Solen
Solens fläckar har minskat så nu kommer det att bli kallare.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja. Och polska meteorologer har varnat för att det ska bli den värsta vintern i Sverige på 1000 år. Det gör de baserat på uträkningar att Golfströmmen inte kommer att gå som den brukar och därmed inte värmer upp vårt klimat på det sätt som behövs för att man ska kunna bo drägligt här. BRR!!!
Fy fasen!
#1 - har ocks läst det där om de polska meteorologerna. Men jag känner mig lite skeptiskt. Dels för att om det verkligen är så att Golfströmmen skulle börja ändra sig så är det ett betydligt större problem än en kall vinter. Det är ju, precis som du skriver, mycket Golfströmmen som gör det drägligt att leva häruppe. Vad jag menar är att om det verkligen är som så att Golfströmmen ändrar sig så borde det vara flera forskare som varnar om detta. Men vem vet de kanske har rätt, alla andra kanske struntar i det.
Sedan kan det bli en kall vinter för det, det är inte det jag är ute efter utan deras påstående om att Golfströmmen skulle ändra kurs.
#3 Jag har tänkt som så, att varför skulle det inte kunna vara sant. Ryssland har just haft den varmaste sommaren på ca 1000 år. Det är verkligen sant, de har ju haft mördande hetta.
Kan vädret variera sig så kraftigt åt det ena hållet, kan det säkert dra iväg åt andra hållet också. Men jag hoppas såklart att både jag och di polske har uppåt väggarna fel!
jag har hört det där om Solen som Cristine skriver.
Att om det är något med den så kan man se.Om det blir varmt eller kalt…
Men jag har la fattat fel ….
Lena.P är jag i verkliga livet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade denna länk.
""fläckar på solen.
Intressant…
#4 - Visst kan det vara sant. Jag bara tycker det är mycket underligt om de enda som säger att Golfströmmen ändrar kurs är några polacker. Om det vore sant borde vi haft en mängd nordiska forskare som hojtar om det.
(OBS - jag pratar egentligen alls om kall vinter eller inte enbart om förändring av Golfströmmen)
Bara lugn…alla tecken som jag fått lära mig talar för en grym vinter!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
fyn också… räckte det inte med den förra vintern - kan det bli värre?!
Har man verkligen väderprognoser att jämföra med som är 1000 år gamla?
/Maria
Vädret har inget minne,sägs det..
men planeter och solen positioner o omloppsbanor har väl en viss
regelbundenhet (?)
bara månen har ju påverkan på hela jorden
det senaste jag hörde,var en upprepning vart 300ade år
en trettioår cykel,med start 1996
och kulminering år 2011 (värsta,besvärligaste året) med både
väder vanliga "naturkatastrofer".
lite kan jag allt undra,för år 1700-1703 hade de problem med
"växthuseffekten" eller vad det var..milda vintrar,isar som inte
lade sig,snöfritt o blötvinter,torrsommrar
om det var golfströmmen h*n menade som skulle..?
men att nästa istid skulle komma snart.2040-talet
och ingen långsam tillvänjning,på någon vecka… ! 
(det kan låta konstigt på vår sida atlanten,i usa/kanada kommer
vintern på någon dag,från kortbyx..till många minus)
penke
Det finns ju något som heter "lilla istiden" (Saxat från Wikipedia)
Den lilla istiden var en period med betydande nedkylning av klimatet cirka 1300-1900. Tre särskilt kalla perioder kan urskiljas: mitten av 1300-talet, cirka 1570-1710 och cirka 1790-1880. Varmare intervaller inföll mellan dessa kalla perioder. Global sett kan det kallaste århundradet under Lilla istiden, 1600-talet, ha varit omkring 1 °C kallare än temperaturen under 1900-talet men i vissa regioner var nedkylningen betydligt större medan den var mindre i andra. I Alaska, Skandinavien och i Alperna var det det 2 °C kallare än idag. I Karibiska havet var ytvattnet 2-3 °C kallare under Lilla istiden än det är idag medan skillnaden var mindre i Sargassohavet. Nedkylningen utanför Mauretaniens kust var minst lika stor som den i Karibiska havet.
Den lilla istiden medförde kalla vintrar i många delar av världen, vilket är utförligt dokumenterat i Europa och Nordamerika. Edvard Walter Maunder har visat att detta kan ha ett samband med förekomsten av solfläckar, detta kallas Maunders minimum.
Konsekvenser och händelser till följd av klimatförsämringen:
- Glaciärerna i Alperna växte, speciellt i mitten på 1800-talet. Floden Themsen i England och kanaler och floder i Nederländerna frös ofta till på vintern.
- Den nordiska kolonisationen av Grönland upphörde troligen av denna anledning.
- Karl X Gustav kunde genomföra tåget över Stora Bält år 1658.
Jag sätter även emigrantåren just på 1860-talet i samband med detta, missväxt och oår.
Anders..Vilka tecken är det????? Vill veta…
Lilla istiden
Men det sägs ju att vi går en varmare tid till mötes..
Värt att notera är att flera rejäla farsoter härjade också under minst 2 av de där perioderna: Digerdöden slog till ungefär 1348 i Sverige, och det gick pest i olika omgångar även under 1500-1600-talen.
Ja, om det är som så att solens fläckar gör det kallare och Golfströmmen skulle ändra kurs så kan vi nog börja förvänta oss en mindre istid. Inte nog med kalla vintrar, även somrarna kommer ju att bli kalla i så fall. Kanske dags att börja emigrera??
Hongkonginfluensan lär ju vara på gång också.
#13 chic
En gammal farbror här i byn spådde vintern med bl.a. detta, han hade mer men jag är glömsk. Det är inte alltid lätt att beskriva, för man måste se sakerna också. Och det mesta gäller slutet av september och oktober.
Men i stora drag: Hur djuren betar i slutet av sommaren, betar de hårt som om det vore deras sista dagar, det gjordes….det blir vinter!
Hur länge betet räcker på hösten, växte bra i höst…vinter!
Vattenståndet i några källor här, och även i en stor lite märklig vattenhåla, det var lågt….vinter!
Askens lövfällning, den tog tid….vimter!
Mycket nordanvind i oktober….vinter!
Mycket småfåglar fram till husen tidigt på hösten…vinter!
Senare på hösten syns det även hur mycket hur mycket talg både vilda djur och tama har på ryggen vid slakt, älgarna har varit väldigt "feta" här…vinter!
Finns mer…. Tro´t den som vill, men det har stämt på förbluffande många vintrar.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jo jag tror på det!