Alternativt
Egentligen inte alternativ, mer inte fira alls. När mamma inte finns mer har vi funderat på att resa bort över jul istället. Till något varmare ställe.
När svärmor inte finns mer kommer vi liksom Asta att åka till något varmt ställe och fira jul i mindre skala.
Nu firar vi hela släkten tillsammans. I år är det vår tur att "ha julen" för 17 personer.
Zabelle
Jag älskar julen och dess traditioner och jag vill gärna fira den med släkten. Skulle inte kunna tänka mig att resa bort till varmare länder under jultid.
Jag skulle nog gärna fira på andra sidan jordklotet, och gärna på ett ställe där de inte firar jul alls!
Visst gillar jag jul men … ibland är det skönt att slippa.
Har tillbringat 1 jul i Eilat, Israel och 1 jul på Gran Canaria. Det var skönt!
Egentligen inte, men jag har haft kräftskiva en julafton för många år sedan 
Jag har alltid velat fira julen på en fjälltopp! Tänk en liten stuga, en öppen brasa, massor av snö utanför fönstret..god julmat förstås och en tomte som kommer och knackar på dörren. Åka skidor, skoter och pulka..tillsammans med nära och kära.
Kanske går min dröm i uppfyllelse någon jul..
Vi har firat jul på Halltorps pensionat på Öland i en period några år.
Visserligen ingen alternativ jul i den bemärkelsen men vi reste bort och hade underbart slappa dagar med ljuvlig mat och roliga utflykter till olika hantverkare m.m.
/Maria
# 7
Låter jättemysigt! 
Skulle också vilja åka till en julmarknad i Tyskland..
När sönerna får egna familjer att fira jul med åker jag gärna till nåt varmare ställe.
Men jag har redan många jular funderat på¨alternativ julmat. Den traditionella tilltalar ingen i familjen längre. 
Har inte ens tänkt tanken! Jul ska firas här hemma, annars är det ingen jul!
Några av syskonen vill också fira jul här och den traditionen bryts inte!
Inte vore det kul att ordna med allt som hör till inför julen och sedan åka bort över själva "finalen" ?
Andra får göra som de vill, men här håller vi på traditionen! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
…efter skildmässan 2001 har det varit mer eller mindre alternativt jul..utom 2004,2005,när jag var typ sambo.
Jag vet inte om det blir nåt extra heller för min del…jag är redan van att vara ensam.Jag skulle kuna åka till nånstans om jag inte hadde husdjur…men nu har jag dom o det är ok.
Aldrig i livet! Alskar vinter och julstamning och familjetraditionerna vi firar. En hojdpunkt pa aret.
# 10
Men..om man åker bort, behöver man inte ordna nåt hemma! Det är tanken..istället för att fixa, dona och stressa, åker man bort..kopplar av och njuter av varandras sällskap..
Bara såpass att vi talat om att det kunde vara härligt att åka till ngt pensionat o slippa sjåa själva. Nu blir det ju inte så mkt sjåande då det bara är vi som firar…men när det var som "tyngst" hade det nog varit skönt att slippa just allt kring julafton.
Annars är julen *HELGEN* för mig, varken sett från religiös sida el traditionsbunden. Den råkar bara infalla under den tid på året då jag har det som tyngst o då passar det ju bra att pynta o mysa till det med bakning o matlagning…o äta såklart!
Massor av ljus, en väldoftande julgran o massor av glada tomtar o änglar överallt i huset…det är *fiiint*!
Visst..det är mysigt att vara hemma också. Men en gång skulle man kanske göra nåt annat..
#15 De åren vi var på Halltorp så var min bror och hans familj med och mina föräldrar så vi var det "gamla vanliga gänget" vilket gjorde att vi hade väldigt trevligt.
Så underbart att gå till färdigdukade bord och bara njuta av juldagarna. Även tiden innan julen var behaglig. Ingen stress över handling eller julklappar. Bara att pynta och göra fint hemma och sedan åka
/Maria
# 16
Precis så..vill jag att det ska vara..en alternativ jul..
#10 Jo jag förstår tanken, men då är ju det enda som påminner om julen två rödmarkerade dagar i almanackan.
Fira alternativ jul ni om vill,
men jag börjar så smått 1:a advent och sen firas det hemma i den här gamla kåken, med juldagarna som grädde på moset, och tills granen åker ut vid Knut!
Och enda stressen brukar bli dan före dan så att allt pynt kommer på plats, och även den stressen är tradition! 
Bumbleboo -kunde inte låta bli att googla på Halltorp. Såg mysigt ut!
# 18
Självklart ska alla fira den jul, som man tycker betyder mest! 
#16 Och hur kul är det att komma hem till ett julpyntat hem efter annandag jul och konstatera: "Aha..här i huset har det varit jul, tomten har varit här…och jag var inte hemma…" 
Ja se Göttebörjare…

#19 Ja, jag kan verkligen rekommendera detta ställe.
Maten var ljuvlig och det var julmat på julafton och juldagens lunch sedan "vanlig" men ovanligt god mat.
Vi hade katterna med för det fanns avsedda rum för gäster med husdjur
Utflykterna var också spännande och vi besökte julottan med god fika när vi kom tillbaka.
/Maria
Min dröm är att få åka till en stuga i fjällen.
Vi har aldrig haft Svenskt julbord utan det har varit skaldjur, lax och kalkon. jo vi har haft skinka och grönkål.
Jag var s..tless på jularna utomlands i olika länder och med olidlig värme. Den enda roliga då var väl på ön i Angola med infödingarna.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#18 Här blev själva julhelgen en plåga till slut. Min man är enda barnet o min mamma o pappa ville alltid komma till oss o äta för att sedan åka över till syrran (som har äldre barn) för kaffe. Det innebar att att det *alltid* var vi (jag) som hade allt stök kring maten…kontrollfreak som jag är kring julen då det är den tid då jag verkligen vill ha saker o ting på mitt sätt…pynt mm.
Det tillsammans med att mamma blev sämre o sämre, svärmor sjuk i cancer, svärfars sjukdomar eskalerade, adoptioner…julen blev till slut bara jobbigt o ett tvång. Då önskade jag faktiskt att ngn ville bjuda hem oss på julafton…el få åka bort.
Slutligen bidde det ju väggen för mig men inte värre än att jag mår riktigt hyfsat nu, bara 2 (?) år efter smällen…minnet är lite kasst o jag är mer lättstressad men annar så…
I år känns det faktiskt som om julen kan bli rolig igen. Vi har lovat varandra att göra som för länge sedan; ha allt städande o pynt färdigt till 1:a advent, så man kan pula med pyssel o bak/matlagning fram till julhelgen. Det enda tråkiga är att även om vi slipper ha gäster vartenda år så är vi nu helt ensamma, vilket gör julafton till…en helt vanlig dag bara.
Vi äter på annan tid, se Kalle Anka o ger varandra julklappar men det blir inget större väsen kring ngt julbord, vi är för få för flera rätter…det blir bara torrt o tråkigt o det finns ingen anledning att sitta upp o mysa. Nackdelen med liten "nära" familj. Fast det är tyst o lugnt iaf!
..Jag trodde det var en svensk tradition att fira en alternativ jul,
menar,som kontrast till "Skansen,Bullerby,Fanny o Alexander o
alla hemskt trevliga pysselprogram på tv"
de blir väl oxå alternativa,eftersom oftast blir det flera olika uppsättningar,på flera platser,en himla massa olika traditioner som kro..Blandas :- )
det viktiga är ju inte hur granen är klädd,grilljeringen på kosher-skinkan,om klapparna delas på afton eller under natten i strumpa
det är ju att vara med mäniskor man tycker om. *ler*
(vissa,kan man tycka speciellt bra om att träffa på **juldagen,
** varje jul-dag.)
:- )
penke
#24 Sånt där har man ju hört talas om, julen ska ju vara en rolig högtid och inget som gör så att man mår dåligt.
Och det verkar som ni hittat ett sätt att fira jul på som ni trivs med.
Nja, det är kul med gäster…emellanåt…o det skulle vara kul att bli bortbjuden…emellanåt. Tyvärr är min syster inte intresserad av att komma till oss…el bjuda hem oss pga att hennes man är "sjuk".
Våra barn är ledsna över att alla kompisar har släktkalas på julen, får fler julklappar o att allt går i "samma gamla hjulspår" som andra dagar här hemma men vad kan vi göra åt det!? Varför lägga ner sådan tid o energi på att städa o pynta när ingen ändå ser det? Barnen tar det ju för givet o själv har man varit helt utslut lagom till julhelgen, för trött o less för att riktigt kunna njuta av det.
Nu låter jag bitter men det är jag inte, besviken o lite ledsen ja men inte bitter…det kunde ju har varit långt värre! Förhoppningsvis får vi vara friska o krya som äldre o hinna med att fira med våra ev barnbarn! 
#27 - man är olika. Själv är jag så oerhört nöjd om jag slipper släktkalas. Helst har jag en julafton med bara maken och mig själv. Jag började avsky släktkalas någon gång i tonåren eller så och det har suttit i. Ser till att hålla mig från allt sådant. Men det är förmodligen skillnad om man har barn.
Det är på gott o ont, Asta. Vet inte vad jag ska säga till barnen när de undrar varför vi aldrig firar med moster o hennes familj. De ser ju alla andra umgås med tjocka släkten.
Själv uppskattar jag också lugn o ro men det känns ensamt till helgerna o tråkigt att ingen ngnsin kommer till oss. Våra vänner tycker att det är roligt att vi kommer till dem o hälsar på men själva kommer de sig inte för att åka ut till oss…de har så "fullt upp med barnens aktiviteter"…o släkten. Man måste bjuda formellt för att få hit ngn, det skulle vara kul om ngn bara slog en signal för att de har lust att "titta förbi".
Jag undrar hur det hade varit om min svåger inte varit "sjuk"…o om vi bott inne i samhället…el stan!?
#29 - det är jag i och för sig uppväxt med - att inte fira med tjocka släkten alltså. Jag har massor av kusiner och fastrar och farbröder som jag i princip aldrig träffat. Det var något bråk mellan min familj och pappas övriga familj. Mamma kommer från Finland så den släkten var ju automatiskt borta. Våra jular växte när mina syskon gifte sig och skaffade barn - det var då vi började med släktmiddagar. Jag är sladdis med ganska många år så jag var fortfarande liten då.
Jag tror inte du ska oroa dig så mycket. Jag har överlevt utan att känna min släkt och det gör nog dina barn också. Jag kunde också fundera över att andra fick födelsedagspresenter från sina mor- och farföräldrar, men inte jag, men man blir inte speciellt skadad av det (Tror jag i alla fall :)). Oroa dig inte så mycket för dina barn, de klarar mer än du tror.
# 23
Då har vi samma dröm..
Jul!!!Firas här med mat o gran o massa pynt..
Så inget alternativ -Nä.
Lena.P är jag i verkliga livet.