Mörker

Både och tror jag…
Jag äslkar att tända en massa stearinljus - eldar upp pengarna, som min man emellanåt påpekar. Det är ju så mysigt..
Men visst vill man för dens skull ibland bara begrava sig i ett vinteride och stanna där tills det blir vår igen…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag trivs..och här ute i skogen blir det verkligen mörkt!
Inga gatljus och annat som lyser upp här inte!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag ÄLSKAR denna årstiden men förhoppningsvis ganska varma och mörka kvällar. Man kan sitta ute med en go kofta eller så kan man sitta inne med en massa levande ljus eller brasa om man har tillgång…. HELT UNDERBART
/Maria
Jag vet ju att jag inte kan gå i ide så det är bara att göra det bästa av årstiden.
Tända i braskaminen, tända en massa ljus och mysa till det så gott det går!
Jag har inte något emot att det blir mörkare. Det tycker jag bara är mysigt. Det jag har något emot är kylan. Jag tycker det är helt OK fram till och med december. Sedan räcker det mer än väl för mig. Jan-mars hade jag gärna gått i ide om det hade gått
#5 Håller med
/Maria
Varför inte bjuda hem vänner eller grannar till en fest på altan…man kan ju alltid dela ut mysfiltar, att svepa in sej i…
Jag tycker inte att det är så mörkt ännu men vet att det kommer. Och när det kommer tycker jag att det är rätt så ok, det är skönt att tända ljus och sitta inne och mysa. Och det är skönt att vara ute och promenera när det är mörkt. Precis som flera av er tycker jag sämst om januari - mars.
November är den bästa månaden ur förväntanssynpunkt!! Jag förväntar mig INTE att det ska vara annat än mörkt, dimmigt, slemmigt och korta dagar - därför kan det bli bonus om solen skiner - ingen annan månad har jag så små förväntningar på 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag säger som Gunilla..en brasa… ljus lite här och där och är det på kvällen kandet vara gott med en kopp choklad på spanskt vis med en gräddklick.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 9
Är det grädden som gör chokladen spansk, eller…

Hösten är vacker och mörkret gör mig inget, januari och februari är bara transportsträckor fram till våren.
Jag är lite kluven, känner mig smått chockad och "lurad på konfekten" att det är mörkt så tidigt på kvällarna nu!
Men annars gillar jag hösten. Skarpt!
Höstdeppen kom smygande i 30-årsåldern, kanske lite påhejad av en massa annat omkring mig. Tycker det är mysigt med mörka kvällar, tända ljus (har ingen kamin…än…men hoppas få råd snart) o så sover man bättre när det är mörkt.
Det som är jobbigt är de mörka dagarna, måsta tända lampor för att kunna jobba med saker o ting här hemma. Kylan o ännu värre; häftiga väderomslag, som gör att kroppen värker o humöret blir satt ur spel.
Kan stå ut till mitten/slutet av oktober beroende på väder o vind, sedan vill jag gå i ide. Kan titta ut i december ett tag men sedan hoppar jag gärna över januari-mars o vill vakna lagom till senvintern i april.
Jag tror jag känner lite som du, MaMaMade…
Jag tror att jag skulle kunna bo inne i samhället januari tom mars. Har svårt att komma mig ut här när det är som mörkast o kallast. Gatljusen tar slut 200 m bort o jag har uruselt mörkerseende. Man kan välja hela 2 väger när man promenerar här vintertid; nea´hea eller oppa´hea…lite tråkigt liksom. Under sommaren är det bara att stövla rakt ut i spenaten…o nej, jag åker inte skidor. 
Inne i samhället finns det ljus, man kan "fönstershoppa" o man kan titta förbi någon bekant…om man känner ngn där förstås. Fast jag är vad jag kallar för en "social ensamvarg", så det är nog bäst för mig att bo ensligt o aktivera mig socialt, än att bo mitt i smeten o få frispel av alla människor o bilar mm. 
Höstmörkret är skönt. Att tända massor av ljus och ha det mysigt.
Sen januari - mars hade jag gärna gått i ide och kommit fram i april när vårsolen börjar titta fram. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
trots jag gärna tar en sol-semestervecka i nowember/december
har jag lärt mig leva ..med årstiderna
även om det fortfarande är en del kvar med
motvindssnögloppnowember-regn :- /
(de är bara sköna när jag slipper gå ut)
dvs,tänder hellre ett ljus än förbnnr murkret.. *ler*
penke
Hör till de hösttröttas skara. När mörkret kommer blir jag tröttare och tröttare. Solsemetrar i all ära, men de kostar rätt mycket och räcker inte så länge. Har bytt belysning hemma och har nu konstgjort dagsljus
i kökslampan, hoppas att detta ska lysa upp mitt höstmörker!
# 18
Ja, man får försöka med sina knep. Hoppas inte hösten blir alltför jobbig för Dej! 
#10 Nej den är mörk och så tjock att det blir hål i den när man doppar churros(en slags mjuka klenäter).
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 20
mmm..låter gott! 
Jag gillar inte höst och vinter ALLS. Jag mår dåligt, blir deprimerad, trött och håglös och får verkligen anstränga mig för att hålla humöret uppe, utåt i alla fall.
Med åren har jag lärt mig hantera det bättre men jag lider med min son som har samma problem. Det ska så lite till för att ett litet problem blir oöverstigligt när man mår så dåligt. Då stänger man heller in sig och vill inte umgås med någon.
Zabelle
Hösten kanske är en ensam årstid för många ? Särskilt om man isolerar sej, och inte vill umgås med någon…
Sasongsdepression - SAD - gar ju att behandla t ex med ljusterapi. Dagsljuslampor gar att kopa och sa far man verkligen se till att vara ute och fa ljus i ansiktet pa lunchen och under dagtid.
Jag alskar det faktum att vi har flera arstider - var och en har sin charm. Jag skulle inte vara sa himla glad om varen om inte den langa vintern fanns. Jag gillar att ga hostpromenader med frisk luft och bli lite regnad pa och sedan komma n och mysa med tanda ljus eller en brasa. Dessutom ar jag mer hemma och inomhus sa kan ta itu med en del hemmaprojekt pa vintern. For pa sommaren vill jag bara vara ute och traffa folk och njuta av sommarsolen sa da blir inget gjort pa den fronten.