Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1215 ggr
[Sisa]
0

Romantikens stad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Venedig är en av världens vackraste, mest romantiska och mest unika städer.

Det var min tredje resa dit, och kanske min sista…

[Sisa]
0

En stad på vatten, byggd på miljontals träpålar av ek.

[Sisa]
0

I Venedig tillåts ingen biltrafik. Man går eller tar egen båt, gondol eller båttaxi. Gatorna är ojämna och där finns många trappbroar att ta sej över…

[Sisa]
0

En populär turiststad, vilket gör att priserna trissas upp och många av dess egna invånare, har inte råd att längre bo kvar.

[Sisa]
0

Vi nöjde oss med fönstershopping…

[Sisa]
0

Markusplatsen är Venedigs hjärta. Där finns alla duvor, som staden är känd för. Så tama, att dom äter ur handen på turister som vill mata.

penke
0

hmmm,,

Jag har "alltid" sagt att Skövde är perfekt som bröllops resa,
  står man i förnstret på Hotell Billingen, ser ned över  bla. 
  Gullhögen  cementfbrik där nere..
  drar man fort igen gardinen o verkligen ÄR …romantisk*harkel*

Fast,Venedig är en bra reserv..
  men det blir mer spring/sim på stan då.. *ler*

penke

[Sisa]
0

På Markusplatsen ligger Dodgepalatset, byggt av rosa venetiansk marmor och vit sten. Användes som ämbetsbostad, senatens samlingsplats och tingsrätt.

[Sisa]
0

Suckarnas bro förbinder Dodgepalatset med fängelserna, och har fått sitt namn efter fångarnas jämmer, då dom fördes till sina celler…

[Sisa]
0

Venedig är berömd för Karnevalen, som firas under 10 dagar i februari. Man klär ut sej och använder masker.

Finns tusentals masker att välja mellan, om man vill köpa en med sej hem.

[Sisa]
0

Fattiga människor klär ut sej till statyer, står blickstilla i solskenet hela dagen, för att beundras av turister…och kanske få en slant i burken.

[Sisa]
0

Massor av goda viner och annorlunda mat, men kanske mest pasta och pizza äter man vid krogarna.

Anders 50
0

Förstår varför du varit där tre gånger! Så vackert!  Fina bilder!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

En skön semester…i Venedig finns så mycket mer, än det jag berättat om här. Jag rekommenderar alla en resa till Romantikens Stad!

signemo
0

Venedig.

Vi var där för tre år sen. När vi var på bussresal till Gardasjön.

Venedig är inget som lockar att betala för att åka til baka till. Det var en otroligt smutsig stad.  Romantisk.  Nej. Var som Ullared en dag när det är fullt med folk på GeKås.  Däremot var Garda och Rom som vi varit i sen underbara .

Och här i Sverige är det helt underbart på sina ställen.

TUr att smaken är olikaSkrattande

Var rädda om varandra

[Sisa]
0

# 14

Visst…tur att smaken är olika! Men jag fattar inte, hur man kan jämföra Venedig med Ullared…Obestämd

signemo
0

Fniss. Fniss  Folket. Fullt med folk. Tungan ute. Som virrade runt.Glad

Både jag o gubben tycker att det finns romantiskare ställen.. Vi åkte gondol,  fast det var mer som att åka på Liseberg. De som rodde eller vad man kallar det prata bara med varandra .

Jag tror att staden kan vara tjusig om den vore renare och det vore lite mindre folk.

Var rädda om varandra

[GunillaF]
0

Vad mysigt!

Jag ser att Venedig kan bli mitt nästa resmål!Glad

[Asta]
0

Jag har också varit i Venedig. Först tyckte jag det var skitjobbigt, men tog man sig bort från S:t Markusplatsen och gick en bit så tunnades folket snabbt ut. Vi hade tur och hamnade på en väldigt trevlig restaurang, med bra mat som inte hade turistpriser.

Vi åkte också gondol, men vi tyckte det var jättetrevligt. Jag tror att han som rodde vår gondol gillade att se att vi verkligen uppskattade hans stad för han började sjunga och tog ett litet extravarv. Vår gondol var ute längst av alla (vi var också där på en bussresa så vi var flera som åkte ut samtidgt). Jag gillade att åka gondol för då såg man att kanalerna verkligen är vägar. Där fanns ju till och med "vägmärken".

Jag tyckte att när man väl kom bort från folkstimmet så var det som att ta ett steg in i en annan tid. Gillade det jättemycket.

Fina bilder Sisa.

signemo
0

Låter ju fint Asta Glad

Var rädda om varandra

[Sisa]
0

Ett alternativ till gondol, är att åka en guidad båttur på Canal Grande. Kanalen som går runt hela Venedig…då ser man hela staden.

Tyckte också att det var mysigt, att dra sej bort ifrån centrum. Lugnare och mycket intressant att se på!

Cristine
0

Tack för alla fina bilder Sisa och så dumt att vi var så nära men aldrig åkte till Venedig, jag har för mej att vi hade för ont om tid för vi skulle till Genéve.

Så vackra byggnader!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

Jag var 2 ggr i Venedig sommaren 1984 när jag tågluffade. Jag bodde på ett vandrarhem på ön Isola Della Giudecca, på det viset hamnade man utanför absoluta mitten och fick mer insyn i det vanliga Venedig.

Jag for ofta ut till Lido och låg på någon sandstrand där och tog en båt hem igen. Just detta, att åka båt, vart man än skulle, tyckte jag var himla läckert.

Vid ett tillfälle när jag satt på vaporetton in till "stan", den hade takluckan öppen för det var varmt ute, så kom en polisbåt i hög fart förbi och ställde till väldiga svallvågor som forsade in genom takluckan. Människorna som satt precis inunder blev förstås genomblöta och det blev ett väldigt kacklande. Ha ha vilken syn!

Jag hade läst 3 år italienska på gymnasiet så jag lullade runt och försökte prata italienska så gott jag kunde, köpa biljetter, beställa på restaurang, osv. Underbar stad. Jag älskade den verkligen!

[Sisa]
0

# 22

Kul att du delar med dej, Bergspuman! Önskar jag kunde prata italienska med…Glad

Italienarna är verkligen temperamentsfulla då dom pratar Skrattande

Maria
0

Tack för fina bilder.

Venedig skulle jag gärna resa till. Tänk att få mata duvorna på MarkusplatsenFlört

/Maria

[Sisa]
0

Många Italienare gör hål i sina fönster, lagom stora för att en duva ska kunna komma inomhus och värma sej, då det är kallt ute.

Dom är verkligen rädda om sina duvor!

Maria
0

#25 Åh, det har jag aldrig hört. Nu gillar jag Italienare ännu mer (inte bara för den ljuvliga maten)Flört

/Maria

[Sisa]
0

Den ljuvliga maten…

Vi skulle äta Fish Cotlet en kväll, trodde det var typ Laxkotletter! På tallriken låg små vita fiskbitar i en svart sörja. Det visade sej vara Bläckfisk…färgad av bläcket…Tungan ute

Bergspuman
0

#27 Bläckfisk i sitt eget bläck käkade jag i Marbella en gång - men ack så dålig i magen jag blev! Rynkar på näsan

Maria
0

Det har jag köpt i "sardinburk" i saluhallen och tyckte det smakade sådärObestämd

Däremot brukar jag köpa svarta spagetti som jag blandar med vita. Dessa svarta är färgade med bläckfiskbläck.

/Maria

[Sisa]
0

# 28

Tur att jag inte åt upp det då! Förvånad

Var också på Fiskmarknad. Där handlades bläckfiskungar i massor, tydligen en delikatess. Annars var där massor av annorlunda fiskar…t om en hel haj! Fast inte levande förstås! Skrattande

Bergspuman
0

Men de italienska pizzorna är bara MUMS!

Det var i Venedig jag lärde mig älska inbakad Calzone med ett ägg inslängt strax innan gräddning.

[Sisa]
0

Och spagetti med olika tillbehör. Jag bara älskar italiensk spagetti! Kyss

[MargaretaA]
0

Underbara bilder på en underbart vacker stad! Kyss

Tack sisa!