Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 395 ggr
Cristine
0

Gjorde de rätt eller...

fel, missionärerna som åkte ut i världen för att frälsa infödingar?

Jag drömde om dem inatt!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Visst gjorde de fel.

Om syftet hade varit att hjälpa och upplysa, lära folk att skriva osv. hade det varit en annan sak men att med skrämsel förkasta människors "naturreligioner" eller sätt att leva är ju fruktansvärt.

Dessutom har många missionärsbarn vittnat om hur åsidosatta de blev. Ofta blev de lämnade hemma hos församlingen och för föräldrarna så var det bara de "svarta barnen" som betydde något.

GräsligtSkrikandes

/Maria

Anders 50
0

Håller helt med bumbleboo…gräsligt! Skrikandes

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bergspuman
0

Men - gjorde muslimerna rätt som gjorde likadant?

Iran blev inte muslimskt förrän på 800-talet eller om det var 900-talet efter Kristus födelse. Dessförinnan var de zoroastrister.

Man pratar mycket om de kristna korstågen och förfasar sig, men muslimerna var minst lika hårdhänta i sin frälsningsambition. Det gick ut på att erövra land i religionens namn. Och snacket om att Bokens folk (judarna med Torahn och de kristna med Bibeln) ska ha en skyddad ställning ger jag inte mycket för. I själva verket förföljs både judar och kristna, i muslimska länder. Se bara på vad som händer i Irak just nu.

Jag tycker INGEN frälsnings/väckelse/missionsgärning är OK!

Människor ska få välja själva!

Och dessutom tycker jag all religion är en styggelse, den lägger sig i folks liv för mycket i de flesta fall.

Maria
0

#3 Jag håller med dig. Ingen missionsgärning är OK oavsett vilken religion vi pratar om.

/Maria

[MargaretaA]
0

Instämmer med övriga. Att missionera är att sätta sig över någon annan och anse sig veta bättre. Skrikandes

[Asta]
0

Håller med alla jag också.

Jisses vad vi var överens!

chik
0

O jag vet ju inte vad ni pratar om.

Alla missionärer har väl inte varit galna???

En liten pilgrim kan väl inte ställa till det??

Eller glöm mig..jag är nog inte med här..

Lena.P är jag i verkliga livet.

MaMaMade
0

#3 Hear, hear!