Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hus-och-hem
Läst 4774 ggr
Cristine
0

Öppen spis eller kamin?

Igår eller om det var i förrgår så såg jag en liten snutt av  halv 8 hemma hos mej. De skulle äta hos en fotograf som hade en stor öppen tjusig spis men den var oanvändFörvånad

När se frågade varför sade han att det var så jobbigt att städa efter varje gång.

Varför har man då den?

Har du en, eller har du kamin.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Vi hade öppen spis i flera år och det kan jag verkligen sakna nu när vi inte har varken spis eller kamin.

/Maria

barnbarnen
0

vi har ingen men dottern och,svärfar har en kamin den värmer så skönt.

Ja det är väl klart man ska använda den om man har en.

men många kanske är rädda att använda sin spis för brand riskenFörvånad

chik
0

Har inget dera.

Men har vedpanna..varmt o skönt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

Vi har en vedspis och fyra kakelugnar. Tyvärr behöver kakelugnarna sättas om. Den ena är omsatt och vi har använt den, men nu verkar det som att den läcker lite, vi ska sätta bruk på baksidan där det lossnat lite för att se om den går att få att använda igen. Önskar att de gick att använda alla! Ska någon gång kolla vad det skulle kosta att få dem omsatta, alternativt gå en kurs och lära mig göra det själv.

Anders 50
0

Eld i en öppen spis kan ju vara mysigt att titta på, men det är ju ingen effektiv värmekälla. Då måste man ha nån form av insats så att man får nytta av värmen också. Men då kan man ju lika gärna ha en kamin.

Jag har varken öppen spis eller kamin (skulle vilja ha en kamin) men en vedspis i köket och en jättebra vedpanna med 1500 lit vattentankar i källaren.

Är man riktigt sugen så kan man köpa en CD som visar en brasa på TV:n.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

vi har en kamin som det går att se in i, alltså lite som en öppenspis. Tidigare hade vi en kamin där vi inte kunde se in i elden, den använes aldrig utom när det var mycket kallt ute - dvs när det var kallt inne. Den var aldrig mysig som den här vi har nu är.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

penke
0

Både ock !
 eller om man ska vara petig
 en öppen spis..i salongen :- )
 och en vedspis,nere i källaren

Bägge med eldningsförbud,osotade skorsten sedan……. ? Obestämd
nästan skabaraskabara,det är inget "måste" i värmesynpunkt,
lite mer för trivsel,men då ska jag nog ha en ..insatts i den öppna.

…jag borde nog ha det högre i prioriteringen..
 jag letade efter just det,när jag letade nytt hem
 att kunna båda få värme,och laga mat utan ström ..

Jag har kvar en gammal vedkubb i huset *ler*

penke

Därför:stor öppen tjusig spis,DET är ..burget och flott,
 just för det är ..vänligt mot kråkorna :- )

MaMaMade
0

Har ingetdera men hoppas att ngn ggn få råd att få in både järnspis i köket o en kamin i vardagsrummet (rummen ligger lämpligt bredvid varandra så vi kan använda gemensam murstock).

En öppen spis är ju det ultimata ur mysighetssynpunkt men som Anders säger; att elda för kråkorna. Så det får bli en kamin!

Jag är livrädd för att slösa med el efter att en räkning närapå sänke oss. Vi slarvade med att elda pellets (dåligt med pengar att köpa för o säkerligen en lätt depp hos min man som är den som sköter den delen av hushållet) men nu försöker vi att ha en jämn tillgång till "pillren" här hemma. Det går tom före matbudgeten; huslån, elräkning, övriga räkningar, pellets o mat…i nämnd ordning!

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, vi har en öppen spis med "kråka" (insats), med fläkt och tre värmeutblås, i köket, i vardagsrummet och i hallen/trapphuset.

Vi använder den när det blir kallare än minus 10 ute för att slippa dra på elementen mer. Funkar jättebra.

[MargaretaA]
0

På torpet har vi en öppen spis med insats i det stora rummet och en gammal vedspis i köket. Det är både trivselfaktor och mindre elkostnad för uppvärmning.

Nu har vi även fått en kamin hemma i stora rummet som får jobba för högtryck. Vattenfall kommer inte att få lika mycket pengar av oss denna vinter som de har fått tidigare år Flört

[Sisa]
0

Har ingen..men skulle vilja ha..Glad

Anders 50
0

#9 Sådana med fläktar är bra, särskilt när man har utsläpp i flera rum.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!