Varning - ormbilder
Jag vet att jag har lagt upp en sån här tråd tidigare, men sökfunktionen är förändrad på ett sätt så att det inte går att finna gamla trådar.
Nu får man upp Googlesidan och där har man samma idiotiska särskrivningsprinciper som i alla idiotiska rättstavningsprogram.
Det för med sig att sökningsfunktionen inte accepterar att jag skriver vad tråden hette "Varning - ormbild". Istället måste jag särskriva för att kunna söka.
Hur jag än gjorde så fick jag inte upp tråden, så nu gör jag en ny.
Jag var i alla fall ut en sväng till med fyrhjulingen för att försöka hitta årets första huggorm och till slut hittade jag en.

Åh, huggormar är vackra.
Det var en sådan jag nästan höll på att kissa på i Dalsland förra sommaren. Stackars ormen blev väl chockad för livet när han såg min vita bak
/Maria
Vackra att titta på är dom…på avstånd! Tänk att dom vaknat, bäst att se upp då man går ut och traskar…
Läckra! Min brors sambo såg en orm igår - ¨men - som tur var för henne var den ormen död. Vad kan det komma sig? Har den inte klarat "våren"?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Fina! När jag bodde i en annan stad en gång i min ungdom fanns där en sjö som jag brukade gå till på våren. Vid den sjön var det massor av ormar som övervintrade i gropar i marken. Om man kom rätt vårdag så kunde man få se dem vakna. De krälade upp och så hängde de sig över långa grenar i solen för att bli varma. Det var ett av mina vårnöjen och det var lika roligt varje gång jag prickade rätt.
#5 Var låg den då och hur låg den?
Är ormarna redan vakna.
O huva ligen jag som trodde att jag gick säkert i skogen ett tag till utan att behöva träffa på dom. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har inte sett en enda orm fast jag bor i så stenrikt landskap, tack för dina foton Peter de är fantastiska.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inte många huggormar bor i skogen, där finns inte gnagarna de jagar.
Huggormar bor vanligtvis i skogsbryn där de har nära till åkrarnas dikesrenar där det finns gott om sork.
Nu på våren när de kommer fram i solen för att värma sig, är de oftast kvar i anslutning till övervintringsplatsen, som är en djuphåla i marken under en stor sten eller under ett stort stenröse.
Sten är annars inget underlag som ormar föredrar, så det finns inte fler ormar för att det är stenigt. För att det ska finnas orm, måste det finnas mycket mat. Det är det som avgör.
Aha då förstår jag men tvärs över vägen där grannarna bor som jag så ofta besöker… har de en stor åker som gränsar till tomten och den är fullmed sork, men inte där heller har jag haft turen att få se någon.
#5 vet inte, kollar upp det.
Så vacker den är 
~ mayolica ~
ORM
.
Måste erkänna att dom är vackra på kort..Huva mig,,
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tänk att du har sådan kännedom att du vet precis var du ska leta.
Ormar är märkliga på nåt sätt.
Hur lång tror du hon var Peter?
Hur vet du förresten att det är en hona?
Peter - kommer du ihåg den döda ormen jag pratade om - och du svarade med att fråga var ormen sågs och hur den låg - här är hennes svar
På skogsvägen vid Björnhovda gård. Den låg som att den ringlade. Först trodde jag den levde, hua så rädd jag blev. Den var lång ca 40 cm men smal. Har han bra tips hur man skrämmer bort dom så är jag tacksam
Kan utläsa något av detta?
#20 Omkring 70 cm skulle jag tro. Hanar blir oftast inte mer än 50-60 cm långa och de har inte samma kraftiga kroppsbyggnad.
#21 Nja, det uppstår egentligen bara fler frågor av den informationen. Om jag skulle gissa så var ormen påkörd, kanske över huvudet så att kroppen inte såg skadad ut.
En huggorm som är 40 cm är förmodligen en tre- eller fyraåring. Att den var smal låter märkligt, nästan så att man funderar över om det inte var en snok trots allt.
Skrämma ormar? Ja det blir till att gå hårt och tungt så att det uppstår mycket markvibrationer då.
Hmmm … men vad är smal tro? Jag ska kolla med henne igen. Att säga smal kan vara både det ena och det andra 
Appropå bild : Såg dej i lokaltidningen från mässan i Sala!
Min son var dit och köpte "MAT " till sin majsorm och nån sten till terrariet!
Själv hade jag gärna gått om det varit smådjur, möss, hamstrar och marsvin å sånt. Hahaha.
Den var nyfiken!
Häftiga bilder! Vackra ögon de har. #24
Träffade på lite ormar förra helgen. Såg flera snokar som slingrade sig runt varandra. Parningstid? Det låg en huggorm vid stigen också. Både jag och maken är lite skraja för huggormar så vi fick vänta ett tag tills huggisen flyttade sig innan vi fortsatte.
#28 Ja snokarna parar sig genast när honorna kommer ut ur vintervistet. Hanarna brukar komma ut några dagar före honorna, ibland en hel vecka före.
Men man behöver inte vara rädd för huggormar på det viset 
De har max 15 cm räckvidd (så långt halsen räcker när "s"-formen rätas ut), så allt utanför 20 cm är säkert avstånd.
Har man skor och långbyxor på sig är man också helt säker. 
Nu har det gått fem månader sedan årets första huggorm dök upp här och idag träffade jag på en kopparödla på gräsmattan. Snart måste den ner djupt i marken för att klara vintern.
Med lite tur klarar de svenska reptilerna en månad till innan de måste ner i vintervistet för sin 6 månader långa vila.
Det ser jag fram emot när det blir 6 lugna månader i skogen. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#33 Då kan vi jobba skift i skogen du och jag 
Förresten, inte många reptiler håller till i skogen, där finns inte mycket att äta för dem.

#33 Jag också! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag trodde inte att ormarna var ute så sent som i september, Det är kallt nu på morgnar/kvällar.
# 34
Var håller dom mest till då ? 
Håller med # 33 … men vackra djur bara jag slipper ha dom i min närhet och tänka på att hunden eller någon annan blir biten.
Blir du aldrig biten av dina ormar, Peter ? 
En fråga till…eller två…
Vad händer då du blir biten…är inte ormarna giftiga ? 
#41 Nej jag har inga giftiga ormar så det händer ingenting. Med de små, som den på bilden, går det inte ens hål på skinnet.
Av världens omkring 2700 olika ormarter är det cirka 15% som är giftiga och av dessa 15% är det ungefär en trdjedel som är, eller kan vara farliga.
# 42
Tack…då slipper vi vara oroliga för dej!