Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 896 ggr
Cristine
0

Tänk så renliga ..

vi Svenskar är nu för tiden, de flesta allergier kommer därav. Annat var det på vikingatiden då de inte tvättade sig alls och hade rykte vida omkring att vara riktiga grisar och lukta lång väg. Särskilt när de var vakter åt påven i kostantinopel. Kanske därför ingen vågade sig dit.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

lojna
0

Ja. Renlighet är bra i lagom mängd…Men det finns lite vikingar kvar,I dag heter dom uteliggare…

Anders 50
0

Jag tycker att det finns en del som slarvar med hygienen nu också.

I väntrummen på sjukhus och liknande så kan man få närkontakt med sådana.

Senast i måndags jag fick den äran att det kom en sådan person och satte sig bredvid mig. Som tur var så behövde jag inte sitta så länge.

När man går till läkare…då om någonsin försöker man väl hålla sig ren och luktfri!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
0

..njaaa
  såntdär kan vara ..rent..skitsnack :- )
  nedlåtande proppaganda

oki för att det var svårare att dagligen skaffa varmt dusch o badvatten..
 annars var det väl vanligt att även i "hela" europa
 att vara "rädd" för vatten o rengöring,nästan in på 1800-talet
 de skvätte hellre litervis av parfym på sig Skrikandes

Kineser o japaner suckade väl över Marco Polo och hans efterföljare..
"barbarerna" som inte tvättade sig och hade hyfs..

*sniff* :- )

penke

Cristine
0

I Italien och Turkiet var de väldigt renliga av sig på den tiden har jag för mej. Också araberna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Man tycker ändå det är märkligt att människor orkade leva med att lukta illaFörvånad

Sedan tycker jag också att det är en renlighetshysteri utan dess like idag.

/Maria

MaMaMade
0

All den här handspriten i tid och otid…en del spritar hela köksinredningen…*näää*…normal hygien tack! Sedan kan man koncentrera sig på de områden som är viktiga. Jag är noga när jag handskas med fågel i köket. Jag och familjen är noga med att hålla oss till gästtoaletten, tvätta händerna ordentligt o spritar dem om någon har magsjuka.

Personlig hygien som t ex duschning är så individuellt. Svettas man mkt i sig? Har man ett smutsigt och/eller fysiskt tungt jobb? Hur mår man av att duscha mkt?

Vi har en hel del "skit i hörnen", dammråttor springer ofta omkring här hos oss och det är bara tonårssonen som duschar varje dag. Vi hör ändå till dem som har de friskaste barnen sett till de andra eleverna på skolan, som är hemma titt som tätt för magsjukor, förkylningar, astma, allergier…etc. Våra barn hade också en tuff start, födda under lite sämre förhållanden än vad som är här i Sverige, kanske det också spelar in.

Visst är det otrevligt med riktigt frän svettlukt men en välparfymerad dam eller herre sänker mig totalt då jag är doftintolerant. Tål en del dofter om de är ytterst diskreta men de flesta häver på sig parfymerad duschkräm, sedan en doftande deo + hudkräm på det. Som om det inte vore nog måste man dessutom spruta på sig parfym/eau de toilette/rakvatten på det. Ibland har jag nästan tuppat av i kön i affären…

Kärt ämne…! Skrattande

zabelle
0

Nåt jag reagerade på i somras när jag såg alla solbrända "fräscha" människor, var hur dåligt folk sköter sina fötter. Förhårdnader, hälsprickor och långa oklippta naglar, syns ju så tydligt när fötterna är instuckna i flipp flopp eller sandaler.

Zabelle   

Maria
0

#7 Jag, det har jag också funderat på. Allt ska vara så perfekt men fötterna…Förvånad

/Maria

chik
0

Lukter!!kan hålla med 890. det är ingen hitt o bli sittande brevid..

""Sen lite skit rensar magen.Mycket ger en kraftig magsjuka""

Har jag svarat rätt??

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

#9 Haha, jag det var ett bra sätt att uttrycka det påSkrattande

/Maria

Bergspuman
0

Jag sunkar ju ibland, som jag nämnt. Men då är det sedan extra skönt att skrubba sig riktigt ren. Glad

Inte hade väl vikingarna några allergier. De konfronterades väl ständigt med bakterier och allsköns ohyra eftersom de bodde tätt inpå varandra i de där långhusen. Men istället var livslängden troligen mycket kortare då man inte hade bot eller läkemedel för allvarliga sjukdomar. Även högre spädbarnsdödlighet.

Men jag tror INTE på en återgång till allmänt snusk för att få ner antal allergier.

MaMaMade
0

Man behöver väl inte bli en slusk för att få bort allergier od. Men tom läkarna säger ju att folk missbrukar rengöringsmedel, handsprit mm nuförtiden.

[peter54]
0

Man brukade ofta få höra när jag var liten att "lite skit under naglarna har ingen dött av".

Idag vet vi att det inte är sanning, det har visst dött folk av lite skit under naglarna, så hygien är oerhört viktig och jag tror inte att det är något fel i att eftersträva den.

Däremot ska man inte överdriva så att man tar ihjäl alla nyttobakterierna också. Det är det som leder till den ökande allergifrekvensen och det är därför som barn som lever i hem där det finns djur är friskare än barn som saknar djur i hemmiljön.

[Sisa]
0

Tycker också att hygienen är viktig! Och särskilt på jobbet..Glad