Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 831 ggr
Cristine
0

Ont uppsåt

En sanning sagd i ont uppsåt är värre än alla tänkbara lögner.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

ja framförallt för den som uttalar den. Mottagaren behöver bara fundera på sanningen men kan låta uppsåtet passera.

exempelvis om någon säger att jag ser ut som en flodhäst i min nya klänning bara för att göra mig ledsen. har avslöjat två viktiga sanningar.

1 jag borde skaffa mig en stylist.

2 den som sa det var inte en vän.

evrekaw
0

Precis… Den typen av sanning är bara elak…

#0 Fast om någon säger att du ser ut som en flodhäst är ju inte det nödvändigtvis en sanning… Smak och tycke är en åsikt. Vad du tycker och vad någon annan tycker är sant för just dig/honom/henne.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[MargaretaA]
0

jag vet men jag kom inte på något bättre exempel just då. jag menar bara om någon säger en sanning som faktiskt är sann.

Typ dy har blivit fet. Din man bedrar dig och sånt. En sanning sagd med ont uppsåt kan ändå vara en sanning.

[rore]
0

O,,JA!!

evrekaw
0

#3 Ja visst!

Som när folk säger att jag är sjuk i huvet… Det är jag ju..TystFlört

[MargaretaA]
0

FörvånadSkrattande

Cristine
0

#5 Inte kan de väl vräka ur sig något sådant.

Ingen har sagt till mej att jag är sjuk i huvudet fast jag själv tycker att jag är heltokig ibland.

I och för sig kan det vara för att jag har hunnit före he he.Skrattande

evrekaw
0

#7 Joodå… Jag är Manodepressiv och håller inte detta som någon hemlighet. Du anar inte… Jag har inte längre rätt att bli arg som alla andra - för då är jag manisk eller, ja… Sjuk i huvet….

Om jag inte tycker likadant - jaaa… En del tycker det är lätt att bara skylla det på att jag är… ja… Sjuk i huvet…

Men, jag bryr mig inte - detta sätt att hantera vetskapen om min diagnos säger mer om dem än vad det säger om mig…Glad

chik
0

evrekawFörvånad Vem är normal då???.

O jag för står då inte frågan.

Förstår ju Maggans jämförelse,Gör jag..

Men inte frågan…

Men jag kan hålla med…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Trulig]
0

#3 Det här var intressant, jag säger "såra mej hellre med sanningen än gör mig lycklig med en lögn". Jag har en helt annan åsikt alltså. Om man tar ditt exempel ( om jag nu förstått det rätt) Om din man bedrog dig och din vän skulle berätta det, så skulle du tycka att det var ont uppsåt? Jag hoppas att jag fattar fel, för om jag hade en man och han var otrogen så skulle jag bli förbannad på mina vänner om de visste och inte berättade. Jag har i dagarna just konfronterats med att vi har alla olika åsikter om vad sanningen är värd. För mej är den extremt viktig och jag är alldeles för ärlig, vilket sårar människor, men det är det jag vill ha av mina vänner - total ärlighet. Det blir lite tokigt då :)

[MargaretaA]
0

jag skulle säga att det var av ont uppsåt om någon sade det bara för att göra mig ledsen. Inte annars givetvis.

evrekaw
0

#9 Det är för att ditt hjärta är så gott Chick…Glad

asvensso
0

Umm…manga valjer att kalla sig sjalva for "arliga och uppriktiga" och att de kommer med sina kommentarer for andras basta. Att standigt dela med sig av allt som flyger forbi i tankarna ar bara plumpt och taktlost. Det ar latt att vraka ur sig nagot i stil med - "Din man bedrar dig med grannen. Hej da, nu maste jag kila".

De som tycker att de gor folk en tjanst genom att ga in pa det personliga planet i andras liv och relationer kan ju forvisso saga att de ar arliga men andra sidan av myntet ar att de faktiskt lagger nasan i blot ocksa. Det ar tyvarr ofta sa att de tycker att sanningen i sig racker, inte att sedan stanna kvar och plocka upp bitarna av den destruktion de lamnar bakom sig. Tillaggas kan att det ofta inte finns en absolut sanning - en manniskas pinsamma fetto som maste fa en spark i baken for att banta ar en annans alskade kurviga fru.

Om folk reagerar negativt nar man kommer med "sanningen" till tjockisen, storrokaren, den stillosa och fargblinda, den bedragna eller kollegen med den daliga andedrakten sa kan man nog vara saker pa att man inte har gjort ett god garning. Man skall da rannsaka sig sjalv litet och fundera over om det ar viktigare att haspla ur sig "sanningen" i alla lagen an att inte sara folk. Det gar inte att gora sig blind for problemet nar folk faktiskt tar illa upp.

Cristine
0

#13  Tack, jag håller med helt och fullt.

[MargaretaA]
0

mycket bra sagt, precis så är det.

[Sisa]
0

# 13

Håller absolut med…

[Trulig]
0

#13 jag håller fullständigt med. Sanningen rättfärdigar vare sig att medvetet såra andra eller att tanklöst och plumpt såra andra människor.  Men ibland kan även undanhållande av sanningar göra väldigt ont.