Jag kan inte...
använda mössa men tycker att det finns många fina.
Vilkens sorts mössa använder du?
Stickar du den själv?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Herrarnas är för det mesta fulare särskilt denna pilotmössa men varm är den säkert.
Jag har några som jag växlar mellen. Några som jag gjort själv och några köpta.
Varför kan du inte använda mössa, Cristine ?
Klart jag använder mössa, men jag stickar den inte själv. Fleecemössor..värmer skönt om huvud och öron!! 
Mitt hår blir elektrostatiskt, gillar inte mössa. Jag har en skinnfodrad huva på min vinterkappa. Eller så tar jag en varm schal runt huvudet.
Jag går inte ut utan mössa när det är under 10 plusgrader ute. Drygt 70% av kroppens värmeförlust försvinner ut genom hjässan. Onödigt att släppa ut hela frukosten den vägen.

Mest använder jag kepsar eftersom jag som bara har ett öga lättare blir bländad och behöver skugga mitt öga för ljuset uppifrån. När det är riktigt kallt använder jag min grårävsmössa, men då behöver det vara under minus 20, annars smälter skallen.
Jag gillar inte att bära mössa även om det finns många fina. Det får bli jackans huva eller en virad halsduk när det är som kallast.
/Maria
#3 Efter några minuter åker den av Sisa, jag vet inte varför men tål inget på huvud, händer, fötter eller ben, inte heller fodrade stövlar, det blir för hett och så börjar det klia nåt infernaliskt.
Långbyxor kan jag ha men inget under.
# 8
Men..fryser du aldrig ? 
nej jag kan absolut inte ha mössa. Är det riktigt kallt får det bli en schal eller halsduk virad runt huvet.
Jag har lite olika sak på huvudet…schal,halsduk,men när jag är ute med hundar då är det oftast min ljusgrå köpt älsklings mössa.
Alltid något på huvudet när jag är ute, och alltid något med skärm.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
# 12
Har du skärmen bakåt..eller framåt ? 
Mina bihålor skulle få rena rama nojjan om jag gick ut utan mössa när det börjar kyla på! Har en ullmössa med fleecefoder som jag använder mest men det börjar bli lite tunn nu. (Dessutom kör jag ju 6 mm sedan ett par år…drar lite extra nuförtiden.)
Hemmavid, särskilt på vintern när tempen ligger på -15 o neråt använder jag min morbrors gamla fuskskinnsmössa med öronlappar. Önskar mig en lädermössa med fårskinnsfoder men de ligger lite över budgeten just nu, sas.
Polo el halsduk är också ett måste, avskyr när det drar!
Sommartid är det kepa som gäller…framåtvänd skärm såklart…har också lite svårt för skarpt ljus kontra mina ögon.
Snygg får jag vara i mitt nästa liv…

För min del finns tre tillfällen när jag vänder kepsskärmen bakåt och det är dels när jag fotar för då är skärmen ivägen när blixten ska hoppa upp, dels när jag ska gå in i verkstan när det regnar. Jag har ingen hängränna där och det är få vardagliga saker som är så obehagliga som att få tunga, kalla droppar innanför kragen.
Det tredje tillfället är när solen steker het i nacken.
Annars är det ingen mening att ha skärmen bakåt, vad ska man då ha skärm till?

Män som har skärmen bakåt..ser plötsligt ut som pojkar..
Varför vill alla män/pojkar ha keps ??? 
#16 När man är gubbe så ska skärmen vara framåt! Och som äldre och ljusskygg individ så är skärmen bra som skuggande. 
Och att ha skärmen bakåt hjälper inte på mig, ser inte ut som en ungdom för det! Har prövat…"Vänd på kepsen gubbe, den sitter fel!!" får man höra….
Jag har mössa när det blåser eller när det är riktigt kallt. Jag blir så varm när jag rör mig så jag behöver släppa ut extravärmen där.
När jag har mössa har jag ofta någon form av "hattmössa", jag passar bra i "hattar", jag ska försöka ta någon bild för jag har hittat roliga såna.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#16 Skärmen är väl till för att skugga ögonen ungefär som solskyddet i bilen?
# 17 # 19
Då förstår jag..anledningen till att ni bär kepa!!
Annars har ju var och varannan man keps nu förtiden..är det också för att skydda sej mot solen tror ni ? 
Det enda jag fryser om ibland är ryggen och det är när jag sitter stilla eller när det är surväder ute. När det är minusgrader kan jag ha en kort skinnjacka eller väst, äger ingen riktig jacka och de kappor jag haft har jag gett bort, jag gick ändå och bar på dem. Jag skulle frysa ihjäl i Göteborg eller Malmö. Här har jag skottat snö i kortärmat när det varit -25.

Om jag är ful eller snygg i mössa skiter jag i, däremot är det jobbigt om de kommer för långt ner i pannan. Jag har brytningsfel och tål inte när ngt "skymmer" vid ögonen. Kan därför inte heller ha lugg som hänger ner i pannan och ögonen!
Jag har två mössor, och min man tycker jag ser ut som en smurf i båda ha ha
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tycker egentligen inte om att ha något på huvudet. Men när jag var brevbärare blev jag tvungen att använda mössa och även nu när jag är ute varje dag med Silver i ur ochs skur. Det är en vanlig enkel köpt stickad mössa.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#20 Jag tror att det handlar om enkelheten, att en kepa tar man bara i skärmen och sveper på skallen samtidigt som man tar i dörrhandtaget, inget krångel. Sedan finns det ju fula och mindre fula kepor, men det är ju en smaksak.
Personligen avskyr jag den amerikanska modellen med en stor sköld ovanför skärmen som får skallen att de dubbelt så stor ut som vad den är.
Stickade smulor klarar jag inte, jag kliar mig blodig i såna. 
Vad tycker ni kvinnor att vi män ska ha på huvudet då?
Säg nu inte att vi ska gå barhuvade för det gör jag inte utom i vissa fall.
Min man har aldrig keps, på vintern tar han på sig en mössa. Ville han ha keps skulle jag i och för sig inte bry mig om det.
#25 Anders. På min smak. Cowboyhatt. 
till vintern,om/när det blir riktigt kallt tar jag fram dem
antingen en toppluva,heter det väl,med tofs
både för skidbacken och sta´n,eller en ..båtsmössa(?) en man "rullar" på
..tycker det ser fånigare ut att frysa än att ha en löjlig mössa
jag har faktiskt nå´n arbetskeps,jobbar man ute på tidig vår eller sen höst värmer de faktsikt,och skyddar frisyren..håret från stänk o spill :- )
penke
Jag hade länge sedan en mössa. Men min (dåvarande) man tyckte att en snigel som har mössa på ser jättelöjligt ut. Jag kollade på spegeln och konstaterade samma sak. Den var sista mössa vad jag har haft.

Jag har köpt en svart sportmössa till min särbo, den är fodrad med fleece. En toppmössa liksom, fast lite á la sotarmössa. Den passar honom excellent, det svart står så fint mot hans ljusa hår.
#27 Cowboyhatt i Sverige sänder konstiga vibbar, både nördigt och "ball grabb"-syndrom på en gång.

Hatt är något jag alltid velat ha. Det har hänt att jag köpt mig någon hatt, men sedan kan jag inte ha den på mig för jag svettas ihjäl, och faktiskt, precis som på dig Christine, så kliar det. Det har jag dock varit lite ledsen över eftersom jag tycker det är fräckt med hatt.
Jag förstår dej Asta för jag köpte en supersnygg hatt till ett bröllop i Frankrike och jag höll på att förgås, när jag fick tag på en spegel såg jag att jag var högröd i ansiktet, det blev alldeles för varmt och kliade så in i nordens så det blev sista gången, men jag gjorde en väninna mycket lycklig.
# 25
En tjusig ryss-mössa kanske..
Min man har aldrig mössa mer än när vi campar. Då sover vi t.om med i mössa.
/Maria
#35 Ja de har blivit populära, snygga också. Men mina ögon kräver skärm tyvärr.
#31 Håller med!
När jag pendlade till Sthom förut med tåg, så vimlade det av i synnerhet män i övre medelåldern (ca 45-60) med cowboyhatt. De brukade alla se likadana ut. Männen alltså. Intelligensproteser, laptop, gråstickig ovårdad skäggstubb, tunnhåriga, glasögon och - cowboyhatt. Nördigt som 17 enligt min åsikt.
Jag tycker basker är snyggt. Både på mans och kvinnfolk 

Ja basker är fräckt tycker jag också
/Maria
Basker tillhör min arbetsuniform, man måste ha rätt "stuk" på den, annars ser man ut som en kantarell 
Numera kan vi välja om vi vill ha keps istället men "huvudbonad måste bäras i yttre tjänst"
Zabelle
Ja - basker kräver sin man eller kvinna anser jag. Jag passar i hatt, men ser helt tokig ut i en basker.
Vilken slags huvudbonad man passar i är väääldigt individuellt.
Själv klär jag bra i keps, både fram- och bakvänd, men keps är ett plagg jag tycker är …. ursäkta, nördigt!
Hade en "skogsmössa" förut, en lättare och tunnar svart mössa av sotarmodell med en kul form med flikar som man vek upp, avsedd att bäras under en röjningshjälm. Den gillade jag och den passade mig verkligen. Men den försvann på bussen 
Nu lutar jag åt att skaffa en ny mössa i den stilen …
#31 Men de är stiliga och snygga ändå.
Tycker jag.
#45 Ja!!! Precis en sådan!
Var får jag tag på en sådan? På en affär som säljer skogsprylar?
#46 Möjligt…jag kan hålla ögonen öppna också. Annars så kanske jag säljer min! 
Dessa var ju vanliga huvudbonader på skidåkare och skridskoåkare förr.
När jag låg i lumpen så var det en kille med "raggarfrisyr" som använde en sådan som hårnät på nätterna!
vad säger ni om den här gamla klassikern då? 
Stenisluvan

Herregud va varmt det skulle bli!

ja men han vann många Guld i Alperna med den huvudbonaden 
Minns ni denna då ?
ja det är samma luva i olika färger 
# 52

#51 Det är ju Guld-luvan!
# 54
..eller OS-mössan!