och rädda djuren.

[peter54]
0

Naturen tar hand om sig själv, inklusive alla djuren, men … den bryr sig inte alls om den enskilda individen utan bara arten.

Det är bara vi själva som bryr oss om varje enskild individ, men så funkar inte naturen, det har den aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

Glad

[Asta]
0

Vi har ju förstört naturens gång när viutrotat dess naturliga fiender.

Anders 50
0

#34 De är inte utrotade, de var här i vintras, både de med tofsar på öronen och räven, och gallrade i rådjursstammen!  Har bildbevis på hur det såg ut om du vill se!

[Asta]
0

Säger du det Anders.Att det finns räv visste jag i och för sig men att det fanns Lo så här långt ner trodde jag inte

Anders 50
0

#36 Jodå..och det blev minst två föryngringar i Småland i år. Här emot Västgötagränsen har funnits lodjur länge.

Jag har sett lo några gånger, senast förra sommaren. Och för ett år sedan hittade vi ett där vi jobbade då, som hade dött av rävskabb, för det drabbar även dem.

[Asta]
0

Spännande Anders! Det tycker jag låter trevligt. Jag gillar inte att vi anpassar naturen för att passa oss.

Anders 50
0

Men du skulle väl gärna "anpassa" din trädgård så att du får ha dina blommor ifred? Flört

[Asta]
0

Japp - men då pratar vi trädgård. Det är en förbaskad skillnad på att bestämma i samhället och anpassa den vilda naturen. Det anser jag.

Anders 50
0

#40 De var där först!  Flört

[Asta]
0

Ja - det håller jag med om. Men nu finns vi här. Men vi nöjer ju oss inte med att skaffa oss bostäder. Vi anpassar hela naturen till oss. Sorry jag förstår att du skojar, men just det här skojar jag inte om. Såg ett program om ett ställe i Kanada där det fanns björnar som faktiskt tog sig in i samhället. Men istället för att skjuta av björnarna så såg man till att anpassa samhället och lära upp människorna som bodde där. Man var stolt över sina björnar. Man fick hägna in soptunnor och lära sig hur man uppför sig i skogen mm. Det tycker jag vi också borde göra. Men istället för att lära sig hur man bör uppföra sig i naturen tar vi bort det som inte passar oss.

Anders 50
0

Jag tycker vi sk*ter i den här diskussionen och tar den en annan gång, annars vet man inte vart vi hamnar till slut!

Detta ämnet kan ju diskuteras i det oändliga! Glad

[Asta]
0

Helt OK

[peter54]
0

#34 Får jag bara säga att vi är en del av naturen, vi står inte utanför. Det innebär att den påverkan i har på annat liv är naturlig.