Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettsjälvförverkligande
Läst 892 ggr
[Sisa]
0

Fördomar

När och varför får vi fördomar ?

Ett barn föds väl inte med färdiga…

[Asta]
0

Det beror på vad man menar med fördomar. Barn föds med ganska starka känslor att vara misstänksam mot saker som känns konstiga eller felaktiga. Det tror jag är en av orsakerna till att barn kan vara så väldigt grymma. Det är naturens försvarsmekanism för att de ska överleva sin barndom och bli vuxna.

I övrigt så byggs väl fördomarna på beroende på var man bor, vilka intryck man får, ens egen personlighet, media etc etc.

Mina funderingar

chik
0

Fördomar!!!

Då kantrar jag med.."vad räknas som fördom??

För jag kan bara gå till mig själv..När jag har upplev något,oftast negativt.Då tycker jag ju till…O faller det i ramen för att det är fler som tycker lika så kan man kanske tänka sig att det går under Fördom.Eller tänker jag tokigt nu???

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

Att barn föds med starka känslor att vara misstänksamma…trodde dom blev formade av oss vuxna och av samhället.

Är det då inte vi som lär barnen att ha vissa fördomar ? Barn tar ju efter vuxna…

Vad räknas som fördom…t ex att två män inte ska leva ihop, att människor från andra länder inte ska få bygga kyrkor i Sverige…finns en hel del.

Och Chik…du tänker aldrig tokigt!!

[Asta]
0

#3 - nej barn är inte tomma blad när de föds. De föds med en överlevnadsinstinkt. Men det var det jag lite undrade när jag undrade vad man menar med fördom.

Jag skrev ju också att fördomarna kommer från olika håll.

Men att barn mobbar varandra är inte något som vuxna lärt dem. Det har vi i oss, i våra gener, det gör nästan vartenda flockdjur med djur som inte riktigt passar in (har jag sett på Discovery). Olika mycket naturligtivs och det kan säkert förstärkas eller förminskas av vuxna och omgivningen i övrigt, och barnets egen personlighet, men det finns där. Och orsaken till mobbningen kan kanske också vara något som kallas fördom? Det var det jag funderade över.

[Sisa]
0

Vet inte om jag håller med dej, Asta.

Visst kan väl kanske orsaken till mobbing vara ett slags fördom, men inget vi föds med…tror jag…Gråter

[Asta]
0

Nej det kan vara så. Men vad jag menade var att barn mobbar den som enligt dem är annorlunda. Det jag menade då var är det en fördom att tycka att någon är annorlunda?? Det var liksom det som var min fundering. Vad menar man med en fördom? Jag är inte säker på vad jag själv menar. Bara filosoferar lite.

[Sisa]
0

Tycker ditt sätt att filosofera är intressant…även om vi tycker lite olika! Kyss

[MargaretaA]
0

Fördom är väl som det låter. Att man dömer i förväg dem man egentligen inte känner eller vet något om.

Ex

Invandrare bara kommer hit för att få bidrag.

Alla blondiner är blåsta.

listan kan göras mycket längre så fyll gärna på.

Själv har jag förmodligen fördomar mot slöja på muslimska kvinnor. jag kan bara inte med det Skrikandes

[Pirkkolino]
0

Ordet,fördom,väcker tanken i mig på samma bana vad Maggan säger. När det saknas kännedom, kunskap, uppstår fördom mot saken. Sedan oavsett att man har kunskap, kan man tycka illa mot vissa saker. Men det är inte längre fördom, utan egen åsikt.

Så tänker jag. Pirkko-snigel

[Sisa]
0

Håller med dej, Pirkko…fördomar skapas då man inte vet nåt om, det man har fördomar mot…Obestämd

Toyan
0

#8 Tänker som Maggan att dom eller det man inte känner till är lätt att ha fördomar om.

Slöja är något jag också reagerar på och burka tycker jag är förfärligt, är för mig en symbol för kvinnoförtryck.Skrikandes

Har en väninna som är muslim men hon bär inte slöja, själv har jag ofta en halskedja med ett kors av blå stenar och när vi en gång diskuterade religion och just detta att bära slöja så sa hon" Tänk om det skulle bli förbjudet att använda halskedja med kors, hur skulle du reagera"?

Svaret blev att då skulle jag bli f…….ad och göra det ändå. Det fick mig att tänka efter men inte ändra åsikt.

aggeelin
0

Fördomar handlar, tror jag, om rädsla för det som är annorlunda och som jag inte känner till

Precis som föregående talare tycker jag att slöja är kvinnoförnedrande, att vara tvungen att skyla sig för att inte mannen ska frestas. Särskilt obehagligt tycker jag att det är att möta en person som har hel slöja, när jag inte ser ansikte eller ansiktsuttryck. Brukar jfr med de som har heltäckande hjälm, den tar de av i kontakt med andra människor..

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Fördom är för mig rädsla för det okända och jag håller med både Maggans definition och tycker att Asta har spännande funderingar.

Men som sagt det handlar om vad vi lägger in för betydelse i ordet fördom.

/Maria

AnnL
0

Jag tror att vi som barn påverkas av vuxenvärlden att tycka o tänka på ett visst sätt. Tror inte det är medfött.

Tycker också att Astas sätt att resonera intressant även om jag inte håller med.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Asta]
0

Fast att det är medfött att barn kan mobba är inte min idé, Det finns massor av uppsatser mm att läsa om det. Det är ett sätt att testa sin sociala ställning. Sedan hänger det på hur man hanterar barnens beteenden om det blir bättre eller sämre. Men att vi sedan påverkas genom hela livet är ju självklart, vi är inte klara när vi föds.

Det är vad som menas med fördomar som jag funderar på.

Ärligt talat - om barn var helt blanka blad och inte hade något ont i sig hade de verkligen blivit dåliga vuxna då? Om vi föddes goda utan en ond gen i oss hade vi inte blivit onda vuxna heller.

chik
0

""Fast att det är medfött att barn kan mobba är inte min idé""

Där håller jag med …O barn föds elaka.

kan man bara se om man sätter ett gäng knattar i krypålden..Inte gullar dom med varandra.Nä kryper på varandra o är det någon som grinar så blir det utsatt med en gång.

bara o gå o titta o vara uppmärksammad så ser man med en gång.

Intressant o se hur dom kan gå på en liten.o det är innan dom har lärt sig Mobbning.Dom bara är…

Sisa.Lite utan för.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

Gör inget, Chik…bara intressant! Glad