God morgon 18 Oktober
God morgon.
Satt just och fundera på att det kan inte vara möjligt att JAG skulle starta en God morgon-tråd eftersom jag alltid är sen av mig.
Men jag behövde inte. 
Ytterligare en jobbig vecka i fronten. Just nu tycker jag inte om att gå till jobbet.
God Morgon 
Tillbaka i vanliga gängor, mår urdåligt som vanligt på måndagmorgnar, känner mig fullkomligt förgiftad och det är jag förstås också.
Den gamla låten "I don't like mondays" känns på sin plats 
Hej alla!
Varje dag är en gåva och det gäller bara att ändra sitt tänkesätt … om det går
Är man sjuk eller deprimerad eller förgiftad av läkemedel är det inte så lätt *ler*.
Denna måndag kan kanske bli min bästa lyckodag/ kram
Godmorgon!
Nu arbetsvecka att ta tag i, vare sig man vill eller inte.
Det blir säkert bra efter ett par koppar kaffe till 
#2 Hoppas du mår bättre efter dialysen.
Sköt om er!
Zabelle
God morgon på er!
Ja ser att ni nästan fått/får släpa er till respektive ställen utom Spanaren då som är pigg och alert. Själv har jag så in i nordens ont i ett ben, så nu blir det värktabletter för att jag ska kunna måla klart taket i rummet.Försök nu att ha en bra måndag.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#6 Jag lät nog mer negativ än vad som var meningen i mitt inlägg. Är rätt pigg faktiskt. 
Dessutom har jag haft jättetur - la min mobil på toalocket när jag duschade, katten hoppar upp och telefonen glider ner där locket sitter fast och "plopp" rakt ner i toan. Fiskade snabbt upp den och ut med batteriet, fönen på och torkade den. Den funkar fortfarande….
Zabelle
Godmorgon.
Här är det måndag utan besvär!
Undrar vad denna dag har att bjuda på?
Efter en frostig natt har det slagit om till plus och kommit lite regn.
Ha det bra idag!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja så är det måndag och den började tidigt… godmorgon på er så här lite fram på förmiddagen. Här är mulet och det ser nästan ut som om det regnat inatt. Här sitter katterna och spanar ut på fåglar i trädet.
Nu ska jag åter till jobbet och forsätta med tentarättning.
Ha det gott!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#6 Förstora upp din bild … den är magiskt vacker
Är det rosfeber i benet eller …. krya på dig/ kram
Godmorgon!
En härlig höstdag åter igen.
Ska åka och lämna tillbaka min fritidsdress som jag köpte förra veckan och göra lite andra ärenden när jag ändå är i stan.
Ha en skön dag.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
God förmiddag,
Har snuva på G, känner mig vinglig och trött. Javisst ja, mens har jag också. Gårdagens svampskörd är bara rensad till hälften, vi ballade ur efter 14 liter rensad vara, en fullproppad korg kvar. Suck!
Hörde jag någon fråga vad jag ska göra ikväll? 
Men vi får skylla oss själva!
Ha en bra måndag!
God förmiddag
inloggad igen efter två dagars avhållsamhet. Här är det grått och kallt efter en hel veckas solsken. Man får konstatera att gubben verkligen hade ledigt rätt vecka den här gången. Nu är det arbetsvecka igen och jag ska försöka vara lite nyttig jag också.
ha en bra dag alla - trots att det är måndag 
God eftermiddag alla!
Ha en fortsatt bra eftermiddag och kväll
Hej, hej!
Blev mkt imorse o hann inte igenom allt som brukligt. Fin dag på jobbet så det känns riktigt bra. Ska snart slå igång en film för jag kan väl inte gå isäng före småtöserna, el hur!? 
Tittar kanske in en sväng lite senare…annars ska ni ha en skön måndagkväll! 
God kväll alla.
En jobbig måndag är nu snart till ända
/Maria

God kväll!
Kommer att tänka på Mamas & Papas låt från 1966, Monday Monday, gillar den.
Har varit en dag med mycket jobb men det är kul med fart och fläkt och fort har den gått
Ha en bra kväll allihopa!
# 18 Men usch då Sisa. Inte roligt att var krasslig. Skickar en krya på dig kram. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#18 Krya på dig Sisa!
#3 Ja du har förstås rätt, men i mitt fall handlar förgiftningen om uremi och den sortens förgiftning kommer ju av att äta mat, men inte ha någon njurfunktion som kan rensa ut urea-ämnena från maten ur blodet. Jag kan alltså inte ändra på något av det själv, det kan bara dialysen göra.

Det är inte roligt att vara sjuk, jag har en ung kompis som har haft lunginflammation och annat elände i tre veckor, nu har hon haft ögoninflammation och sen halsont som om det vore taggtråd, hon ger snart upp!! och det får hon ju inte göra 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#21 Minns att min mamma (som också var njursjuk), inte fick ha några kryddor på maten, ialla fall inte salt. Vätska fick ransoneras och då räknades all vätska, även sås till maten. När hon var riktigt törstig fick det bli en isbit att suga på. Har du också sådana restrektioner för att inte bli jättedålig mellan dialyserna?
Zabelle
Tack för krya-på-dej hälsningar. Dom värmer…
#23 Zabelle
Många dialyserande blir så att säga "vattenalkoholister". Bara för att de inte ska dricka mycket, så kan de inte låta bli kranen. En del går in i total självförnekelse och vet inte om att de har druckit 5 liter eller ännu mer sedan föregående dialys.
För egen del resonerar jag praktiskt runt detta. Jag dricker så mycket jag behöver för att kunna äta bra. Det brukar bli omkring 2 liter mellan dialyserna och kanske 3 liter över helgen.
Optimalt vore ju att bara dricka en halv liter per dygn, alltså den mängd kroppen förlorar genom avdunstning, men då skulle jag inte kunna äta och det är ett farligare scenario.
Som njursjuk blir man oerhört lätt katabolisk, dvs att kroppen bryter ner de egna musklerna för att få proteinbehovet tillgodosett. Man förlorar också protein i dialysprocessen, omkring 4 gram per timme och det måste ersättas. Därför måste jag ta 2 näringsdrycker per dag, vilket ger ett tillskott på nästan 40 gram protein.
Salt drar till sig vätska och ökar dessutom törsten. All salt mat är bannlyst för kroniskt njursviktiga.
#25 Så mycket som en halv liter vätska / dygn var nog max för mamma. Men det har väl med vikt och storlek på person också att göra? Hon vägde pytte, pytte lite (35kg)
Zabelle
#26 Ja väger man så lite blir allt problematiskt i såna sammanhang. En stor del av den vätska man dricker hamnar i blodbanan vid njursvikt. Om man drar bort säg 2 liter vätska ur en person som bara väger 35 kg, så motsvarar den vätskedragningen personens hela blodmängd och då skulle blodtrycket falla dramatiskt.
#21 Så går det när munnen pratar före tänket
Jag tycker du är helskön som förklarar och berättar så att vi förstår … tack 
På grund av att jag var oinsatt i din situation så blev det helt fel och jag ber dig om ursäkt för det/ kram
Ps Skulle var snäll med mina ord och så blev det fel ändå!
#28 Ingen orsak att be om ursäkt. Sånt går ju inte att veta innan jag har sagt något om det.

#29 Nej, det är klart men jag vill inte såra någon omedvetet heller 
#27 Då fick jag en förklaring till varför mamma alltid hade svåra blodtrycksfall under sina dialyser - Tack Peter!
Zabelle