Minnen
Vi bodde i ett höghus som låg vid ett berg. Det var julafton och vi stod och väntade på tomten på balkongen för han skulle komma över berget.
Jag var så bekymrad för att min älskade storebror skulle missa detta för han var inte hemma.
Till slut kom tomten i snön med en lykta och en säck med juklappar när han var alldeles vid huset så slant tomten så lyktan slocknade och paketen ramlade ur och tomten skrek JÄVLAR så det ekade mellan höghusen
Jag kände igen rösten och blev sååå lycklig för att min dyrkade bror också var den riktige tomten. Vem annars
/Maria
Jag minns att mamma hade Hongkongflunsan 1968 - enda gången jag minns att hon varit riktigt sjuk.
Och så minns jag ett år när jag ville äta extra mycket på julafton (älskar julskinka och brunkål - har alltid gjort och gör fortfaranade) så jag lät bli att äta två dagar innan julafton och trodde att jag skulle kunna äta extra mycket på julafton. Istället orkade jag nästan ingenting.
Minns också när jag var fem år och grannen klädde ut sig till jultomte och jag vägrade att hälsa på honom. Gömde mig och de trodde jag blivit rädd. När tomten hade gått kom jag fram och var förbannad. Jag såg att det var grannen som var utklädd och jag blev arg på att han skulle försöka luras.
Jag har aldrig varit någon julfantast - inte ens som liten.
Lappland. Massor med snö och kallt. Mormor fixader julafton för alla barn och barnbarn. Ett julbord där inget saknades och sedan Kalle Anka (ja han har firat lika många svenska som jular som jag har gjort) sedan en jultomte som alltid lyckades komma när morfar fick ärende ut. Massor med julklappar. Sedan dans runt granen och morfar som spelade dragspel tills vi alla hamna "ända ner i diket" och alla andra välbekanta låtar.
suck vad jag önskar att jag kunnat ge mina barn den sortens jular….
men de kommer alltid att leva i mitt minne. Tack mormor 

Jullovet som liten! Barndomens jular med julbord kl 13 så vi var klara lagom till Kalle Anka. Vi kör likadant här hemma också nu. Efter det gick vi över till farfars (de bodde i samma hus som oss, i en egen lägenhet) el så gick vi över till dem. Min farbror med familj var alltid uppe o jag o syrran o våra jämngamla kusiner hade jätteskoj! Lek inne, lek ute, pulka nere på Nabben o sedan varm choklad o kortspel.
Jag älskar julen! Här på landet var julen en högtid som verkligen firades ordentligt och min barndom var på 50-talet och några år på 60-talet.
Det började med slakten av julgrisen och allt som gjordes av den, inget gick till spillo, inte ens lungorna….lungkorv!! Och lutfisken skulle igång på Anna-dagen, och så höll det på…bakning av minst 10 sorters kakor och godistillverkning, hemlighetsmakeri med julklappar…..
Och efter julen så var det kaffebjudningar på varje gård i byarna här, och ni kan tro att vi ungar höll på att riva kåkarna då när så många träffades! 
Ja det var bara lite minnen, men något som jag minns alldeles extra var när jag var 13 år, då fick jag ett paket i julklapp som var drygt en meter långt och smalt till formen av pappa. Jag höll på att svimma när jag såg vad som det innehöll, nämligen mitt första egna jaktvapen, ett hagelgevär av spanskt fabrikat!
Det var sällsynt med kramar och närhet med pappa men då blev det kramar så det räckte för ett bra tag! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!