Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 951 ggr
Bergspuman
0

Trä!

Med inspiration av tråden om Plast som jag drog för ett tag sedan, vandrar vi vidare till nästa material.

Som vi har gott om i detta land!

Visste ni att 1/3 av Sveriges samlade BNP kommer just från skogssektorn?

Vad betyder trä för dig? Finns det t ex hushållsmaterial där du föredrar trä framför något annat material?

Är du händig och tycker om att snickra? Eller är du sådan att du bara får stickor i fingrarna?

Själv älskar jag doften av trä, vilket kommer sedan tiden då jag jobbade som skogsröjare. Den där doften kan jag sakna något fruktansvärt ibland.

Jag föredrar att använda trägafflar och trästekspadar när jag gör mat. Även om det är skörare material, så känns det "bättre" på något sätt.

Cristine
0

Jag älskar trä och kan stå med huvudet inne i mina kinesiska möbler hur länge som helst och snusa(lukta alltså:=)) Den ena är av sandalträ och den doften är bara sååå ljuvlig, den andra möbeln som egentligen är från Mongoliet och är den enda möbel de har i tältet där de förvarar mat och kryddor luktar starkt utav örter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

MaMaMade
0

Jag gillar inte skogsavverkningar men man måste erkänna att det luktar gott på uppläggen!

Var rätt så duktig i träslöjden men har legat av mig lite. Såga är inte min grej, inte "frihandssågning" iaf, har inga snickerimaskiner så jag vet faktiskt inte hur jag är där. Kanske det är som att cykla? Hamra o skruva är jag dock rätt så styv på!

Jag skulle vilja gå kur i lite av varje; karvsnitt, krympburkar, basslöjd för att lära sig maskiner ordentligt o sedan kanske gå kurs för att göra enklare möbler. Roligt med ngt som ingen annan har!

Enligt konditorn Jan Hedh är träslev mkt bättre än metall när man ska röra…hmm, kan det ha varit ngn slags vaniljkräm månntro? Jag använder alltid trä när jag gör ngt av bär, vet inte varför men det känns bättre. Trä känns gediget o jag ångrar bittert att vi inte satte in träluckor i köket istället för MDF el vad 17 det nu kan vara, det åldras då inte med behag!

Anders 50
0

Om jag gillar trä?  Har inte sysslat med annat hela livet (hittills) Glad

Tänk så mycket natur jag "förstört" med mitt jobb med skogsavverkning för att folk ska få tillgång till träFlört

Jag får väl erkänna att jag även handskas bra med skog i förädlad form, har man en gård på landet så måste man kunna hantera en såg och hammare.

Och naturligtvis så värmer jag huset med ved!

Jag använder många köksredskap av trä och trä-skärbrädor. Någon gång har det även antytts att jag har trä-skalle! Obestämd

Och visst är trä det bästa materialet till mycket, och vi har aldrig haft så mycket skog i Sverige som vi har nu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MaMaMade
0

Nog vet jag att man måste avverka skog…det är bara så tråkigt när allt åker på en gång.

Vi har ett skifte några km från byn som ägs av en man från en grannby. Han gallrar ngt så otroligt snyggt! Tar ut det äldsta hela tiden så man upplever inte att det blir kalt, bara lite mer öppet o undervegetationen blir kvar då han "handfäller" o har en mindre maskin han kör upp det med till vägen. Tänk om alla kunder göra så, vad fint det skulle vara då!

Anders 50
0

#4 Förstår dig precis! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!