Vinterförvaring krukväxter
Idag har mina Pelargoner fått flytta in i uterummet. Även Olivträdet och Bouganvillean.
Däremot får mina Fuchsior vänta till helgen. Jag vet inte hur jag ska bereda plats
Hur har ni andra gjort med era krukväxter?
/Maria
Mina stora Agave plantor får bo i uterum hos min son och svärdotter på vintrarna.
Kaktusarna ska jag ta in i helgen, men tyvärr får nog pelargonerna och fuchsiorna "gå hädan" för jag har inte plats att ta in dem.
Zabelle
#1 Visst är det trist när man inte får plats
/Maria
Åååå, jag blir så ledsen när jag ser att ni inte har plats!!!
Jag har satt upp fönsterhyllor även mitt på rutorna i köksfönstret, så jag ska få plats med alla blommor.
Jag har en hel del Pelargoner och de fick komma in förra helgen.
Vi har satt upp massa hyllor i vårt minimala uterum och så har jag några pedistaler men visst är det svårt att få plats när man alltid förköper sig.
/Maria
Har tyvärr inte något uterum, men har en stor källare med stora fönster så där får de stå. Tar ganska många sticklingar på pelargoner nu på hösten för det fall någon går hädan under vintern. Någon tänkte jag plantera om och ställa inomhus.
Jag har bara EN krukväxt. Den får övervintra i min lgh, det är ganska kallt i den…
#6 Haha, du är rolig du Bergspuman.
Jag håller tummarna för din växt
/Maria
Inomhuskrukväxter har jag svårare att övervintra. Här dör alla sådana i princip. Jag har aldrig varit förtjust i krukväxter förrän nu när jag kan ha dem utomhus och de liksom bara överlever. Fantastiskt.
#8 Det är egentligen bara de sista fem åren sedan vi skaffade huset som jag fått upp ögonen för utomusväxter och det intresset har tagit överhand.
I andra lägenheter vi bott i så har jag haft ett överflöd av inomhusväxter. Sista lägenheten hade vi över 80 stycken..
/Maria
#9 80 inomhusväxter!! Göta Petter. Jag som får småångest varje gång någon köper en krukväxt till mig. Eftersom jag vet att de snart kommer att dö!
#10 Fast numera så har jag ganska få
/Maria
#11 - typ 53 eller?
#12 Haha, jag var faktiskt tvungen att räkna
och det blev bara 16 stycken så det är ganska normalt numera
/Maria
Jag har tre. Plus en orkidé jag fick när jag fyllde år, som jag räknar med snart dör.
Jag har min Spök-vind (gammal kåk) och där är ett rum som inte är inrett alls men frostfritt och relativt mörkt.
Där brukar jag ha mina pelargoner, och har de tur så kommer jag ihåg att ge dem en skvätt vatten då och då!
I år har jag en jättefin Hortensia som jag inte vet hur jag ska övervintra, tips ??
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Tråkigt nog har jag ingenstans att ha pelargoner och liknande
.. Vi har inget frostfritt att ha dem i. Jag har också några perenna blommor som jag funderar på hur jag ska övervintra, Nj sitter de i kruka men jag tror inte att det går bra.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#15 Låt den stå kvar i rabatten, de brukar överleva våra vintrar om du täcker den med granris och lite löv. Mina har gjort det i alla fall. Den ena är 10 år gammal.
Zabelle
Oj, vad fin den var.
Jag har två stycken i rabatterna som kommer varje år men jag vet inte om det är några särskilda sorter eller om de har varit "krukvarianter från början"
/Maria
Nu är det en annan färg på den, de ändrar visst färg när det blir kallare.
Här hemma har de skiftat färg från rosa till blå och det ska viss beo på surhet eller kalk i jorden eller nåt liknande
/Maria
Jag har också en hortensia som står ute i rabatten och som till och med överlevde den senaste vintern. Har också förstått att de kan ha olika färg. Våran går också från vitt till rosa till blått.
Då kanske jag ska gräva ner den i rabatten och ha den där över vintern?
Ska jag beskära den eller får den bara stå som den är, och täckas senare?
Jag hade en imponerande samling hibiskusar förut, som jag hade haft i en 10 år eller så. Stora, buskiga, som jag beskar, planterade om, osv och fick att blomma igen och igen. Gula, rosa och röda blommor. Både enkla och dubbla.
MEN: först fick de spinn, sedan fick de ullöss, sedan fick de trips. Jag lyckades få bort allt. Så drabbades de av vissnesjukan och bara dog mellan händerna på mig. Allesammans. Efter det har jag inte velat ha krukväxter… 
#21 Jag vattnade mina med Alun och då blev de blå, när jag fick dem var de rosa så det har med surheten att göra precis som du skriver.
#23 Mina grävde jag bara ner när jag fick dem och jag har aldrig beskurit dem. Lite osäker… men har för mig att den vita blommar på årsskotten. Kolla för säkerhets skull inne på trädgård i fokus innan du klipper. Skulle vara synd om du går miste om en blommning.
Zabelle
Jag har beskurit min hortensia och då blommade den inte, så jag har lärt mig den hårda vägen att den blommar på gamla grenar. Men det är säkert olika från sort till sort
#26 Jag har gjort samma misstag ett år.
/Maria