Byta gardiner - livskvalitet?
Jag tycker det är mysigt att få upp nya gardiner i fönstren. De behöver inte vara nya heller, det räcker med att få ändra lite. Jag tycker att det blir som ett helt nytt rum bara för att några tygbitar i fönstret skiftar plats.
Just nu är jag lite störd för det är *jobbigt* att byta. Har svårt för att lyfta o jobba med mina armar uppe i vädret. Dessutom gjorde jag ett ryck o sydde klart sista kappan till lilla köksfönstret i köket. Frid o fröjd ända tills jag strukit klart o skulle sätta i gardinkrokarna - jag hade sytt på veckbandet *upp o ner*! 
Går tillbaka till köksbordet o fortsätter att sprätta… 
Hur ofta byter ni gardiner o vad betyder gardiner (nya el bara bytta) för er?
Vi har inga gardiner
/Maria
MaMa kan bara hålla med dig.nytt rum.
Byter när jag tvättar fönsterna.
Om inte annat. så Jul Där i mellan o Påsk Sommar o Höst…Har mina gammal som jag är van vid.
Om jag inte hittar Längder på loppis o syr om..
Dålig på att sy.Är som på cirkus "Fulständig tystnad.O då är det bara lätta sömar.
Annars så blir det så som du gjorde MaMa fel.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är inte heller speciellt förtjust i gardiner så här byts det inte ofta. Vi har egentligen inte gardiner i vanlig mening utan vi har 1700-talsrullgardiner eftersom vi behöver kunna dra ner för stark sol samt vill dra ner mot insyn.
typ såna här

Jag älskar gardiner i alla färger och mönster. Men eftersom jag bor i ett hus där de flesta fönster är åt norr så har jag inte mycket att välja på. Det måste bli tunna vita som släpper igenom maximalt med ljus. Inte helt fel det heller. Särskilt inte på sommaren när solljuset blir så skirt och vackert genom spetsen 
Varje höst..och varje vår!!
Håller med dej, MaMaMade..det är lite kul att förnya. Men jag köper färdiga gardiner..och såna som man inte behöver stryka..
Har sprättat *TVÅ* ggr! Hade faktiskt vänt veckbandet rätt…på halva gardinen! Fick lov att skarva ihop 2 bitar o ta mig sjuttsingen hade jag inte vänt *ena delen* upp o ner!
Nu sitter de där…o ser för *hmhm* ut…de ska ner igen, veckbandet skall bort o en vanlig kanal sys…men inte ikväll!!!
Måste sy gardiner till sovrummet också…borde vara färdigt men… 
Bumbleboo; har man ett fint rum i övrigt o blommor som överlever ens ömma omsorger…*host*…så behövs inte gardiner. Men hos oss… 
#6 - blommor behövs inte för att man inte ska ha gardiner. Hoppas jag i alla fall eftersom blommor dör hos oss. Man kan ha andra små prydnader.
Till 1:a advent ska julgardinerna upp i köket. Där byts det ett par gånger om året. I vardagsrummet byts det till sommaren, i övriga rum blir det längre mellan bytena.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Eh… gardiner? Inte särskilt förtjust i gardiner. Kan ha att göra med att jag avskyr att stå på en stol och arbeta över axelhöjd.
Jag brukar dekorera mina fönster istället på olika sätt. Krukväxter, lampor, ljushållare.
Har summa EN gardin i min lägenhet. En vit tunn sak som jag faktiskt handfållade!
Jag är inte så hemma på gardiner, men jag vet absolut att uppskatta dem. Utan gardiner ser det inte bebott ut och definitivt inte hemtrevligt tycker jag.
Min fru står för gardinerna och hon byter då och då, ibland är jag handräckare. Vi har vintergardiner, vårgardiner, sommargrdiner och höstgardiner. Sedan har vi speciella gardiner för jul och påsk.
Jag håller med MaMaMade om att gardinerna är detaljer som hör till livskvalitet.

Så här ser våra höstgardiner i köket ut just nu.
Så fint ni har det, och vilka fina fönsterkarmar Asta, jag älskar sådana detaljer. Jag byter nog tre gånger om året ungefär men skulle nog göra det oftare om jag kunde.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag byter med grannen :- )
..nää,jag byter lite oregelbundet,några är iofs mer sommar eller vintergardiner..
jag har ..några i linneförådet,så jag kan växla efter "ny" möblering i rummet/annat temprament i färger o struktur .
Om nya..blir det lättare paneler(heter det väl?)
annars har jag idéer om andra,men behöver nå´t sy-löfte (hjälp,
är inte SÅ säker på det) då.
jo,gardiner är en rolig del av helheten.
penke
i vår förra lägenhet hade vi otroligt vackra fönster. Över två meter höga och rundade upptill. Att ha gardin där hade nästan varit ett helgerån. Eftersom vi hade behov av att dra för ibland så hade vi ganska långa gardinstänger så att när gardinen var fråndragen så hängde den helt vid sidan av fönstret. Det låter konstigt, men det var snyggt.
Jag tycker inte alls det behövs gardiner för att det ska se hemtrevligt ut, allting beror på hur helheten ser ut.
Jag har fonsterluckor. Inte sa fortjust i gardiner. Dessutom klanger katterna i gardiner sa det skulle inte droja sa lange innan de sag otrevliga ut.

Jag putsar och byter så gardiner en gång per år. Oftast på sommarlovet någon mulen dag. Håller med om att det blir fint, men är aldeles för lat för att idas sy och hålla på…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Har bara gardiner i köket.och sovrummet.
Nu vill jag hänga opp julgardin i köket snart,men jag väntar nog till nästa helg.